بازار سهام

هفته پررونق بورس تهران

شاخص کل بورس در هفته گذشته رشد ۷/ ۳ درصدی را تجربه کرد و در نیمه نخست کانال ۳۲۶ هزار واحد مستقر شد. از میان ۵ جلسه معاملاتی هفته پیش، شاخص کل تنها یک جلسه را عقب نشست. با این حال مهم‌ترین اتفاق بورسی هفته گذشته عبور ارزش معاملات خرد این بازار از مرز ۳ هزار میلیارد تومان بود. ضمنا خالص تغییر مالکیت‌های بورسی در هفته گذشته ۱۲۴۳ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود. آماری که از توجه حداکثری فضای عمومی به این بازار خبر می‌دهد. در تعیین ادامه مسیر بورس در کوتاه‌مدت همچنان ارزش معاملات خرد و خالص تغییر مالکیت‌ها متغیرهای مشخص‌کننده‌ای خواهند بود. در عین حال نحوه پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا در پایان هفته جاری و نزدیک شدن به موعد انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه می‌تواند در تغییر جهت معاملات موثر باشد.

20 (1)

 

بازار ارز

رفت و بازگشت دلار در دو نیمه کانال ۱۱ هزار تومان

برآیند تغییرات نرخ دلار در یک هفته گذشته با رشد یک درصدی نرخ برابری این ارز نسبت به ریال همراه شد. دلار که هفته گذشته را با نرخ ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومان آغاز کرده بود در آخرین روز هفته و در بازار آزاد در حدود ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. با این حال نوسانات دلار به گونه‌ای است که تثبیت در هیچ‌کدام از دو نیمه کانال ۱۱ هزار تومانی را نتیجه نمی‌دهد؛ سه روز از هفته گذشته را دلار در نیمه اول کانال مذکور به کار خود پایان داد و سه روز معاملاتی دیگر را بالاتر از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به آخر رساند. از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته ریال در برابر دلار نزدیک به ۱۳ درصد تقویت شده و دادوستدهای بازار ارز همچنان کم‌رمق جلوه می‌کند.

20 (2)

 

بازار سکه

لغزش اونس؛ عقبگرد سکه

به‌رغم برآیند مثبت نرخ دلار در هفته گذشته، سکه در این بازه با کاهش قیمت 9 هزار تومانی همراه شد. همچنین ثبت معاملات سکه طرح جدید در زیر مرز 4 میلیون تومانی از دیگر اتفاقات قابل‌توجه این بازار بود. ثبات رو به صعود دلار در بازار آزاد نتوانست افت 5/ 1 درصدی قیمت طلا در معاملات دوشنبه بازارهای جهانی را به‌طور کامل پوشش دهد. به این ترتیب هر سکه طرح جدید که هفته گذشته را در سطح ۴ میلیون و ۳۵ هزار تومانی آغاز کرده بود تا سطح ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان نیز عقب نشست و در آخرین روز هفته به یمن بازگشت قیمت اونس به مرز ۱۵۰۰ دلار از مرز ۴ میلیون تومانی عبور کرد. خوش‌بینی‌ها به مذاکرات تجاری اکتبر، در مقابل داده‌های اقتصادی با رنگ و بوی رکود مسیر قیمتی طلا را در هفته‌ اخیر پرنوسان ساخته است.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

برآیند صفر طلا در هفته پرتلاطم

هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 16 روز جمعه 1504 دلار قیمت خورد. قیمت طلا طی 2 روز نخست دادوستدهای هفته گذشته بازار جهانی شاهد عقب‌نشینی 50 دلاری به ازای هر اونس بود. با این حال انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی مربوط به بخش تولید و غیرتولیدی آمریکا این نتیجه را به دست داد که سرمایه‌گذاری روی دلار به عنوان دارایی امن چندان فارغ از ریسک نیست و این مساله بازگشت توجهات به طلا را سبب شد. به این ترتیب در حالی برآیند هفتگی اونس طلا به نزدیکی صفر رسید که فلز زرد هفته‌ای کاملا پرتلاطم را سپری کرد. با این وجود انتشار آمار مربوط به نرخ بیکاری ایالات متحده در روز گذشته بار دیگر انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکا را در نشست آخر اکتبر کمی تعدیل و مقداری از صعود طلا را خنثی کرد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

سیطره رکود مسکن بر بازار «تسه»

اوراق وام مسکن طی هفته گذشته تحت تاثیر رکود حاکم بر بازار مسکن افت شدید قیمت را تجربه کرد. هر برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره دی ۹۶ (تسه ۹۶۱۰) که طی هفته قبل به کانال ۳۷ هزار تومان هم وارد شد، در آخرین روز معاملاتی هفته از کف قیمتی خود فاصله گرفت و ۳۸۳۵۵ تومان معامله شد. بر اساس گزارش شهریورماه وزارت راه و شهرسازی تعداد معاملات مسکن نسبت به شهریور ۹۷ کاهش بی‌سابقه ۷۳ درصدی را تجربه کرده است. ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۴۱ درصدی مواجه شده است که مهر تاییدی بر کاهش تقاضای مسکن و همچنین بی‌میلی متقاضیان موجود برای استفاده از اوراق تسهیلات مسکن به دلیل عدم کفاف این وام‌ها با توجه به قیمت‌های کنونی خانه‌های کشور است.

20 (5)

 

بازار نفت

بازگشت نفت به سطوح قیمتی پیش از حادثه آرامکو

قیمت نفت هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون داده‌های نگران‌کننده از بخش تولید ایالات متحده، افزایش بیش از انتظار ۱/ ۳ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری این کشور و بازگشت زودهنگام تاسیسات نفتی عربستان به مدار معمول تولیدکاهش یافت. از آن مهم‌تر چشم‌انداز مازاد عرضه نفت و کاهش تقاضا در سال آینده میلادی است که بازار طلای سیاه را تحت فشار قرار داده است. در سوی مقابل همچنان خوش‌بینی نسبت به تنش‌زدایی از روابط تجاری چین و آمریکا در نشست بعدی مقامات عالی‌رتبه دو کشور نقش حمایتی از قیمت نفت خام را بازی می‌کند. برآیند این نیروها بدون شک به سمت عوامل منفی سنگینی می‌کند. به‌‌رغم رشد یک درصدی قیمت طلای سیاه در آخرین روز معاملاتی هفته، هر بشکه نفت خام تگزاس هفته گذشته در مجموع با کاهش ۳ دلاری قیمت مواجه شد و در سطح ۲/ ۵۳ دلار قرار گرفت.

20 (6)