بازار سهام

برندگان بزرگ صعود دوباره بورس

شاخص کل بورس تهران هفته قبل ۵/ ۲ درصد افزایش یافت و به سطح ۲۵۲ هزار و ۸۶۵ واحد رسید. در ابتدای این هفته با انتشار کارنامه فراتر از انتظار طیف متنوعی از شرکت‌ها برای فصل گذشته، موج قدرتمندی از تقاضا در بازار شکل گرفت و زمینه‌ساز صعود دوباره نماگر اصلی سهام به کانال ۲۵۰هزار واحد شد. در این جریان صعودی، بخش عمده پول‌ها جذب سهام شرکت‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی‌ها شد و رشد متوسط ۳ تا ۷ درصدی را در این گروه‌ها رقم زد. این در حالی بود که گروه‌های کوچک‌تر عمدتا به دلیل برآورده نکردن انتظار اهالی بازار در حوزه عملکردهای فصلی در مسیر اصلاح افتادند. با وجود بروز آثار تردید در جهت‌یابی شاخص اما گزارش‌های ماهانه می‌تواند معاملات این هفته را متاثر سازد.

20-01

 

بازار ارز

ناکامی دلار در حفظ مرز روانی

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات هفته قبل به ۱۱ هزار و ۹۲۰ تومان قیمت خورد تا افتی ۳۰ تومانی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده باشد. بازار ارز که از ابتدای هفته گذشته از کف ۶ ماهه تا ارتفاع ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان پیش رفته بود، در دو روز پایانی معاملات در محاصره فروشندگان قرار گرفت و عقب‌نشینی قابل ملاحظه ۵ درصدی را از سقف هفتگی به ثبت رساند. ظاهرا صعود دوباره دلار به بالای مرز حساس ۱۲ هزار در تحریک و ورود فروشندگان بالقوه به بازار نقش اساسی را بازی کرده است. تمایل غالب برای ذخیره سود از یک طرف و تلاش بازارساز برای مهار نوسانات ارزی دو اهرم فشار در برگشت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان ارزیابی می‌شوند.

20-02

 

بازار سکه

شباهت رفتاری سکه و دلار

بهای هر سکه طرح جدید در مقیاس هفتگی 10 هزار تومان افزایش یافت و در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به سطح 4 میلیون و 110 هزار تومان رسید. سکه به‌رغم عقب‌نشینی دلار در مقیاس هفتگی توانست رشد کند، اما مطالعه روند قیمت این دو بازار طی هفته گذشته حاکی از روند مشابه قیمت سکه و دلار است. بازار فلز زرد اگرچه در هفته قبل از همتای جهانی خود حمایت شد، اما قدرت تعیین‌کننده دلار در بازار داخل سبب شد سکه پس از افزایش ۲۵۰ هزار تومانی، در دو روز پایانی هفته ۵/ ۵ درصد از ارزش خود را از دست بدهد و با احتساب مالیات ارزش افزوده برای نهمین روز متوالی، بیش از ۲۰۰ هزار تومان پایین‌تر از ارزش واقعی خود معامله شود.

20-03