بازار سهام

صعود بورس به مجاورت مرز روانی

بورس تهران در جریان معاملات دیروز با وجود رشد ۴۱۰ واحدی شاخص کل موفق به عبور از مرز روانی ۲۵۳ هزار واحد نشد. در حالی که سهم‌های بزرگ ضمن برخورداری از تعادل نسبی، نوسان زیر یک درصدی را تجربه کردند، در گروه‌های کوچک‌تر صف‌های خرید قیمت‌ها را تا سقف مجاز روزانه برد و در سبقت شاخص هم‌وزن از نماگر کل نقش اثرگذاری ایفا کرد. رشد حداکثری قیمت در تک‌سهم‌ها و اغلب نمادهای زیرمجموعه انبوه‌سازی‌ها، سیمانی‌ها، کاشی‌سازها و غذایی‌ها در حالی رقم خورد که سهم‌های بزرگ با وجود برخورداری از استحکام بنیادی، با فشار عرضه‌ها و ضعف تقاضا مواجه بودند. در ادامه روند خروج سرمایه‌های خرد، سرمایه‌گذاران حقیقی برای ششمین روز پیاپی غالبا فروشنده سهم بودند. به نظر می‌رسد بورس برای عبور از سقف تاریخی خود نیازمند اطمینان بیشتر از روند بازار جهانی است.

20 (1)

 

بازار ارز

سومین کاهش متوالی دلار

بازار ارز روز گذشته هم سیمای نسبتا آرامی را به نمایش گذاشت. در این روز، نرخ هر دلار آمریکا در سومین افت متوالی خود ۴۰ تومان دیگر عقب نشست و ساعت ۱۶ به سطح ۱۲ هزار و ۵۰ تومان رسید. عقب‌نشینی‌های آرام و پی‌درپی نرخ‌های ارز، انگیزه تقاضای غیرتجاری را برای ورود به بازار گرفته و همین موضوع عامل مضاعفی در ادامه روند متعادل قیمت‌ها شده است. از طرف دیگر، سناریوی خروج نقدینگی از بازار ارز و حرکت پول‌های بزرگ به سمت بازارهای امن‌تری چون سهام و سپرده بانکی نیز در بین اهالی خیابان فردوسی مطرح است. از نحوه قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی‌ نیز چنین برمی‌آید که بازارساز تمایلی برای تحریک تقاضا ندارد و دغدغه عمده‌اش کنترل نوسان قیمت‌هاست. به نظر نمی‌رسد تا بروز شوک غیراقتصادی دلار توان عبور از مدار ۱۲ هزار تومان را داشته باشد.

20 (2)

 

بازار سکه

بی‌اعتنایی سکه به همتای جهانی

بازار سکه هم روز گذشته همصدا با دلار عقب نشست. ساعت 16دیروز، بهای هر سکه طرح جدید زیر فشار افت دلار 30 هزار تومان دیگر کاهش یافت و به سطح 4 میلیون و 170 هزار تومان رسید. هر چند قیمت اونس جهانی طلا روز گذشته در پی خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره دلار با صعود ۶/ ۰ درصدی به سطح ۱۴۳۰ دلار نزدیک شد، اما سکه‌بازان ضمن بی‌اعتنایی به رشد قیمت جهانی این فلز گرانبها، بیشتر از بازار داخلی ارز خط گرفتند. به نظر می‌رسد محدودیت کمتر و عمق بیشتر بازار سکه در مقایسه با دلار باعث جذب بیشتر انتظارات منفی شده و سرعت بیشتری به مسیر کاهشی سکه بخشیده است. در حالی که سکه از ابتدای سال ۳/ ۱۰ درصد عقب نشسته، دلار در این مدت زیان ۳/ ۸ درصدی را به بازیگران ارزی تحمیل کرده است.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

نگاه خیره طلا به نشست «فد»

اونس طلا روز گذشته با وجود فشار شاخص دلار به اوج دوماهه ضمن تقویت 8 دلاری به سطح 1428 دلار صعود کرد. معمولا طلا در جهت معکوس با دلار حرکت می‌کند اما این دو بازار روز گذشته به دلیل تنزل پوند انگلیس به کف 35 ساله و متعاقبا تقویت دلار به اوج دو هفته مسیر غیرمتعارفی را در پیش گرفتند. از یک طرف، نخست‌وزیر جدید انگلیس از خروج از اتحادیه در صورت عدم دستیابی به توافق سخن گفت و فشار مضاعفی بر ارزش پول کشورش وارد کرد. در نقطه مقابل، بعد از تثبیت نرخ بهره در ژاپن، انتظار می‌رود بانکداران مرکزی آمریکا برای اولین بار پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ نرخ بهره دلار را ربع واحد درصد کاهش دهند. در واقع، طلا دیروز بیشترین انرژی خود را برای صعود از دورنمای پولی فدرال رزرو گرفت.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

خیز «تسه»‌ها برای عبور از سقف یک‌ماهه

امتیاز وام مسکن دی‌ماه 96(تسه9610) در معاملات دیروز ضمن رشد 3 درصدی به قیمت 44 هزار و 665 واحدی رسید. امتیازهای وام مسکن از نیمه دوم تیرماه با کاهش تدریجی تا سطح 42 هزار تومان تنزل کرده بودند و تا ابتدای این هفته نیز نوسان‌های کم‌دامنه‌ای را حول مرز 43 هزار تومان تجربه می‌کردند. اما طی روز گذشته با افزایش تقاضای عمومی در اوراق قیمت‌ها به‌طور دسته‌جمعی رشد کردند و عموما به کانال 45 هزار واحد راه یافتند. این در حالی است که اولین آمار رسمی از وضعیت معاملات مسکن در تهران طی تیرماه، از رسیدن شیب تورم این بازار به کمترین حد خود از ابتدای سال خبر می‌دهد. تورم تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در حالی به ۹۱ درصد رسید که حجم معاملات مسکن در تهران کاهش ۶۵ درصدی را در مقیاس سالانه نشان می‌دهد.

20 (5)

 

بازار نفت

حمایت دوجانبه از نفت

بازار نفت نیز همچون بازار طلا طی روز گذشته به استقبال دور جدید مذاکرات تجاری و نشست بانک مرکزی آمریکا رفت. خوش‌بینی به افزایش مصرف سوخت و کاهش نرخ بهره دلار سبب شد تا نفت ضمن رشد ۲ درصدی ساعت ۱۶ دیروز به قیمت ۳/ ۵۷ دلار معامله شود. از سرگیری مذاکرات تجاری با سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن طی روز گذشته بار دیگر امید به رفع اختلافات را تقویت کرد. از طرف دیگر، انتظار برای کاهش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره دلار در نشست فدرال رزرو طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه باعث شد تا قیمت نفت و دیگر کالاهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، تقویت شود. هر چند کاهش پی‌درپی موجودی‌های نفت در شش هفته اخیر در کنار تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک عامل حمایت از قیمت‌هاست اما نگرانی از تقاضای نفت رشد قیمت را محدود کرده است.

20 (6)