بازار سهام

رکوردی دیگر در کارنامه بورس

افزایش قیمت در دو‌سوم از تعداد کل نمادهای بورسی سبب شد تا شاخص کل طی روز دوشنبه رشدی معادل ۱۹۴۹ واحد را ثبت کند و به رکورد جدید ۲۶۲ هزار و ۹۴۱ واحد دست یابد. اگرچه بازگشایی نسبتا متعادل بازار جهانی تا حدودی از فشار بر سهام کالایی کاست، اما باز هم تغییر خاصی در گروه‌های کامودیتی‌محور رقم نخورد. در واقع، عامل بخش زیادی از تحرکات بورسی که در رکوردشکنی شاخص کل هم اثر داشت، موضوع افزایش سرمایه، خاصه در نمادهایی چون «اخابر»، «شپنا» و «همراه» بود. ارزش معاملات خرد برای چهارمین روز متوالی بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان باقی ماند و ۹۰ میلیارد تومان نقدینگی هم پشت صف مجال خرید سهم را نیافت. چنین می‌نماید که تا رفع نگرانی‌ها در بازار جهانی، روند شاخص بورس همچنان در گرو بهانه‌هایی چون افزایش سرمایه و حذف دلار رسمی از معادلات قیمت‌گذاری کالاهای ضروری باقی خواهد ماند.

20 (1)

 

بازار ارز

عمر کوتاه موج‌های ارزی

بازار ارز روز دوشنبه دومین افت پیاپی خود را به ثبت رساند و مجددا به پایین‌ترین ارتفاع در سال‌جاری بازگشت. نرخ هر دلار آمریکا روز دوشنبه 50 تومان عقب نشست و به سطح 11 هزار و 650 تومان، یعنی کمترین سطح از نیمه بهمن 97 رسید. دلار هفته گذشته نیز یک بار این سطح را تجربه کرده بود اما تقویت نسبی تقاضا در کف شش و نیم ماهه سبب شد تا شاخص ارزی 90 تومان ارتفاع بگیرد و روز شنبه اخیر به قیمت 11 هزار و 740 تومان دست یابد. موج‌های کوتاه‌مدت نرخ‌ها در بازار ارز نشان‌دهنده تردیدهای جدی معامله‌گران در مسیریابی دلار است. گروهی نظر به وضعیت بازار نفت و احتمال بالای کسری بودجه برای بازار ارز چشم‌اندازی صعودی متصور هستند و شماری با توجه به ظرفیت‌های پولی اقتصاد کلان امکان رشد معنادار دلار را دشوار می‌دانند.

20 (2)

 

بازار سکه

تخلیه بخشی از حباب منفی سکه

بازار سکه هم روز دوشنبه از دو جانب تحت فشار قرار گرفت. از یک طرف، نرخ‌های ارز در بازار داخل عقب‌نشینی کرد و از طرف دیگر، بازگشایی هفتگی بازار جهانی با افت چشمگیر اونس همراه بود. روز دوشنبه اونس طلای جهانی پس از حدود یک هفته مرز 1500دلاری را واگذار کرد و فشار مضاعفی روی بهای سکه آورد. به این ترتیب، سکه طی روز دوشنبه افت 30 هزار تومانی قیمت را تجربه کرد و به سطح 4 میلیون و 150 تومانی برگشت. نکته جالب این است که بهای سکه از ابتدای تابستان به‌طور پیوسته در زیر قیمت ذاتی خود معامله شده است. حباب منفی در این بازار در هفته قبل به بیشترین حد خود رسید. اما روز دوشنبه حباب منفی به دلیل حرکت سکه به سمت ارزش ذاتی‌اش 15 درصد نسبت به اوج خود در هفته گذشته تخلیه شد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به بالای مرز حساس

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد یک درصدی به بالای مرز روانی 1500 دلار بازگشت. روز دوشنبه با اظهارات امیدوارکننده وزیر بازرگانی آمریکا در خصوص تمدید مجوز صدور محصولات شرکت هوآوی به ایالات‌متحده، بخش زیادی از سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های ریسکی‌تر حرکت کرد و متعاقبا طلا هم سنگین‌ترین افت را طی یک ماه اخیر رقم زد و به سطح 1493 دلار سقوط کرد. اما روز سه‌شنبه با وجود اینکه شاخص دلار در مجاورت سقف سه‌هفته باقی ماند، از شدت خوش‌بینی‌ها در بازار جهانی تا حدودی کاسته شد و در نتیجه، اونس طلا بخشی از افت خود را جبران کرد و به بالای مرز روانی بازگشت. حال، تمرکز سرمایه‌گذاران به نتیجه نشست روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا و رونمایی از تصمیمات این دو نهاد در خصوص تعیین نرخ بهره معطوف است.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها به سمت کف

اوراق وام مسکن در ادامه روند نزولی خود طی معاملات دوشنبه با افت دسته‌جمعی مواجه شدند. در این روز، امتیاز وام دی‌ماه 96(تسه9610) با افت 7/ 1 درصدی برای سومین بار در سال‌جاری به کانال 42 هزار تومان سقوط کرد. پیش‌تر قیمت «تسه‌»ها در اواخر تیرماه به کمترین ارتفاع سال رسیده بود. پس از یک دوره رشد موقت، دوباره قیمت اوراق وام وارد مدار نزولی شده و روز دوشنبه به کمترین سطوح قیمت طی سال‌جاری برخورد کرد. فشار عمومی فروش در آخرین معاملات روز دوشنبه قیمت را در برخی امتیازها به کانال 41هزار تومان هم عقب برد. رکود نسبتا طولانی «تسه»ها طی ماه‌های اخیر قیمت‌ها را به کمترین مقدار از دی‌ماه 92 برده و به نظر می‌رسد تا تثبیت قدرت خرید وام در سطوح فعلی قیمت‌ها در بازار مسکن شاهد چنین فشاری بر بازار «تسه»ها هم باشیم.

20 (5)

 

بازار نفت

محرک‌های دوجانبه صعود نفت

خوش‌بینی به بهبود تقاضا و افزایش ریسک‌های سمت عرضه باز هم به مدد نفت آمد. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز در چهارمین صعود متوالی خود 4/ 1 درصد افزایش یافت و به سطح 9/ 55دلار دست یافت. بخش عمده رشد نفت به واسطه دریافت سیگنال‌های مثبت از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا بود. آمریکا روز دوشنبه مجوز ورود محصولات هوآوی-غول فناوری چینی‌ها- به ایالات‌متحده را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرد و جوی از خوش‌بینی را در بازارهای سهام و کالایی به وجود آورد. این اتفاق در حالی افتاد که نگرانی از اثرات جنگ تجاری تا هفته گذشته چشم‌انداز تقاضا را تیره کرده و شاخص‌های نفتی را تحت فشار گذاشته بود. حمله حوثی‌ها به یکی از مهم‌ترین میدان‌های نفتی عربستان هم از قیمت‌ها حمایت کرد. حالا نگاه نفت به آمار موجودی‌هاست که برای دو هفته اخیر افزایش داشته‌اند.

20 (6)