بازار سهام

رژه غول‌ها در تالار سهام

شاخص کل بورس تهران که هفته قبل طی ریزشی ۱۴ کانالی به مرز ۳۱۳ هزار واحد تنزل کرده بود، در جریان معاملات روز شنبه با جهش ۹هزار واحدی، با قدرت از مرز ۳۲۲ هزار واحد گذشت. حمایت تمام‌قد غول‌های کالایی باعث شد تا شاخص کل ۹/ ۲ درصد افزایش یابد و شاخص هموزن را در مقیاس روزانه جا بگذارد. جالب‌ترین وجه معاملات دیروز تشکیل صف خرید در نماد بزرگانی چون «فارس»، «فولاد» و «فملی» و «کگل» بود. تنزل نسبتا معنادار قیمت در هفته قبل و رسیدن سهام به سطوح جذاب برای خرید در کنار رشد قیمت‌های جهانی و استقبال پیش از موعد اهالی بازار از صورت‌های مالی شرکت‌های برای نیمه نخست را باید از مهم‌ترین دلایل جهش شاخص سهام طی معاملات دیروز دانست.

20-01

 

بازار ارز

نوسان دلار در مدار بسته

نرخ دلار که معاملات هفته قبل را با عقب‌نشینی ۸/ ۰ درصدی به پایان برده بود، در معاملات شنبه ۱۵ تومان افزایش یافت و ساعت ۱۶ روی عدد ۱۱ هزار و ۴۷۵ تومان قرار گرفت. شاخص ارزی کشور از ابتدای مهر حول میانگین ۱۱ هزار و ۶۰ تومان نوسان‌های محدودی را رقم زده است. بازشدن نسبی فضای مبادلات ارزی، فقدان انگیزه برای تقاضای غیرتجاری در کنار عرضه‌های متناسب و همچنین روند نزولی قیمت در سامانه نیما زمینه‌های تثبیت نرخ در بازار آزاد را فراهم کرده‌اند. به نظر نمی‌رسد تا انتشار ارقام کلی بودجه دولت عامل اقتصادی دیگری بتواند دلار را به تلاطم وادارد و در صورت عدم بروز ریسک محیطی، احتمالا نرخ‌ها حول میانگین اخیر خود فراز و فرودهای متعادلی را رقم بزنند.

20-02

 

بازار سکه

سکه مغلوب عقبگرد اونس

سکه دیروز به‌رغم رشد ارزش دلار در بازار داخل، متاثر از افت شدید قیمت جهانی طلا به زیر مرز روانی عقب‌نشینی کرد. دیروز بهای هر سکه طرح جدید 16 هزار تومان کاهش یافت و به سطح 3 میلیون و 990 هزار تومان معامله شد. اواخر هفته قبل مقامات آمریکا ابراز امیدواری کردند که افزایش تعرفه بر کالاهای چینی – که قرار است از 15 اکتبر اجرایی شود - طی مذاکرات به تاخیر بیفتد و متعاقبا چین هم امتیازاتی نظیر تعدیل نرخ ارز خود و افزایش ۵۰ درصدی خرید سویای آمریکایی‌ها اعطا کند و همین سیگنال کافی بود که اونس را بار دیگر به زیر مرز ۱۵۰۰ دلار سوق دهد و در نتیجه سکه را با خود همراه کند.

20-03