بازار سهام

رکوردشکنی ارزش معاملات بازار سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز ۲۰۶۵ واحد عقب نشست و در کانال ۳۰۲ هزار ایستاد. با وجود افت نماگر سهام، تداوم ورود نقدینگی به بازار همچنان با قدرت ادامه دارد. این موضوع به ثبت رکورد تاریخی ارزش معاملات ۲۱۷۳ میلیارد تومانی طی دادوستدهای روز یکشنبه بورس تهران انجامید. تمایل معامله‌گران به شناسایی سود ناشی از صعود پرشیب روزهای اخیر بازار سهام مهم‌ترین عامل تغییر جهت شاخص کل بود. از سوی دیگر با وجود افت قیمت عموم سهم‌ها در ساعات ابتدایی بازار رفته‌رفته با افزایش تقاضا برای سهم‌های کوچک‌تر، شاخص کل هموزن صعودی شد. اتهام‌زنی وزیر خارجه آمریکا و اتحادیه عرب به ایران در رابطه با حمله به تاسیسات آرامکو نیز در تشدید فضای منفی بازار نقش داشت. با گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جهش قیمت نفت، برخی رشد گروه شاخص‌ساز پالایشی‌ را انتظار می‌کشند.

20 (1)

 

بازار ارز

حرکت دلار بر مدار کاهشی

هر دلار آمریکا در دومین روز هفته با کاهش ۹۰ تومانی، با نرخ ۱۱۲۶۰تومان معامله شد و برای چهارمین روز متوالی بر مدار نزولی حرکت کرد. دلار که از اواسط هفته گذشته پس از برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و از حامیان اصلی فشار حداکثری علیه ایران، افت نزدیک به ۳۰۰ تومان را تجربه کرد، دیروز نیز با تداوم خوش‌بینی به فضای سیاسی به حرکت نزولی خود ادامه داد. با این حال حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه گمانه‌زنی از تشدید تنش‌های منطقه را قوت بخشیده که می‌تواند از نرخ دلار حمایت کند. در شرایطی که عده‌ای افت بیشتر قیمت را محتمل می‌دانند، گروهی دیگر کف نرخ دلار را ۱۱ هزار تومان برآورد می‌کنند. این عده معتقدند در صورت نزول قیمت دلار به زیر این مرز، خریدهای تجاری (تقاضای واقعی ارز) پرقدرت موجب برگشت قیمت‌ها خواهد شد.

20 (2)

 

بازار سکه

ورود سکه به کانال سه میلیون تومانی

بازار سکه که از ابتدای شهریورماه با کاهش نوسانات مواجه شده بود، یکشنبه با افت بهای طلای جهانی و کاهش نرخ دلار هماهنگ شد و پس از دو ماه به کانال سه میلیون تومانی نزول کرد. سکه که چهارمین روز کاهشی خود را پشت سر گذاشت، دیروز 3 میلیون و 980 هزار تومان معامله شد. با به تعویق افتادن اعمال تعرفه‌های تجاری آمریکا بر 250 میلیارد دلار کالای چینی و همچنین خارج کردن برخی کالاهای کشاورزی از لیست تعرفه اضافی توسط پکن طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی خود افت شدید قیمت را تا کف پنج هفته‌ای خود تجربه کرد. دلار نیز از روز سه‌‌شنبه پس از برکناری جان بولتون بر مدار نزولی قرار گرفته است و با تداوم روند خوش‌بینی سیاسی به روابط ایران-آمریکا، افت سکه نیز از سوی فعالان این بازار انتظار می‌رود.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی طلا از مرز زمانی

اونس طلای جهانی روز جمعه با افت شدید  به 1489 دلار رسید و بدترین هفته خود از مارس را تجربه کرد. اگرچه به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت توافقی بین واشنگتن و پکن حاصل شود، حذف و به تعویق افتادن برخی تعرفه‌های تجاری این دو علیه یکدیگر موجب امیدواری فعالان بازارهای جهانی شد. از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا پنج‌شنبه کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطح تاریخی را تصویب کرد. این هفته بانک مرکزی‌های آمریکا، انگستان و ژاپن نیز سیاست‌های مالی خود را مشخص خواهند کرد که در صورت اعمال سیاست‌های انبساطی و ضدرکود بر طلا فشار می‌آورند. در سوی دیگر، حمله پهپادی به آرامکو می‌تواند تقاضای محافظه‌کاران را برای فلز زرد به همراه آورد. در نظرسنجی این هفته کیتکو از ۱۷ کارشناس، ۸ نفر حرکت صعودی، ۵نفر نزولی و ۴ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

چله سرد در بازار «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 (تسه9610) روز گذشته با افت حدود یک درصدی با قیمت 41 هزار و 327 تومان معامله شدند. حدود چهار ماه است که اوراق مزبور در کانال 40 هزار تومان و حتی پایین‌تر نوسان می‌کنند و با سرمای معاملاتی جدی مواجهند. جهش قیمت‌ها در بازار مسکن از دو مسیر بر بازار تسه‌ها اثرگذار شد و قیمت آنها را به کمترین سطوح تاریخی خود رساند. اولا رشد شتابان بهای املاک باعث افت محسوس دادوستدها یا به عبارتی رکود معاملاتی در این بازار شده که طبیعتا افت تقاضای وام را نیز به همراه داشته است. ثانیا عدم تطابق سقف تسهیلات مسکن با افزایش قیمت مسکن باعث کاهش شدید جذابیت تسه‌ها شده است. به‌طوری که مثلا با قیمت متوسط ملک در تهران، بیش از ۱۰ متر نمی‌توان به کمک وام خریداری کرد.

20 (5)

 

بازار نفت

طلای سیاه در انتظار بازگشایی بازار جهانی

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا از میانه هفته قبل روند نزولی را در پیش گرفت و در نهایت با افت 3/ 3درصدی 4/ 58دلار قیمت خورد. برکناری بولتون مشاور ضدایرانی ترامپ و پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از مازاد عرضه روزانه ۴/ ۱میلیون بشکه در سال آینده میلادی عوامل اصلی افت شاخص‌های نفتی بودند. از سوی دیگر خبر تغییر وزیر نفت عربستان، کاهش تنش‌های جنگ تجاری آمریکا و چین، حمایت اوپک پلاس از تداوم کاهش تولید، آمار کاهشی موجودی تجاری و دکل‌های نفتی آمریکا از مهم‌ترین حامیان بهای نفت هفته گذشته بودند. شنبه در روز تعطیلی بازارهای جهانی حملات پهپادی به دو سایت نفتی آرامکو ۷/ ۵میلیون بشکه معادل تقریبا نیمی از تولید روزانه عربستان را متوقف کرد و گمانه‌زنی از جهش قیمت حتی تا ۱۵ درصد را با بازگشایی بازار نفت ایجاد کرد.

20 (6)