بازار سهام

حرکت بورس‌بازان بر مدار تردید

بازار سهام که هفته را کاهشی آغاز کرده بود، دیروز در فضایی متعادل‌تر معامله شد تا در نهایت نماگر بورس تهران با افزایش ناچیز ۴۹ واحدی به کار خود پایان دهد. هرچند از نگاه کارشناسان پتانسیل‌های صعودی برای بورس همچنان وجود دارد؛ اما فضای تردید میان معامله‌گران کاملا محسوس است. این تقابل دیدگاه در معاملات سهام نیز قابل رصد است. به‌طوری که از یکسو، خریداران به امید افت بیشتر قیمت‌ها، بسیار محدود وارد عمل می‌شوند و از سمت دیگر، فروشندگان نیز با انتظار بهبود مجدد بازار به هر قیمتی حاضر به فروش نیستند. در این شرایط همزمان با کاهش ارزش معاملات نوسان شاخص نیز محدود شده و در نبود محرک‌های فراگیر فضای رخوت‌آلودی را در بورس تهران رقم زده است.

20-01

 

بازار ارز

زیگزاگ نوسان‌گیران در بازار ارز

نرخ دلار آمریکا روز گذشته کاهشی شد و به 12 هزار و 100 تومان رسید. طی هفته‌های اخیر نوسان این بازار حول مرز روانی 12 هزار تومان رقم می‌خورد. هرچند از نگاه سفته‌بازان این تلاطم‌های روزانه همچنان جذاب به نظر می‌رسد و فرصت‌هایی برای کسب سود کوتاه‌مدت رقم می‌زند، اما از نگاه سرمایه‌گذاران عمومی چنین نوسان محدودی مطلوبیت ندارد. بنابراین، تقاضای محافظه‌کارانه تا حد خوبی از بازار ارز فاصله گرفته و همین مساله احتمال نوسان پردامنه دلار در کوتاه‌مدت را به حداقل رسانده است. با این حال در میان‌مدت بحث‌های مربوط به محدودیت‌های بودجه دولت و احتمال تغییر در معادلات سیاسی می‌تواند روند بازی را در بازار ارز دستخوش تغییر کند.

20-02

 

بازار سکه

مخالفت سکه با تغییرات دلار

با وجود افت نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه افزایشی بود. این واکنش در شرایطی بود که بازار جهانی نیز تعطیل بود و تنها متغیر مستقیم اثرگذار بر قیمت سکه، نرخ دلار محسوب می‌شد. فعالان این بازار معتقدند این رفتار متضاد سکه و دلار را می‌توان به دو منشأ نسبت داد. اولا آنکه حباب منفی که سکه مدتی است تجربه می‌کند، به افزایش تقاضا در این بازار کمک کرد. ثانیا معامله‌گران سکه اعتماد چندانی به افت پایدار نرخ دلار ندارند، در نتیجه در قیمت‌های پایین‌تر فروشنده نبودند. اما در تحلیلی دیگر به رفتار الاکلنگی ارز و سکه استناد شد که عموما در دوره‌های تثبیت قیمتی در این بازارها قابل رصد است تا از تغییر سنگین سطح دارایی فعالان دلار و طلا جلوگیری کند.

20-03