بازار سهام

نجات شاخص کل توسط «وبملت»

چهارشنبه فضای حاکم بر عمده نمادهای بورسی منفی بود و نماگر اصلی بورس تهران در نیمه اول دادوستدهای این روز موقتا با افت نزدیک به ۴۵۰۰ واحدی به کانال ۳۲۱ هزار برگشت. اما در نیمه دوم معاملات، نماد بانک ملت پس از یک غیبت سه و نیم ماهه به تابلوی معاملات بازگشت. قیمت این سهم دیروز رشد بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرد و نهایتا با صف خرید ۹۸ میلیارد تومانی مواجه شد و با تاثیر ۲۷۴۷ واحدی بر شاخص کل سوخت جهش مجدد دماسنج اصلی بازار سهام به کانال ۳۲۶ هزارتایی را فراهم کرد. علاوه بر گروه بانکی، دو گروه خودرو و دارو از ریزش‌های روز گذشته مصون ماندند اما دیگر گروه‌ها و به خصوص کالایی‌محورهای بورس با فشار عرضه روبه‌رو شدند. کاهش قیمت جهانی فلزات را می‌توان از عوامل موثر بر تشدید عرضه‌ها در سهام کالایی دانست.

11 (1)

 

بازار ارز

سوخت غیرتجاری برای رشد دلار

چهارشنبه نرخ دلار در بازار تهران با افزایش ۵۰ تومانی به ۱۱۵۳۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور که سه‌شنبه با افت ۵۰ تومانی به زیر مرز ۱۱۵۰۰ تومان رسیده بود، دیروز این کاهش نرخ را جبران کرد تا به سطح قیمتی دوشنبه برسد. بازار ارز اگر چه در هفته‌های اخیر با انحراف معیار کمی نوسان کرده است، اما همچنان با اخبار غیراقتصادی جهت‌یابی می‌کند. به نظر می‌رسد برگشت آرام نرخ دلار به کانال ۱۱۵۰۰ تومان از همین خبرهای غیر اقتصادی خط گرفته است. با وجود این، فعالان بازار معتقدند دلار برای عبور از سطح مقاومتی ۱۱۸۰۰ تومان در فضای کنونی به محرک‌های جدی‌تری نیاز دارد. افزایش اندک نرخ حواله درهم را هم می‌توان عامل دیگری بر افزایش نرخ دلار چهارشنبه و ایستادن در سقف ۲۰ روزه (از بیستم شهریور) دانست.

11 (2)

 

بازار سکه

بادهای موافق در بادبان سکه

سکه‌بازان در روز گذشته از دو جانب حمایت شدند. از یک طرف، بازار ارز با رصد عوامل غیرتجاری چرخشی مثبت را رقم زد و از سوی دیگر، طلای جهانی با دریافت سیگنال‌های نامساعد، خود را از کف دوماهه جدا کرد. برآیند این دو نیرو در نهایت در رشد 7000تومانی بهای سکه تبلور یافت و قیمت این فلز گرانبها را بار دیگر به کانال 4‌میلیون تومان هدایت کرد. علاوه بر صعود دلار داخلی، رشد طلا هم در جهت‌یابی سکه موثر افتاد. خوش‌بینی به پیشرفت گفت‌وگوهای تجاری چین و آمریکا از عواملی بود که طی این هفته باعث خروج سرمایه‌ها از دارایی‌های امن و سقوط اونس طلا به کمترین سطح دو ماهه شد؛ اما ترس از داده‌های ضعیف آمریکا باعث جهش طلا در شامگاه سه‌َشنبه شد و ضمن حمایت از قیمت داخلی این فلز در حباب منفی سکه دمید.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف دو ماهه

روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی پس از انتشار داده‌های ضعیف از بخش تولید آمریکا به روند نزولی خود پایان داد و ساعت 16 چهارشنبه به 1487 دلار به ازای هر اونس رسید. طلا از ابتدای این هفته با افزایش خوش‌بینی به بهبود روابط تجاری چین و آمریکا به کانال 1460 دلار (کف دو ماهه) سقوط کرده بود. آمار PMI آمریکا که در ماه سپتامبر به کف 10 ساله خود رسید، موجب افزایش نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی و تقویت ارزش طلا به‌عنوان یک دارایی امن شد. در سوی دیگر، طرح اصلاح شده نخست‌وزیر انگلیس که باعث امیدواری به پیشرفت برگزیت شده بود، روز گذشته با واکنش منفی اتحادیه اروپا مواجه شد. این مساله نیز می‌تواند از قیمت فلز زرد در روزهای آینده و حتی بازگشت آن به کانال ۱۵۰۰ دلار حمایت کند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

تلاش «تسه»ها برای جبران مافات

اوراق وام مسکن در جریان معاملات دیروز از کف‌های قیمتی فاصله گرفتند و عمدتا در محدوده مثبت قیمت خرید و فروش شدند. دیروز بهای ۲۱ امتیاز از کل ۲۴ امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس افزایش یافت. «تسه»ها با رشد ۲ درصدی دیروز به بالای سطح ۳۷ هزار تومان ارتقا یافتند. بیشترین رشد را امتیاز مسکن شهریور ۹۷ و کمترین رشد را امتیاز اسفند ۹۷ به ثبت رساند. این در حالی بود که قیمت ۳۱ هزار تومانی هم برای اوراق به ثبت رسید. در چند روز اخیر که در بین بازارها شاهد رونق چشمگیر سهام بودیم، اوراق وام زیر فشار عرضه در فضای منفی معامله شدند و میانگین قیمت‌ها به زیر ۳۵ هزار تومان هم تنزل پیدا کرد. اما همزمان با اصلاح قیمت سهام در دو روز گذشته، اوراق وام با تحریک تقاضای تکنیکی از کف قیمت فاصله گرفتند.

11 (5)

 

بازار نفت

تلاطم در بازار طلای سیاه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا که سه‌شنبه به زیر مرز 54 دلار افت کرده بود، روز گذشته صعودی شد و به سطح 53/ 8 دلار رسید. عصر سه‌شنبه پس از اینکه شاخص مدیران خرید آمریکا در ماه سپتامبر با ثبت عدد 47/ 8 (کمترین میزان خود در یک دهه اخیر) بر نگرانی‌ها از وضعیت تقاضای نفت افزود، موسسه API از کاهش چشمگیر 9/ 5میلیون بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته خبر داد و زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم کرد. آمار رسمی موجودی‌های نفت که شامگاه چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود زیر ذره‌بین فعالان بازار نفت است. در صورت تایید شدن آمار موسسه API اولین کاهش موجودی‌ها پس از دو هفته متوالی ثبت می‌شود که می‌تواند بهانه‌ای برای صعود بیشتر قیمت طلای سیاه در هفته آتی باشد.

11 (6)