بازار سهام

سوخت جدید برای صعودی بورس؟

شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد ۱۹۷۵ واحدی را تجربه کرد. به صورت کلی بازار جهانی، سیگنال‌های سیاسی و همچنین برخی از بهانه‌های بازاری در نوسان عمده نمادهای بازار سهام اثرگذار بودند. دستورالعمل جدید نمادهای بازار پایه را به صف فروش کشانده است. ثبات نسبی بازار جهانی در هفته‌های گذشته در کنار عملکرد ماهانه درخشان شرکت‌ها، سوختی برای رشد قیمت سهام غول‌های کالایی بورس تهران شده است. در حوزه سیاسی، سفر هیات ایرانی به فرانسه نیز در نوسان قیمتی روز گذشته سهام اثرگذار بود. خودرویی‌ها به این خبر واکنش نشان دادند و در صدر صنایع با بیشترین معاملات قرار گرفتند.

20-01

 

بازار ارز

ریسک دلالی در بزنگاه سیاسی

دلار آمریکا معاملات دیروز را صعودی آغاز کرد و نرخ تا بالای 11600تومان رشد کرد، در ادامه اما مسیر نزولی را در پیش گرفت و  تا ساعت 16 به سطح 11400 تومان نزدیک شد. اخباری از حوزه سیاسی پیرامون سفر عراقچی، معاون وزیر امورخارجه با هیات اقتصادی همراه به اروپا منتشر شده است. فعالان بازارهای مختلف تقریبا با اثر چنین خبری آشنا بوده و در چنین شرایطی رشد نرخ دلار در روزی که این خبر منتشر شده، جالب و در عین حال عجیب بود. دور از انتظار نیست که افسار نوسان آتی دلار را مباحث سیاسی و مذاکرات پیرامون برجام در دست بگیرد. همچنان خوش‌بینی مفرط به اخبار سیاسی و غفلت از ضعف‌های اقتصادی موجود را باید در نوسان آتی دلار موثر دانست.

20-02

 

بازار سکه

سکه در انتظار جهت‌گیری دلار

هر سکه طرح جدید روز گذشته به صعود دلار واکنش نشان داد؛ اما در شرایطی که بازار جهانی طلا تعطیل بود با نزول دلار از سقف روزانه، سکه نیز مسیر نزولی را در پیش گرفت. همچنان دلار نقش اساسی را در نوسان قیمتی سکه ایفا می‌کند. با آغاز معاملات هفتگی طلا در بازار جهانی ممکن است نوسان اونس طلا نیز بر سکه اثرگذار باشد؛ اما احتمال تشدید نوسان دلار با  اخبار موجود از حوزه سیاسی وجود دارد که می‌تواند اثر نوسان قیمتی اونس طلای جهانی را در قیمت سکه محو کند. طلا در پایان هفته گذشته بازار جهانی در سطح ۱۵۲۰ دلار قرار داشت. گرچه نگرانی از اقتصاد جهانی از طلا حمایت می‌کند، اما در عدم قطعیت‌های موجود نمی‌توان به هیچ عنوان در خصوص رویه آتی اطمینان داشت.

20-03