بازار سهام

جابه‌جایی ممتد رکوردهای بورسی

دماسنج اصلی بورس تهران روز دوشنبه مسیر صعودی خود را بازیافت، در نیمه بعدی به آرامی برگشت و در نهایت با ۳۵۰۰ واحد رشد به رکورد تاریخی دیگری در ارتفاع ۳۰۵ هزار واحد دست یافت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس با ۲۲۰۶ میلیارد تومان رکورد روز یکشنبه را جابه‌جا کرد. در معاملات دوشنبه بازار سهام، گروه‌های بانک و خودرو حجم عمده معاملات را به خود اختصاص دادند؛ با این حال عموم سهم‌ها در ساعات پایانی بازار با افزایش فشار فروش مواجه شدند. گروه پالایشی هم دیروز در پی جهش قیمت نفت، معاملات خود را صعودی آغاز کرد، اما با شدت گرفتن نوسانات بازار جهانی نفت، پایین‌تر از سقف روزانه خود معامله شدند. از سوی دیگر رد امکان مذاکره بدون پیش شرط با ایران از سوی ترامپ بر خوش‌بینی سهامداران تازه‌نفس اثر منفی داشت.

20 (1)

 

بازار ارز

بوی تنش در بازار ارز؟

نرخ هر دلار آمریکا در معاملات دیروز ۱۳۵ تومان افزایش یافت و به چهار افت متوالی خود پایان داد. شاخص ارزی کشور که هفته گذشته به دنبال خوش‌بینی به روابط سیاسی تهران-واشنگتن به مرز حمایتی یازده هزار تومانی نزدیک شده بود، طی روز گذشته به تغییر دمای اخبار سیاسی واکنش نشان داد. به نظر می‌رسد ترکش‌های حمله پهپادی نیروهای یمنی به بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان و در نتیجه، ادعای مقامات آمریکایی و عرب مبنی بر مسوولیت ایران در قبال حملات اخیر جو روانی بازارهای داخلی از جمله سهام و ارز را سرانجام متاثر ساخت. در این میان، با اظهارات ترامپ مبنی بر نادرست بودن خبر مذاکرات بدون پیش شرط با ایران هم خوش‌بینی‌های شکل گرفته در بازار ارز طی چند روز اخیر کاهش یافت و با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه دلار ۲/ ۱درصد افزایش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۳۹۵ تومان رسید.

20 (2)

 

بازار سکه

دو حامی بومی سکه برای برگشت

بازار سکه در معاملات دیروز از سوی دو حامی بومی نیرو گرفت و توانست مانند دلار به چهار افت پی‌درپی پایان دهد. در این روز، هم دلار حمایت موثری از سکه به عمل آورد و هم هجوم سرمایه‌های جهانی به سمت طلا موجب تقویت ارزش داخلی این فلز گرانبها شد. دیروز بهای هر سکه طرح جدید با تقویت 50 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 30 هزار تومان صعود کرد. از یک طرف، با بالاگرفتن تنش‌های سیاسی در خاورمیانه، شاهد غلبه تقاضای احتیاطی در بازار ارز و متعاقبا رشد بهای سکه بودیم. از سوی دیگر و در بازار جهانی نیز ترس از تنش‌های سیاسی خاورمیانه موجب تشدید تقاضا برای فلز گرانبها و جهش اونس به بالای مرز ۱۵۰۰ دلار شد. البته اونس جهانی علاوه بر سوخت ژئوپلیتیک خاورمیانه، از انتظار برای تشدید سیاست‌های انبساطی اقتصادهای بزرگ حمایت شد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

جهش ژئوپلیتیک اونس

هر اونس طلا ساعت ۱۶ دیروز ۱۵۰۴ دلار معامله شد و افت شدید هفته قبل را جبران کرد. حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی دنیا و بالا گرفتن تنش سیاسی در خاورمیانه ضمن تحریک تقاضا برای دارایی‌های امن، جهش بیش از یک درصدی طلا را در ساعات اولیه دوشنبه رقم زد. از سوی دیگر بانک‌های مرکزی‌ آمریکا، انگلستان و ژاپن چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته سیاست‌های پولی خود را مشخص خواهند کرد که زیر ذره‌بین فعالان بازار طلاست. برخی کارشناسان با بازگشت ریسک‌های ژئوپلیتیک به بازارهای جهانی و احتمال اتخاذ سیاست‌های ضدرکودی بانک‌های مرکزی اقتصاد‌های بزرگ، صعود اونس فلز زرد را تا سطح ۱۵۳۰ دلار تخمین می‌زنند. همچنین مذاکرات تجاری آمریکا و چین طی هفته پیش‌رو و کندی آهنگ رشد اقتصاد جهانی از دیگر عوامل موثر بر طلا خواهند بود.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد «تسه»ها به منطقه 40

اوراق وام مسکن در معاملات دیروز عموما با افت قیمت به کار خود پایان دادند. تنها یکی از امتیازهای وام از افت قیمت مصون ماند و بقیه تن به اصلاح ۳/ ۰ تا ۲/ ۳ درصدی دادند. دیروز متوسط قیمت «تسه»ها حدود ۲ درصد کاهش یافت. فشار شدید عرضه به‌ویژه در نیمه دوم معاملات باعث شد تا آخرین قیمت‌ برخی امتیازهای وام مرز ۴۰ هزار را هم واگذار کند و در کانال ۳۹ هزار تومان قرار بگیرد. با این حال، در کل معاملات «تسه»ها به‌طور میانگین در کانال ۴۰ هزار تومان قیمت خوردند. دو هفته پیش، یعنی در هفته دوم شهریور نیز شاهد عقب‌نشینی «تسه»ها به زیر مرز ۴۰ هزار تومان بودیم، اما ورود تقاضای تکنیکی سبب شد قیمت‌ها به‌طور مقطعی رشد کنند. حبس بازه‌ای و نوسان رفت و برگشتی «تسه»ها تا تغییرات سیاستی در این بازار ادامه خواهد یافت.

20 (5)

 

بازار نفت

انفجار در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا دوشنبه پس از بازگشایی بازارهای جهانی با 5/ 15درصد افزایش قیمت، بیشترین جهش روزانه را از ژوئن 1998 تجربه کرد و به 5/ 63دلار رسید. نوسان قیمت در ساعات اولیه بازار چنان شدید بود که ترامپ بلافاصله با اعلام آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، توانست قیمت‌ها را تا سطح 60 دلار تعدیل کند. حمله به دو مورد از تاسیسات مهم نفتی عربستان در روز شنبه موجب توقف تولید سهم پنج درصدی عربستان از عرضه روزانه نفت جهان شد و برآورد کارشناسان از میزان زمان لازم برای بازگشت عرضه نفت به حد کافی بر نگرانی درخصوص کمبود عرضه دامن زد. فعالان بازار نفت در انتظار بیانیه‌ای رسمی از سوی مقامات عربستان برای آرامش بخشیدن به بازار هستند و با طولانی شدن این انتظار نااطمینانی در بازار نفت اوج خواهد گرفت.

20 (6)