بازار ارز

چرخش ملایم دلار به مسیر صعودی

نرخ‌های ارز آخرین روز هفته گذشته را با رشد ملایم قیمت پشت سر گذاشتند. روز پنج‌شنبه نرخ هر دلار آمریکا ۸۰ تومان افزایش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۲۶۰ تومان رسید. دلار در هفته قبل عمدتا با خوش‌بینی به بهبود روابط ایران با غرب طی چهار افت متوالی تا مرز ۱۱ هزار تومان عقب نشست و حتی به‌طور مقطعی به کانال ۱۰ هزار تومان هم وارد شد. اما در ادامه با تغییر اظهارات سیاسی و کاهش سطح انتظار نسبت به عدم تغییر معنادار در روابط خارجی کشور با اروپا و آمریکا، تقاضا در کف قیمتی ۷ ماهه افزایش یافت و به این ترتیب با سه رشد متوالی طی روزهای پایانی هفته، افت هفتگی دلار به ۳/ ۳ درصد محدود شد.

20-01

 

بازار سکه

جدایی سکه از کف یک‌ونیم ماهه

سکه در هفته گذشته با وجود عقب‌نشینی 5/ 1 درصدی توانست حدود 2 درصد بالاتر از کف شش هفته اخیر بایستد. بهای هر سکه طرح جدید روز پنج‌شنبه 55 هزار تومان افزایش یافت و با جهشی 4/ 1 درصدی توانست به سطح 4 میلیون و 85 هزار تومانی دست یابد. حرکت مثبت سکه برای جدایی از کف طی دو روز پایانی هفته با حرکت اونس جهانی در اوج تقویت شد. البته لحن آرامش‌بخش طرفین جنگ تجاری از تب جهانی طلا در پایان هفته کاست. طلا که در هفته قبل تا کانال ۱۵۵۰ دلار پیش رفته بود، پس از دریافت سیگنال‌های مثبت در روز جمعه به سطح ۱۵۲۵ دلار تنزل کرد. با وجود عقبگرد اونس، تداوم حرکت صعودی دلار می‌تواند سکه را با خود همراه کند.

20-02

 

بازار نفت

سه نیروی حامی نفت

روند صعودی بهای نفت روز جمعه تعدیل شد و هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با عقبگردی آرام به سطح 9/ 55 دلار رسید.  پس از کاهش 10 میلیون بشکه‌ای موجودی‌های هفتگی، روز پنج‌شنبه خبر از سرگیری مذاکرات تجاری پیش از وضع تعرفه‌های جدید در سپتامبر موجب رشد قیمت‌ها شد. ضمن اینکه حرکت توفان‌ موسمی «دوریان» به سمت فلوریدا نگرانی از اختلال در تاسیسات نفتی خلیج مکزیک را بالا برد و نقش مضاعفی در رشد نفت داشت. علاوه‌بر آمار دکل‌های نفتی فعال توسط موسسه بیکرهیوز، داده‌های ماهانه اقتصاد چین - به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت جهان- در بامداد شنبه بر قیمت‌ها موثر ارزیابی می‌شود.

20-03