بازار سهام

تکرار الگوی بازدهی در بورس

معاملات بورس تهران طی روز یکشنبه با رشد ۲/ ۰ درصدی شاخص کل پایان یافت. معامله‌گران در این روز از الگوی دوجبهه‌ای حاکم بر بازار سهام پیروی کردند: محافظه‌کاری در خرید و فروش سهام مرتبط با بازار جهانی و تقاضای قوی‌تر در طیف وسیعی از سهام غیروابسته که عمدتا هم جزو گروه‌های کوچک‌تر دسته‌بندی می‌شوند. گسترش جبهه‌های جنگ تجاری همچنان سهام مرتبط بورسی را تحت فشار خود گرفته و متعاقبا بخشی از نقدینگی آزادشده از این محل، راهی سهم‌های چابک‌تر شده است. تشکیل این الگو در روز یکشنبه باعث شد که شاخص ‌هموزن با سرعت بیشتری به حرکت صعودی خود ادامه دهد. در عین حال، وقفه یک‌روزه معاملات بورس تهران(تعطیلی دوشنبه) سهامداران حقیقی را به احتیاط بیشتر فراخواند.

20-01

 

بازار ارز

برخورد دوباره دلار به کف

بازار ارز طی روز یکشنبه برخلاف رشد سهام عقب نشست. نرخ هر دلار آمریکا در این روز ۹۰ تومان دیگر افت کرد و به سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور با عقبگرد روز یکشنبه برای دومین بار در سال جاری به رقمی دست یافت که آن را از شانزدهم بهمن‌ سال قبل تجربه نکرده بود. حدود یک ماه پیش بود که دلار در ملاقات با نرخ‌های نیما به ارتفاع ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود. همین امر امکان جذب تقاضای غیرتجاری و حرکت دلار تا آستانه ورود به کانال ۱۳ هزار تومانی را فراهم کرده بود. اما تداوم مدیریت آشتی‌جویانه بازارساز با نرخ‌های آزاد و عقب‌نشینی تقاضای غیرتجاری در کنار عدم شوک سیاسی، عامل کاهش دوباره دلار به کف نیم‌ساله شد.

20-02

 

بازار سکه

سکه در منگنه دو اهرم ناهمسو

سکه هم که روز شنبه راه خود را از اونس جهانی جدا کرده بود، در جریان معاملات یکشنبه نیز همصدا با بازار داخلی ارز به افت خود ادامه داد. سکه‌بازان روز یکشنبه هر سکه را با قیمت 4 میلیون و 160 هزار تومان معامله کردند و به این ترتیب، افت 30 هزار تومانی را برای این فلز گرانبها رقم زدند. سکه هفته قبل همگام با صعود اونس جهانی طلا به سطحی فراتر از 1500 دلار، رشدهای مقطعی را تجربه کرد. اما شکست مرز روانی در بازار ارز و عقبگرد دلار به زیر سطح 12 هزار تومان، سکه را هم وادار به عقب‌نشینی کرد. تقابل نیروهای موثر بر بهای سکه سبب شد تا حباب منفی در این بازار عمق 8 درصدی خود را حفظ کند.

20-03