بازار سهام

تداوم سریال رکوردشکنی‌ شاخص سهام

شاخص بورس تهران در جریان معاملات آخرین روز کاری مردادماه ۲/ ۱درصد ارتفاع گرفت و برای نخستین بار قدم به کانال ۲۶۶ هزار واحدی نهاد. این رشد مرهون ارتقای قیمت در ۸۸ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی بود. هر چند شاخص هم‌وزن با تداوم رشدهای فزاینده در سهم‌های کوچک‌تر توانست جهش ۴/ ۲ درصدی را ثبت کند اما بزرگان کالایی نیز از جو مثبت بازار سود بردند و در این رکوردشکنی مشارکت موثری را رقم زدند. علاوه بر حفظ ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومانی معاملات خرد، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف خرید ۱۱۳ نماد(۳۶ درصد از کل نمادهای بورسی) امکان خرید سهم را پیدا نکرد. مهم‌ترین انگیزه‌های خریداران طی روز گذشته را می‌توان در جذابیت تجدید ارزیابی دارایی‌ها، پالس‌های مثبت بازار جهانی و خوش‌بینی دوباره به نحوه عملکرد شرکت‌ها در یک ماه اخیر خلاصه کرد.

11 (1)

 

بازار ارز

ملاقات دلار پشت سد حمایتی

بازار ارز روز گذشته سیمای نسبتا آرامی از خود به نمایش گذاشت. نرخ هر دلار آمریکا در این روز به رشد ۱۰ تومانی قناعت کرد و پس از تجربه مجدد کف شش ماهه در روز دوشنبه، ساعت ۱۶ دیروز روی عدد ۱۱ هزار و ۶۶۰ تومانی جا خوش کرد. شاخص ارزی کشور در روزهای یکشنبه و دوشنبه افتی معادل ۹۰ تومان را ثبت کرده بود و به کمترین سطح از چهاردهم بهمن ۹۷ یعنی نرخ ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده بود. اما افت دو روزه دلار بار دیگر ورود محتاطانه تقاضا را در پی داشت و در نتیجه دلار از این سطح حمایتی پایین‌تر نرفت. از آنجا که در سامانه نیما قیمت‌ها حول مرز ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان دارد، عقبگرد نرخ‌های خیابان فردوسی از سطوح نیمایی کار دشواری برای شاخص ارزی ارزیابی می‌شود.

11 (2)

 

بازار سکه

کوک سکه با رشد دلار

سکه روز گذشته ساز خود را با آهنگ صعودی دلار کوک کرد. اگرچه عقب‌نشینی دوباره اونس طلای جهانی به سطح 1500 دلاری بهای سکه را تحت فشار گذاشت اما برخورد دلار در بازار داخل به سطح حمایتی سبب شد تا سکه راه دلار را در پیش بگیرد و طی روز گذشته 10 هزار تومان به ارزش خود بیفزاید. سکه با رشد دیروز رأس ساعت 16 به قیمت 4 میلیون و 160 هزار تومان معامله شد. در این روز، حباب منفی سکه توام با رشد قیمت در این بازار افزایش یافت. تداوم معاملات سکه در زیر ارزش ذاتی این فلز گرانبها را می‌توان نتیجه اختلاف دیدگاه بین سکه‌بازان و معامله‌گران ارزی درخصوص روند آتی دلار قلمداد کرد. علاوه بر این، عدم جذابیت سکه برای سرمایه‌گذاری هم عامل دیگری است که به نظر می‌رسد در ایجاد حباب منفی سکه موثر بوده است.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

زیگزاگ اونس پیش از نشست «جکسون هول»

طلا پیش از انتشار صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو در حال نوسان‌های مثبت و منفی است. بهای این فلز گرانبها که روز دوشنبه با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بهبود روابط تجاری چین و آمریکا در افتی شدید به سطح ۱۴۹۳ دلار تنزل کرده بود، روز سه‌شنبه دوباره توانست تا سطح ۱۵۰۸ دلاری پیش برود. اما حساسیت انتشار صورت‌جلسه نشست اعضای فدرال رزرو ، طی روز گذشته فضایی محافظه‌کارانه بر طلا حاکم کرد و به این ترتیب، اونس پس از نوسانی۱۰ دلاری، ساعت ۱۶ به سطح ۱۵۰۱ دلار رسید. از نظر اهالی بازار کاهش ۲۵/ ۰ واحد درصدی بهره تقریبا قطعی است و حال بازارها به استقبال کاهش بیشتر نرخ بهره در نشست بعدی در ماه سپتامبر می‌روند. علاوه بر فدرال رزرو، بازار روی تصمیمات مقامات پولی اروپا هم متمرکز است. اروپایی‌ها پنج‌شنبه از مذاکرات خود درخصوص نرخ بهره رونمایی می‌کنند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

دیدار «تسه»‌ها از منطقه 40

روز گذشته اوراق وام مسکن معاملاتی عموما منفی را تجربه کردند. دیروز در حالی که قیمت سهام در جریانی همه‌جانبه افزایش یافت، ۷۵ درصد از امتیازهای وام با افت قیمت به کار خود پایان دادند. بر خلاف شاخص‌های سهام که رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندند، عرضه‌ها در بین امتیازهای وام در مقیاس روزانه تشدید شد. شدت افت قیمت‌ها به خصوص در نیمه دوم معاملات به حدی بود که اغلب امتیازها در پایین‌ترین سطح قیمت روزانه قرار گرفتند. اگرچه متوسط قیمت‌ها به سطح ۴۲ هزار تومان برگشت اما فشار فروش در برخی از امتیازها منجر به سقوط قیمت به کانال ۴۰ هزار تومانی و حتی پایین‌تر از این مرز شد. این کمترین قیمتی است که از نیمه دی‌ماه ۹۲ تا به امروز در این بازار ثبت شده است. «تسه»ها در مهر ۹۲ کف ۳۵ هزار تومانی را هم تجربه کرده‌اند.

11 (5)

 

بازار نفت

پالس مثبت موجودی‌ها به نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد 6/ 1 درصدی به سطح 8/ 56دلار دست یافت. از ابتدای این هفته نفت متاثر از سیگنال‌های دوجانبه از سمت تقاضا و عرضه پیوسته صعودی بوده است. اگرچه داده‌های آخرین گزارش‌های نهادهای بین‌المللی از کند شدن رشد تقاضا حکایت دارد اما کاهش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا تقاضا را تقویت کرد و از طرف مقابل، تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه به خصوص با حمله دوباره حوثی‌های یمن به میدان‌های نفتی عربستان از نفت حمایت کردند. در همین فضا، روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا پیش از انتشار آمار رسمی از کاهش ۵/ ۳میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها در هفته قبل خبر داد. این در حالی بود که تحلیلگران انتظار افت ۸۹/ ۱میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را داشتند. موجودی نفت آمریکا برای دو هفته رشد کرده بود و قیمت‌ها را تحت فشار گذاشته بود.

11 (6)