بازار سهام

محرک جهانی جهش بورس

بورس تهران روز گذشته با دریافت اخبار مساعد از بازار جهانی یکی از قوی‌ترین رشدهای خود را طی فصل تابستان به ثبت رساند. شاخص کل در جریان دادوستدهای دیروز ۴۲۹۴ واحد، معادل ۷/ ۱ درصد، افزایش یافت و برای اولین بار قدم به کانال ۲۶۱ هزار واحدی نهاد. افزایش قابل ملاحظه قیمت جهانی نفت و فلزات در شامگاه گذشته را باید مهم‌ترین محرک رشد تقاضا در وابستگان بورسی این کالاها قلمداد کرد. ترامپ روز سه‌شنبه از وضع تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی موقتا عقب‌نشینی کرد. در پی این خبر قیمت‌های جهانی به‌طور موثری افزایش یافت و موجی از تقاضا در سهام کالایی بورس تهران را رقم زد. دیروز حدود ۸۰ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و ۱۱۵ میلیارد تومان نقدینگی در صف ۵۶ نماد موفق به خرید سهم نشد.

11 (1)

 

بازار ارز

شکست مقاومت 6 ماهه دلار

بازار ارز بر خلاف سهام طی روز گذشته عقب نشست. نرخ هر دلار آمریکا دیروز ۶۰ تومان کاهش یافت و تا ساعت ۱۶ به سطح ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان بازگشت. شاخص ارزی کشور با عقب‌نشینی در روز گذشته به کمترین مقدار از پانزدهم بهمن سال ۹۷ رسید. پیش از این، دلار دو بار-در بیست‌وششم تیر و بیستم مرداد- به سطح سخت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی برخورد کرده بود و با ورود تقاضا دوباره به بالا برگشته بود؛ اما این مقاومت نهایتا در معاملات دیروز شکست و دلار در آستانه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی یک گام دیگر هم به عقب برداشت. از طرف دیگر، آمارهای دیروز نشان داد که نرخ‌ دلار در سامانه نیما هم نزولی است و نسبت به میانگین ماهانه حدود ۲ درصد عقب نشسته که به نظر می‌‌رسد در عقب‌نشینی دلار بازار آزاد بی‌تاثیر نبوده است.

11 (2)

 

بازار سکه

فشار دوجانبه بر فلز گرانبها

سکه‌بازان در معاملات دیروز از دو سو پالس منفی گرفتند و در نتیجه، هر سکه طرح جدید را 70 هزار تومان پایین‌تر از روز سه‌شنبه، به قیمت 4 میلیون و 150 هزار تومان معامله کردند. سکه دیروز از یک طرف، تحت فشار افت ارزش دلار در بازار داخل قرار گرفت و از سوی دیگر، کاهش چشمگیر ارزش طلای جهانی هم سنگینی بار سکه را مضاعف کرد. شکست مقاومتی 6 ماهه دلار در شرایطی رقم خورد که اونس جهانی در واکنش به تغییر مواضع ترامپ و تعلیق تعرفه بر بخشی از کالاهای چینی بیش از 2/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. این فشار دوسویه سبب شد تا سکه سنگین‌ترین افت خود را در 11 روز کاری اخیر ثبت کند. نکته جالب توجه این بود که حباب منفی سکه در این تنگنا به مقدار 2/ 0 واحد درصد کاهش یافت.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

سرگیجه اونس در فضایی ملتهب

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز عمدتا تحت تاثیر عقب‌نشینی تعرفه‌ای آمریکا با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 1509 دلار معامله شد. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که گسترش نگرانی‌ها با تضعیف پیوسته نرخ مرجع یوآن در برابر دلار در کنار ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ و سقوط ارزش پزوی آرژانتین، بهای اونس طلا را طی روز سه‌شنبه تا سطح ۱۵۳۰ دلاری بالا برده بود. اما شامگاه سه‌شنبه ترامپ در عقبگرد غیرمنتظره طرح تعرفه ۱۰ درصدی بر بخشی از کالاهای چینی را تا دسامبر به حالت تعلیق درآورد. همین موضوع سبب ریزش بیش از ۲ درصدی اونس و عقبگرد آنی از مرز ۱۵۰۰ دلار شد. با وجود این، سقوط رشد تولیدات صنعتی چین به پایین‌ترین سطح طی ۱۷ سال اخیر در کنار تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک و همچنین امید به کاهش بیشتر نرخ بهره عامل حمایت از طلا در روز چهارشنبه شد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

امتداد خط عرضه در «تسه»ها

اوراق وام مسکن در معاملات دیروز هم با فشار عمومی فروش مواجه شدند. فروشندگان «تسه»ها طی روز گذشته در شرایطی به نیروی غالب بدل شدند که نگاه سرمایه‌گذاران عموما معطوف به سهام بورسی و فرابورسی بود. در این روز گرچه امتیاز وام دی ماه ۹۶ (تسه۹۶۱۰) توانست برخلاف جو عمومی معاملات رشد ۸/ ۱ درصدی را ثبت کند و به سطح ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومانی دست یابد، اما برآیند نیروها از تداوم عرضه‌های قوی در این بازار حکایت داشت. دیروز بهای بیش از ۹۰ درصد امتیازهای مسکن کاهش یافت. کف قیمت به ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان تنزل کرد و سطح ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومانی برای سقف قیمت در این بازار به ثبت رسید. قیمت «تسه»ها از ابتدای سال حدود ۱۶ درصد عقب‌نشینی کرده و ضمنا قیمت‌ها از ابتدای خرداد تا به امروز نتوانسته سطح مقاومتی۵۰ هزار تومان را بشکند.

11 (5)

 

بازار نفت

جهش طلای سیاه در سایه آمار منفی چین

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز به سطح 56 دلار رسید. روز سه‌شنبه ترامپ با عقبگرد از مواضع خود نسبت به چین و تعلیق تعرفه 10 درصدی بر بخشی از کالاهای موضوع جنگ تجاری، موجی از خوش‌بینی را در بازار جهانی به وجود آورد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، شاخص نفتی وست‌تگزاس جهشی معادل ۵/ ۴ درصد را به ثبت رساند و تا سطح ۳/ ۵۷  دلار، یعنی اوج دو هفته، پیش رفت. اما این روند در روز چهارشنبه متاثر از داد‌ه‌های منفی تا حدودی فروکش کرد. آمار ضعیف‌تر از انتظار تولیدات صنعتی چین برای ماه جولای مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت‌ها طی روز گذشته بود. از طرف دیگر، در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش ۸/ ۲ میلیون بشکه‌ای موجودی‌های هفتگی را داشتند، موسسه نفت آمریکا روز سه‌شنبه از افزایش غیرمنتظره ذخایر به میزان ۷/ ۳ میلیون بشکه خبر داد.

11 (6)