بازار سهام

حضور غول‌ها در سریال رکوردشکنی بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز حدود ۲ درصد جهش کرد. یکی از وجوه متمایز دادوستدهای روز شنبه، حضور پررنگ معامله‌گران حقیقی در صف خرید غول‌های گروه فلزات و رشد بیشتر شاخص کل از هموزن بود. کاهش فشارها از سوی بازار جهانی و عملکرد قابل‌قبول در مرداد موجب تحرک چشمگیر اهالی بورسی در این شرکت‌ها طی روز گذشته بود که بیشترین ارزش معاملات را هم برای گروه فلزات به ارمغان آورد. عموم سهم‌ها به‌واسطه ورود تقاضای جدید و البته با چاشنی هیجان به بازار سهام تقویت شدند. وسعت و شدت رشد در صنایعی چون فلزات و قندی‌ها بیش از سایر گروه‌ها بود. البته موج‌های دسته‌جمعی در پایان معاملات قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی از سقف روزانه کرد.

20-01

 

بازار ارز

قوی‌ترین صعود دلار در یک ماه

شاخص بازار ارز طی روز گذشته با سرعت بیشتری رشد کرد. در روزی که بورس تهران با هجوم پول‌ها جهش ۲ درصدی را رقم زد، نرخ هر دلار آمریکا ۱۴۰ تومان افزایش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی دست یافت. دلار با جهش ۲/ ۱ درصدی روز گذشته یکی از قوی‌ترین رشدهای خود را از پنجم مرداد به ثبت رساند. تغییر نگاه خوش‌بینانه به گفتارهای سیاسی اخیر را می‌توان عامل اصلی پیوستن تقاضای جدید به بازار، آن هم در سطوح پایین نرخ‌های ارز دانست. با وجود تلاش دلار برای افزایش فاصله از کف ۷ ماهه، به‌نظر می‌رسد تقاضا در این بازار در مقایسه با بازار سهام قدرت کمتری دارد و بازارساز متقابلا حضور پررنگ خود را در سمت عرضه حفظ کرده است.

20-02

 

بازار سکه

کاهش حباب منفی سکه

بازار داخلی فلز گرانبها هم روز گذشته هم‌آواز با رشد دلار حرکت کرد. بهای هر سکه طرح جدید طی معاملات دیروز 40 هزار تومان افزایش یافت و به ارتفاع 4 میلیون و 125 هزار تومان رسید. سکه سومین صعود متوالی خود را با نرخ یک درصدی در شرایطی رقم زد که دلار 2/ 1 درصد ارتفاع گرفت. البته به‌نظر می‌رسد عقبگرد اونس، رشد سکه را محدوده کرده است. اونس طلا که در میانه هفته قبل با نگرانی از عواقب جنگ تجاری تا سطح ۱۵۵۰ دلار پیش رفته بود، روز جمعه با کاهش تنش‌ها عقب نشست. با وجود این، دیروز بهای سکه به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کرد وحباب منفی‌ای که هفته قبل اوج گرفته بود طی دو روز کاری اخیر ۲۰ درصد تخلیه شد.

20-03