بازار سهام

تقلای سهام برای فتح قله جدید

شاخص کل بورس تهران در معاملات یکشنبه گذشته با ادامه صعود، یک گام دیگر به کانال ۳۰۰ هزار واحد نزدیک شد. شاخص کل هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها در معاملات یکشنبه رشد بیش از ۵/ ۱ درصدی را در برابر رشد حدود ۷/ ۰ درصدی شاخص کل تجربه کرد. پالایشی‌ها نقش اصلی را در حمایت از شاخص کل در معاملات یکشنبه بر عهده داشتند. اخبار پیرامون افزایش سرمایه به یکی از محرک‌های مهم نوسان قیمتی سهام شرکت‌ها تبدیل شده است. در معاملات امروز بار دیگر احتمال رفتار محافظه‌کارانه معامله‌گران به‌دلیل تعطیلات پایان هفته وجود دارد و از سوی دیگر اما با جولان نقدینگی در سهام احتمال فتح کانال ۳۰۰ هزار واحد نیز ممکن به‌نظر می‌رسد.

20-01

 

بازار ارز

تشدید نوسان دلار روی موج اخبار

هر دلار آمریکا در معاملات یکشنبه با رشد صد تومانی به سطح ۱۱۶۵۰ تومان رسید. پس از موج اخبار سیاسی در هفته‌های اخیر، دلالان بار دیگر از موقعیت استفاده کردند و نرخ دلار آمریکا مسیر صعودی را در پیش گرفت. در حالی‌که طی هفته‌های اخیر دلار سطوح کمتر از ۱۱ هزار تومان نیز تجربه کرده بود؛ اما بار دیگر با تشدید نوسان مسیر صعودی را در پیش گرفت. به‌نظر می‌رسد ادامه نزول دلار به محرکی سیاسی نیاز دارد و با وضعیت کنونی نمی‌توان انتظار ادامه نزول را داشت. از سوی دیگر صعود دلار نیز به وضعیت سیاست‌گذاری پولی و ارزی و سیاست‌های اقتصادی دولت وابسته است. تا ظهور سیگنال‌های جدید احتمال کم‌نوسانی نرخ دلار در میانه کانال ۱۱ هزار تومان وجود دارد.

20-02

 

بازار نفت

صعود نفت با سیگنال سعودی؟

هر بشکه نفت خام آمریکا تا ساعت ۱۶ روز گذشته در سطح بیش از ۵۸ دلار معامله می‌شد. رشد قیمت نفت از ابتدای هفته بازار جهانی آغاز شد. برکناری خالد الفاح، وزیر نفت عربستان بعضا به‌عنوان یکی از دلایل رشد قیمتی نفت مطرح می‌شود. احتمال تشدید کاهش تولید نفت از سوی اوپک (با تغییر وزیر نفت عربستان) و تلاش سعودی‌ها برای عرضه اولیه (IPO) موفق سهام آرامکو در کنار سیگنال‌های مثبت از کاهش تنش تجاری چین و آمریکا از عوامل حمایتی از نفت بودند. همزمان با افزایش ریسک‌پذیری در سطوح جهانی، شاهد عقب‌نشینی بهای اونس از اوج یک‌ماهه و به زیر مرز ۱۵۰۰دلار بودیم.

20-03