بازار سهام

تشدید موج شناسایی سود در سهام

شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد ۳۵۹۸ واحدی را تجربه کرد. به‌رغم نارسایی‌های موجود (اختلالات سیستم معاملاتی معضل دائمی برای بازار سهام کشور) شاخص کل سهام کار خود را با صعود قابل‌توجه آغاز کرد و با گذشت ۷۰ دقیقه از معاملات به کانال ۲۷۹ هزار واحدی وارد شد. در دقایق پایانی اما فشار عرضه‌ها بازگشت هزار واحدی شاخص از اوج روزانه را رقم زد. گزارش‌ عملکردهای ماهانه به‌خصوص در رابطه با بنگاه‌های بزرگ عامل‌ حمایتگر مهمی در روند صعودی بود. با این حال اخبار پرتردد این روزها به رایزنی برای کاستن از فشارهای تحریمی بازمی‌گردد. در این میان صعود ۱۰ هزار واحدی شاخص کل طی تنها دو روز معاملاتی انگیزه‌ها برای شناسایی‌ سود را شدت بخشیده است.

20-01

 

بازار ارز

بازی دلار روی ۱۱ هزار تومان

دلار در ابتدای معاملات دیروز تا زیر مرز ۱۱ هزار تومانی عقب نشست؛ اما در ادامه تا سطح ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان رشد داشت. پاسخ رئیس‌جمهوری و همچنین وزیر امور خارجه به ادعاهای طرف‌های غربی درخصوص احتمال دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان بهانه‌ای برای بازگشت نرخ دلار مطرح بود. با این حال به صورت مشخص انگیزه چندانی برای خرید در بازار ارز وجود ندارد و به‌دنبال اخبار سیاسی و همچنین تسلط بازارساز بر معاملات مجالی برای سفته‌بازی در بازار فراهم نیامد. دلار برای افت بیشتر مسیری دشوار را در پیش دارد (مگر در هیجان بیش از حد سیاسی) از سوی دیگر این امید وجود دارد که با مدیریت ریسک‌های موجود مسیری باثبات را برای ارز شاهد باشیم.   

20-02

 

بازار سکه

تقلای سکه در کف 40 روزه

روز گذشته هر سکه طرح جدید افت قیمت تا سطح 3 میلیون و 975 هزار تومان را نیز تجربه کرد (کف 40 روزه) اما مطابق با دیگر بازارهای داخلی چرخش روند قیمتی را شاهد بودیم؛ در نتیجه سکه به بالای سطح 4 میلیون تومان رسید. با توجه به قیمت 1530 دلاری هر اونس در معاملات روز گذشته عقبگرد سکه از سقف 4 میلیون و 350 هزار تومانی در ابتدای مرداد را باید تماما به بازگشت نرخ دلار نسبت داد. با این وجود روز گذشته سکه نیز همگام با دلار صعودی شد و تا سطح 4 میلیون و 10 هزار تومان رشد کرد. برآیند تغییرات قیمت سکه از انتهای هفته قبل تا روز گذشته افت بیش از صد هزار تومانی را به‌دنبال فشار افت دلار نشان می‌دهد.

20-03