بازار ارز

مقاومت دلار زیر خط ۱۲

بازار ارز بر خلاف سهام طی هفته قبل روند رفت‌وبرگشتی را تجربه کرد. دلار که شنبه گذشته توانسته بود با جهش ۳۰۰ تومانی، بار دیگر وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شود، در ادامه با فشار عرضه و عدم تقاضای موثر، روند نزولی را در پیش گرفت و روز چهارشنبه به کف ۱۱ هزار و ۹۲۰ تومان برخورد کرد. حرکت نزولی نرخ‌های ارز تا روز چهارشنبه در شرایطی رقم خورد که بورس تهران با رشدهای ملایم خود رکورد جدیدی را ثبت کرد. اما نکته جالب توجه این بود که دلار بار دیگر طی روز پنج‌شنبه به کف هفتگی واکنش نشان داد و با مقاومت در مجاورت سطوح نیمایی نرخ دلار، ۷۰ تومان بالاتر نشست و خود را به مرز روانی ۱۲ هزار تومان نزدیک کرد.

20-01

 

بازار سکه

مخالف‌خوانی سکه با اهرم‌های حمایتی

با وجود رشد هفتگی دلار، سکه در مسیری معکوس با ارز، روند نزولی را طی کرد و در آخرین روز هفته به قیمت ۴ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان رسید. در هفته‌ای که دلار حدود ۶/ ۰ درصد تقویت شد و بازار جهانی به سمت دارایی‌های امن و فلزات گرانبها هجوم برد، سکه به هر دو عامل حمایتی واکنش درخوری نشان نداد و روز پنج‌شنبه افت ۵ هزار تومانی را در مقیاس هفتگی رقم زد. طلای جهانی، روز پنج‌شنبه با وجود کاهش نرخ بهره دلار، به دلیل رونمایی از دورنمای غیرمنتظره فدرال رزرو مبنی بر عدم کاهش بیشتر نرخ بهره، افت سنگینی را به نمایش گذاشت؛ با وجود این، چند ساعت بعد، با اعلام تعرفه‌های جدید دولت ترامپ بر کالاهای چینی، جهش ۳۰ دلاری را تجربه کرد.

20-02

 

بازار نفت

شوک دوجانبه به نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز ضمن ثبت دو افت شدید به قیمت 3/ 55 دلار تنزل یافت. از یک‌طرف، اظهارات غیرمنتظره رئیس فدرال رزرو در روز پنج‌شنبه بازارهای جهانی را تحت فشار گذاشت. در این روز، فدرال رزرو از کاهش 25/ 0 درصدی نرخ بهره رونمایی کرد، اما بازار جهانی از قبل به استقبال دریافت سیگنال قوی‌تر از انبساط پولی دلار رفته بود. در نتیجه، با اظهارات ناامیدکننده جروم پاول درخصوص کاهش نیافتن بیشتر نرخ بهره، همچنین روند نزولی پوند و فشار بر یورو، شاخص دلار تقویت شد و متعاقبا قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت را منفی کرد. از سوی دیگر، ترامپ روز پنج‌شنبه با اعلام وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی، موج منفی بازارها را تکمیل کرد.

20-03