بازار سهام

فتح دو ابرکانال بورسی در شش ماه

شاخص کل بورس در شش ماه نخست سال ۹۸ با ثبت بازدهی قابل‌توجه ۶۹درصدی ۱۲۳ هزار واحد در مسیر صعودی پیشروی داشت و دو ابرکانال را فتح کرد. رشد قابل‌توجه سودآوری در بسیاری از صنایع، از جمله عوامل بنیادی رشد قیمت سهام بوده است. با این حال بهانه‌های رشد بورس در این مدت متعدد و پیچیده است. موج‌های متفاوتی از افزایش سرمایه، تقسیم قابل‌توجه سود در بسیاری از شرکت‌های بزرگ، رخوت بازارهای رقیب و انتظار برای تغییر سیاست‌گذاری‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل دخیل در تعیین روند بورس بوده‌اند. در عین حال با ادامه رشد قیمت‌ سهام به خصوص در گروه‌های کوچک‌تر، اختلاف‌نظرها از پتانسیل بورس برای تداوم صعود در نیمه دوم سال بیشتر شده است.

20-01

 

بازار ارز

عقب‌نشینی دلار با انبساط عرضه

دلار که معاملات سال ۹۸ را با نرخ ۱۳۲۰۰ تومان آغاز کرد، اواسط اردیبهشت با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی از مرز روانی ۱۵ هزار تومان نیز عبور کرد؛ اما پس از آن بر مدار نزولی قرار گرفت و در نیمه اول سال جاری افت ۱۳ درصدی را تجربه کرد. در دادوستدهای روز گذشته نرخ هر دلار آمریکا ۱۱۴۰۰ تومان گزارش شد. عقب‌نشینی تقاضای سرمایه‌ای ارز و همچنین بی‌حسی دلار به اخبار غیراقتصادی زمینه را برای بازگشت دلار از اوج فراهم کرد. در عین حال حضور پررنگ بازارساز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ‌ها در عقب‌نشینی دلار موثر بود. فعالان اقتصادی برای تعیین مسیر ارز در نیمه دوم سال به امکان تحقق درآمدهای دولت و همچنین تحولات بین‌المللی توجه می‌کنند.

20-02

 

بازار سکه

قطب‌نمای دلاری افت سکه

به‌‌رغم رشد 211 دلاری قیمت هر اونس طلا جهانی از ابتدای سال و ورود آن به کانال ۱۵۰۰ دلاری، روند قیمتی سکه مغلوب افت نرخ دلار شد. به این ترتیب سکه در نیمسال نخست سال جاری با افت ۱۲درصدی همراه شد و نهایتا ۴میلیون و ۶۰ هزار تومان قیمت خورد. افت همپای دلار و سکه همزمان با رشد قیمت طلای جهانی سبب شده تا حباب سکه که در ابتدای سال در حدود ۱۵۰ هزار تومان تخمین زده می‌شد به محدوده منفی وارد شود. نگرانی‌ها از وقوع رکود در اقتصاد جهانی محرک تقاضای طلا در بازارهای جهانی به حساب می‌آید و به این ترتیب به نظر می‌رسد در صورت قرارگیری بازارهای ارز و سکه در مسیر صعود، سکه پتانسیل‌های قدرتمندتری برای صعود داشته باشد.

20-03