بازار سهام

فشار فروش در وقت‌های اضافه

شاخص کل بورس که معاملات شنبه را با جهش به قله ۳۳۰ هزار واحدی آغاز کرده بود، رفته‌رفته با افزایش عرضه‌ها حدود ۳ هزار واحد از اوج تاریخی عقب نشست و در نهایت به رشد ۴/ ۰ درصدی بسنده و روی ارتفاع ۳۲۷ هزار واحد قرار گرفت. در این جهش، نمادهای بانکی با لیدری بانک ملت، بیشترین حمایت از شاخص را به عمل آوردند. دارویی‌ها در اتفاقی نادر از بانکی‌ها و خودرویی‌ها سبقت گرفتند و صدر جدول ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. با فشار عمومی عرضه‌ها در ساعت پایانی معاملات، قیمت اغلب نمادها افت کرد و معامله‌گران سهم‌های کوچک از صف خرید به صف فروش پیوستند. این چرخش منفی نشان داد که سهامداران برای ذخیره سودهای کسب شده منتظر اشاره برای عرضه هستند.

20-01

 

بازار ارز

ناکامی دلار در شکستن سقف مقاومتی

بازار ارز که روز پنج‌شنبه تا سقف سه هفته پیش رفته بود، روز گذشته تن به اصلاح قیمت داد. هر دلار آمریکا که در آخرین معاملات هفته گذشته تا ارتفاع ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی (بیشترین از بیستم شهریور) بالا رفته بود، در معاملات شنبه عقبگردی ۷۰ تومانی را ثبت کرد و ساعت ۱۶ به نرخ ۱۱هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد. در غیاب هجوم‌های سفته‌بازانه، ورود تقاضای جدید به مناسبت اربعین را می‌توان از عوامل موقت رشد قیمت در خیابان فردوسی تلقی کرد. اما عقب‌نشینی دوباره دلار طی روز گذشته نشان داد که محرکی قوی‌تر برای شکستن این سطح مقاومتی نیاز است که دست‌کم در دورنمای میان‌مدت به چشم نمی‌خورد. به همین دلیل شاهد رفت‌وبرگشت‌های آرام دلار در سطوح پایینی کانال ۱۱ هزار هستیم.

20-02

 

بازار سکه

حمایت‌های از دست رفته سکه

سکه‌ که هفته قبل از رشد 1/ 1 درصدی دلار جا مانده بودند، در معاملات اولین روز کاری این هفته نیز با حرکت قیمت در بازار داخلی ارز و نیز فشار بر بهای جهانی این فلز گرانبها هماهنگ شد و قدمی عقب‌تر نهاد. در همین راستا، دیروز بهای هر سکه طرح جدید با افت 15 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 10 هزار تومان  رسید. سکه دو روز معاملاتی چهارشنبه و پنج‌شنبه با حمایت دلار و طلای جهانی توانسته بود بخشی از زیان خود را جبران کند و به بالای مرز 4 میلیون تومان برگردد؛ اما قیمت جهانی طلا روز جمعه با انتشار آمار قوی‌تر از انتظار اشتغال در آمریکا رو‌به‌رو شد و در کنار دلار فشار مضاعفی بر سکه آورد.

20-03