بازار ارز

20-01

برگشت دلار به مدار صعودی

بازار ارز طی هفته گذشته با وجود افت و خیزهای متناوب، در مقیاس هفتگی رشد کرد. دلار که معاملات هفته قبل را با نرخ ۱۱ هزار و ۲۶۰تومان آغاز کرده بود، با وجود دو افت متناوب، در نهایت افزایشی معادل ۴/ ۱ درصد را تجربه کرد و روز پنج‌شنبه در ارتفاع ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومان قرار گرفت. شاخص ارزی کشور پیش از این چهار افت هفتگی پی‌در‌پی را به نمایش گذاشته بود. این روند در نخستین هفته شهریور به‌دلیل خوش‌بینی به گفتارهای سیاسی رایج پیرامون برجام شتاب گرفت و دلار به طور مقطعی کانال ۱۰ هزار تومانی را هم پس از حدود هفت ماه لمس کرد. با وجود این، امواج منفی خبرهای سیاسی در هفته گذشته دلار را به مسیر صعودی بازگرداند.

 

بازار سکه

20-02

بی‌توجهی سکه به ریزش اونس

فلز گرانبهای داخلی نیز با روند دلار همراه شد. سکه تا پیش از هفته قبل با وجود حمایت از سمت اونس جهانی طلا، در مقیاس هفتگی سه افت متوالی را تجربه کرده بود. این روند در هفته گذشته با صعود دلار متوقف شد و سکه ضمن رشد 45 هزار تومانی به سطح 4 میلیون 130هزار تومانی بازگشت. افزایش 1/ 1 درصدی بهای سکه در شرایطی طی هفته قبل رقم خورد که طلای جهانی در دو روز پایانی هفته با کاهش تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن و همچنین انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا تحت فشار فزاینده قرار گرفت و جمعه با ریزش ۳/ ۲درصدی از سقف ۶ ساله برگشت. ریزش اونس می‌تواند طی روز شنبه سکه را در جهت منفی متاثر سازد.

 

بازار نفت

20-03

نوسان بازار نفت

خبر از سرگیری مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، اتحاد پارلمان انگلیس علیه طرح برگزیتی نخست‌وزیر جدید، کاهش تنش‌های سیاسی در هنگ‌کنگ منجر به رشد چشمگیر نفت از چهارشنبه شد. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا که روز سه‌شنبه به‌دلیل اعمال تعرفه‌های جدید دو غول اقتصادی دنیا و شاخص ضعیف مدیران صنعتی خرید آمریکا به ۵۳ دلار سقوط کرده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ضمن جهشی ۸ درصدی تا ارتفاع ۶/ ۵۷ دلار بالا رفت. در این میان، کاهش بیشتر از انتظار موجودی‌های هفتگی هم نقش مضاعفی در رشد چشمگیر بهای نفت طی این دو روز داشت. البته روز جمعه با فروکش تب تقاضا در بازار قیمت از سقف برگشت و منتظر آمار دکل‌ها ماند.