بازار سهام

ریزش بورس در غیاب تقاضا

شاخص کل بورس تهران که دو روز ابتدایی هفته در حال تلاش برای رسیدن به قله بود، دیروز در ریزشی ۹/ ۱ درصدی به کانال ۳۱۹ هزار واحد سقوط کرد. فشار عمومی عرضه تقریبا تمام صنایع را در بر گرفت و ۹۳ درصد از کل نمادهای بورسی را وادار به اصلاح قیمت کرد. غیاب مشتریان سهام باعث شد تا علاوه‌بر تنزل ارزش معاملات خرد به کمترین سطح از دوازدهم شهریور، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در پایان کار در صف فروش منجمد شود. سیطره سبک‌های معاملاتی روزانه در تالار بورس در پی ورود بازیگران ناآشنا با جغرافیای سهام در افت‌وخیزهای شدید روزهای اخیر موثر به‌نظر می‌رسند. تحلیلگران معتقدند بازار در حال پوست‌اندازی و مهاجرت به سهم‌های بنیادی است.

20-01

 

بازار ارز

دلار در مدار صفر درجه

بازار ارز دومین افت خود را در این هفته با سرعت بیشتری طی کرد. دلار آمریکا که روز یکشنبه ۳۵ تومان از ارزش خود را از دست داده بود، راس ساعت ۱۶ دیروز تن به افت ۵۰ تومانی داد و در قیمت ۱۱ هزار و ۳۹۰ تومانی معامله شد. به این ترتیب، نرخ‌ها در بازار ارز به کمترین سطح از ابتدای مهر رسید. پیش‌تر انتظار بر این بود که رشد تدریجی تقاضای تجاری در فصل پاییز فضا را برای صعودهای ملایم دلار فراهم کند، اما روند قیمت در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که تقاضا مغلوب عرضه شده است. به‌نظر می‌رسد در کنار ضعف تقاضای فیزیکی قابل‌توجه، خبرهای سیاسی چند روز اخیر هم سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز ارسال کرده است.

20-02

 

بازار سکه

پنج افت متوالی در بازار سکه

بازار سکه هم روز گذشته همانند دلار چندان رونقی نداشت. سکه که از اواخر هفته قبل از ریزش قیمت جهانی طلا سخت متاثر شده بود، طی دو روز اخیر مسیر خود را با حرکت دلار هماهنگ کرد. بنابراین دیروز به‌رغم بازگشایی مثبت بازار جهانی طلا، بهای سکه زیر فشار افت قیمت ارز، 5 هزار تومان دیگر کاهش یافت و ضمن ثبت پنجمین افت متوالی، در سطح 3 میلیون و 965 هزار تومانی قرار گرفت. حتی حمایت نسبی قیمت جهانی طلا طی روز گذشته هم از سقوط قیمت سکه به کمترین مقدار از دی‌ماه سال قبل پیشگیری نکرد تا حباب منفی در این بازار عمق بیشتری پیدا کند و عدم تعادلی که سه ماه و نیم بر سکه سایه انداخته، ادامه یابد.

20-03