بازار سهام

پرش پنج کانالی شاخص بورس

معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته با رشد ۶/ ۱ درصد شاخص کل پایان یافت. با عزم جزم خریداران بورسی نماگر اصلی بازار ۴۶۰۰ واحد ارتفاع گرفت و از کانال ۲۸۵ به کانال بی‌سابقه ۲۹۰ هزار واحد رسید. با وجود رشد همه‌جانبه تقاضا، قیمت در سهم‌های کوچک‌تر با سرعت بیشتری افزایش یافت و همین امر باعث جهش ۳/ ۲ درصدی شاخص هم‌وزن شد. با وجود گمانه‌زنی‌هایی درخصوص فشار فروش از محل تسویه اعتباری کارگزاری‌ها، آهنگ رشد قیمت در آخرین روز کاری هفته با بازگشت قیمت‌های جهانی به مدار مثبت و تمایل فزاینده سرمایه‌های خرد برای ماندن در بازار سهام شتاب بیشتری گرفت. تصمیم «فولاد» برای افزایش سرمایه در تقویت عمومی تقاضا در گروه فلزات نقش اساسی داشت. در غول‌های خودرویی تب تقاضا فروکش کرد و قیمت‌ها در مسیر اصلاحی کار خود را پایان دادند.

11 (1)

 

بازار ارز

تزلزل دلار روی موج‌های خبری

بازار ارز روند متزلزل خود را در روز چهارشنبه تداوم بخشید. هر دلار آمریکا روز گذشته ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۱۱ هزار و ۳۷۰ تومانی برگشت. شاخص ارزی کشور هفته گذشته با اخبار مثبت از گفت‌وگوهای برجامی به کانال ۱۰ هزار تومانی سقوط کرده بود. پس از اصلاح تند نرخ‌ها، تقاضای جدید خود را به بازار ارز رساند و دلار را تا سطح ۱۱ هزار ۴۰۰ تومان در ابتدای هفته جاری بالا برد. اما طی این هفته به دلیل سیگنال‌های ناهمسو درخصوص برجام دلار دچار افت‌و‌خیزهای متناوبی شد. گمانه‌زنی درخصوص گشایش خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا برای پیش‌خرید نفت ایران در حالی در بین فعالان بازارها دست‌به‌دست می‌شد که اعطای فرصت دوماهه به اروپا با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی جهت‌یابی دلار را دشوار ساخت.

11 (2)

 

بازار سکه

فشار دوسویه بر سکه

سکه معاملات چهارشنبه را با  فشار افت نرخ‌های داخلی ارز و عقب‌نشینی اونس جهانی طلا پشت سر گذاشت. دیروز دلار حدود 3/ 0 درصد از اوج 9 روزه عقب نشست و باعث کاهش ارزش فلز گرانبها شد. ضمن اینکه طلای جهانی هم پس از صعود جلسه معاملاتی سه‌‌شنبه، با فروکش نگرانی‌ها و افزایش عرضه طی روز گذشته، در محدوده منفی معامله شد و فشار مضاعفی بر بهای سکه در روز گذشته آورد. برآیند منفی نیروهای اثرگذار بر فلز زرد داخلی، سبب کاهش 20 هزار تومانی بهای در معاملات دیروز شد. سکه با عقبگرد 5/ 0 درصدی به سطح 4 میلیون و 115 هزار تومانی برگشت تا میزان افت قیمت در این بازار از ابتدای سال به رقمی معادل 5/ 11 درصد برسد. در صورت تحقق گشایش خط اعتباری اروپا ارزش سکه از محل افت دلار می‌تواند کاهش یابد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

ثبات اونس در سقف هفتگی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز به قیمت 1535 دلار معامله شد. اونس پس از صعود ‌سه‌شنبه، در مسیر نزولی قرار گرفت. روز سه‌شنبه با انتشار آمار ضعیف شاخص مدیران خرید صنعتی آمریکا و اروپا برای ماه آگوست موجی از نگرانی بازار جهانی را درنوردید. این امر در کنار نااطمینانی‌های مرتبط با جنگ تجاری، اعتراضات هنگ‌کنگ، نگرانی از برگزیت و آشفتگی‌های سیاسی ایتالیا موجب فشار بر شاخص‌های سهام و تقویت طلا شد. داده‌های ضعیف آمریکا هم بر نگرانی از رکود افزود و هم امیدواری به کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرد. در این دورنما، نگاه اهالی بازارها به سخنان اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو در عصر چهارشنبه است. آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی و شاخص مدیران خرید غیرصنعتی آمریکا که قرار است پنج‌شنبه منتشر شود، زیر ذره‌بین بازار است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس «تسه»‌ها در بلوک 40

اوراق وام مسکن معاملات دیروز را در مدار منفی به پایان رساندند. قیمت یک سوم از امتیازهای وام در این روز به‌طور متوسط حدود یک درصد کاهش یافت و در میانه کانال 40 هزار تومان قرار گرفت. پیش از این، اوراق وام با افت‌های پی‌درپی تا روز یکشنبه به زیر مرز 40 هزار تنزل کرده بودند و برخی امتیازها ناگزیر وارد کانال 38‌هزار تومان نیز شدند. همین اصلاح تند سبب شد تا تقاضا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در این بازار افزایش یابد و در ارتقای نسبی قیمت‌ها موثر عمل کند. اما روز گذشته معاملات متزلزل «تسه»ها با فشار عرضه‌ها دنبال شد و اوراق وام که توانسته بودند حدود 8 درصد از کف فاصله بگیرند در مسیر برگشت قرار گرفتند. دورنمای سیاست‌های مسکن نشان می‌دهد که «تسه»ها همین روند زیگزاگی را در میان‌مدت ادامه دهند.

11 (5)

 

بازار نفت

بازگشت نفت پس از سه افت متوالی

بازار نفت روز چهارشنبه معاملات آرام و مثبتی داشت. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا که روز سه‌َشنبه در ریزشی بیش از ۲‌درصد به کانال ۵۲ دلار، یعنی کف ۱۰ روزه سقوط کرده بود، در معاملات دیروز به مدار مثبت بازگشت و ساعت ۱۶ به سطح ۶/ ۵۴ دلار دست یافت. پس از اعمال تعرفه‌های متقابل چین و آمریکا، اولین رشد ماهانه اوپک در سال جاری میلادی، بازارها روز سه‌شنبه عمدتا تحت تاثیر آمار ضعیف شاخص مدیران خرید آمریکا و اروپا با افت مواجه شدند. با وجود این، روز چهارشنبه همراه با کاهش شاخص دلار، داده‌های مثبت از بخش خدمات چین موجب برگشت نفت از سه افت متوالی شد. این در حالی است که آمار موجودی‌های هفتگی هم با یک روز تاخیر منتشر می‌شود. موسسه نفت آمریکا عصر چهارشنبه و آمار رسمی روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد.

11 (6)