بازار سهام

عقبگرد ۱۱ کانالی شاخص کل بورس

دماسنج اصلی بازار سهام در پایان معاملات سه‌شنبه با ثبت افت ۴/ ۳ درصدی به کانال ۳۰۸ هزار بازگشت. روز گذشته قیمت پایانی ۹۷ درصد نمادهای معامله شده در محدوده قرمز ثبت شد و ۴۴۳ نماد از ۵۶۰ نماد بورسی در مجموع با صف فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مواجه شدند. افت ۱۱ کانالی نماگر اصلی بورس در روز گذشته را می‌توان ناشی از شدت گرفتن هیجانات فعالان بازار سهام برای شناسایی سود و تلاش آنها برای جلوگیری از افت بیشتر ارزش سهام خود دانست. سرخ‌پوشی دیروز بازار سهام از آن جهت متفاوت با قبل است که عموم سهم‌ها به‌صورت دسته‌جمعی و با شدت نسبتا یکسانی تحت فشار فروش قرار گرفتند و به‌نظر می‌رسد هیچ محرکی نتوانست مانع از افت شدید قیمت‌ها شود.

20-01

 

بازار ارز

صعود نرم دلار پس از اصلاح دو روزه

نرخ دلار روز سه‌شنبه در بازار تهران با افزایش ۲۰ تومانی به ۱۱۴۱۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور که پس از دو افت متوالی در کمترین سطح از ابتدای مهرماه قرار گرفته بود، دیروز بخشی از این کاهش را جبران کرد. اگرچه اصلاح جزئی نرخ پس از کاهش ۷۵ تومانی طی دو روز بعید به‌نظر نمی‌رسید، اما همچنان برخی فعالان بازار ارز معتقدند زمینه خاصی برای افت دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومان شکل نگرفته است. در هفته‌های اخیر مدیریت بازارساز موجب کاهش نرخ دلار و در سوی دیگر کاهش دامنه نوسان آن شده است؛ به این ترتیب بازار ارز رفته‌رفته از چشم بسیاری از نوسان‌گیران افتاده است. با کمبود تقاضای سفته‌بازی در بازار ارز، واکنش به اخبار غیراقتصادی نیز در این بازار کمتر مشاهده می‌شود.

20-02

 

بازار سکه

توقف روند نزولی سکه

روز گذشته فعالان بازار سکه، اصلاح اندکی را در این بازار شاهد بودند. قیمت هر سکه طرح جدید سه‌شنبه افزایش 10 هزار تومانی را تجربه کرد و به 3 میلیون و 970 هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه طلا در بازار جهانی نوسانات محدودی داشت و از این رو سکه خود را با افزایش نرخ دلار هماهنگ کرد و به 5 روز افت پیاپی خود پایان داد. در شرایطی که نگرانی فعالان بازارهای جهانی نسبت به پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا بیشتر شده است، بازگشت قیمت فلز زرد در بازار جهانی به سطوح بالاتر از ۱۵۰۰ دلار و حمایت آن از سکه محتمل است. با این وجود و در مقطع فعلی چه از سمت بازار جهانی طلا و چه از سوی بازار ارز مولفه مشخصی برای جهت‌دهی به قیمت سکه وجود ندارد.

20-03