بازار سهام

سهام در انتظار بازار کالایی

شاخص کل بورس تهران دیروز افتی نزدیک به ۴۱۳ واحد را تجربه کرد. بزرگان و کالایی‌های بورس تهران انتظار بازگشایی بازار جهانی را می‌کشند. چهارشنبه گذشته بورس تهران به رشد قیمتی کالاها در بازار جهانی واکنش نشان داد و شاهد جهش بیش از ۴ هزار واحدی شاخص کل بودیم. با این حال رویه صعود قیمت‌ها در بازار جهانی چندان پایدار نبود و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه افت نسبی کامودیتی در بازار جهانی اثر خود را در آغاز هفته معاملاتی بورس تهران منعکس کرد. پس از افت نسبی قیمت‌‌ها در دو روز اخیر بار دیگر توجه به سمت بازار جهانی جلب شده است. در چنین شرایطی آغاز هفته بازار جهانی (دوشنبه) می‌تواند در تعیین مسیر شاخص کل بورس تهران نیز موثر باشد.

20-01

 

بازار ارز

ریسک‌های پیش‌روی آرامش ارز

بازار ارز کشور پس از یک دوره حدود 18 ماه از دی 96 تا تیر 98، طی هفته‌های اخیر التهاب بازار تا حدود زیادی فروکش کرده است و نرخ به کانال 11 هزار تومان نزول کرده است. با این حال آنچه ذهن فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده این است که آیا آرامش کنونی ادامه‌دار خواهد بود. در این خصوص باید گفت آرامش پایدار بازار ارز شروطی را لازم دارد که در این بین علاوه بر بانک مرکزی نقش سیاست‌گذار اقتصادی یعنی دولت نیز بسیار مهم است. علاوه بر این لازم است به رویه قیمتی کالاها در بازار جهانی نیز توجه شود. بخش اعظمی از درآمد ارزی کشور اعم از نفتی و غیرنفتی به صادرات کالاهای پایه اختصاص دارد و این موضوع می‌تواند با کاهش درآمد ارزی کشور بر نرخ دلار فشار وارد کند.

20-02

 

بازار سکه

چشم امید سکه به اونس؟

در شرایطی که بازار ارز کشور به تعادل نسبی رسیده است، برخی از تحلیلگران تنها امید سکه برای صعود دوباره را طلای بازار جهانی می‌دانند. رکود بازار جهانی را تهدید می‌کند و هراس از رکود احتمالی به بازارهای مختلف کشیده شده است. اخبار پیرامون این موضوع اوراق قرضه‌های دولتی و همچنین طلای جهانی را دستخوش نوسان کرده است. بر این اساس نوسان قیمتی طلا در بازار جهانی نقش بسزایی در نوسان قیمتی سکه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که اگر قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی افت داشته باشد، احتمال تضعیف درآمد ارزی کشور در دوران تحریم می‌تواند نرخ دلار را نیز تحریک کند. بر این اساس اخبار پیرامون رکود می‌تواند از دو جنبه بر قیمت سکه اثرگذار باشد.

20-03