بازار سهام

نجات بورس از سومین نزول پیاپی

در آخرین جلسه معاملاتی هفته شاخص کل بورس به ۳۰۹هزارو۶۴۷ واحد رسید. نماگر اصلی سهام که طی دو روز متوالی ۱۸ کانال عقب‌نشینی را تجربه کرد، روز گذشته ضمن صعود ۶۶۸ واحدی این روند نزولی را متوقف کرد. دیروز حمایت تقاضا از نماد شرکت‌های بزرگ مانع افت بیشتر دماسنج بورس شد. با وجود این، فشار فروش در سهم‌های کوچک‌تر با همان شدت ادامه یافت. از این رو شاخص کل هم‌وزن ریزش ۴/ ۲ درصدی را ثبت کرد. با توجه به اینکه شاخص کل هم‌وزن از ابتدای سال رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرده بود، اصلاح عمیق‌تر این متغیر مورد انتظار بود. طی دادوستدهای دیروز قیمت پایانی ۲۵۰ نماد از ۳۲۵ نماد معامله شده در محدوده منفی به کار خود پایان داد. از این میان ۱۹۷ نماد در صف فروش مجموعا ۴۱۱ میلیارد تومانی قرار گرفتند.

11 (1)

 

بازار ارز

انجماد قیمتی در بازار ارز

شاخص ارزی کشور بار دیگر روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت و تا ساعت 16 چهارشنبه 11 هزار و 410 تومان قیمت خورد. دلار در ماه‌های اخیر انگیزه‌ای برای نوسان خارج از دامنه ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان نداشته است. در این شرایط عده‌ای معتقدند هدف بازارساز خسته کردن و متقاعد ساختن سفته‌بازان برای فروش ارز است تا از این مسیر قیمت دلار به سطوح پایین‌تری کاهش یابد. در این شرایط وضعیت بازارهای موازی ارز نیز حائز اهمیت است. بازار سهام که از ابتدای سال تا مقطع کنونی بازدهی بیش از ۷۰ درصدی را ثبت کرده است، مقصد بسیاری از نوسان‌گیران بازار ارز در ماه‌های اخیر بوده است. با این حال این بازار در چند روز گذشته تن به اصلاح داده و در صورت تداوم این شرایط آینده بازار ارز نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

11 (2)

 

بازار سکه

همراهی سکه با اونس

روز گذشته بهای هر سکه طرح جدید به 3 میلیون و 967 هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در روزی که دلار در جا زد، به دلیل افت ارزش طلا در بازار جهانی کاهش اندک 3 هزار تومانی را تجربه کرد. در روزهای اخیر شاهد کمبود تقاضا در بازار ارز و کاهش نوسانات آن هستیم. از این رو سکه‌بازان نیز در فضای کم نوسانی به معامله می‌پردازند. با وجود این، طلا در بازار جهانی در پی امیدواری فعالان این بازار به روند مذاکرات اتحادیه اروپا و بریتانیا از سه‌شنبه شب افت شدید قیمت را تجربه کرده است. در صورتی که اروپا تا قبل از ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر (۹آبان) به توافقی درخصوص برگزیت دست یابد، امکان تثبیت قیمت طلا در سطوح زیر ۱۵۰۰ دلار و همین‌طور تداوم معاملات بازار سکه زیر مرز ۴ میلیون تومان وجود دارد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

کاهش دمای ریسک در بازار جهانی

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت ۱۶ روز گذشته به ۱۴۸۳ دلار رسید. فلز زرد شامگاه سه‌شنبه با خوش‌بینی فعالان بازار جهانی به روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کاهش قیمت تا سطح ۱۴۷۹ دلار را تجربه کرد و در نهایت عصر چهارشنبه در نزدیکی مرز ۱۴۸۰ دلار معامله شد. مقامات اتحادیه اروپا از امکان دستیابی به یک توافق در روزهای آتی خبر داده‌اند. از این رو نشست پنج‌شنبه و جمعه رهبران اروپایی زیر ذره‌بین فعالان بازار جهانی قرار دارد. در سوی دیگر خوش‌بینی‌ها به صلح تجاری آمریکا و چین نیز در هفته گذشته طلای جهانی را با افت قیمت همراه کرد؛ اما بسیاری از کارشناسان حصول یک توافق همه‌جانبه بین این دو کشور در کوتاه‌مدت را دور از ذهن دانسته و معتقدند آتش‌بس گزینه محتمل‌تری در مقطع فعلی است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

تحرکات جدید در معاملات مسکن

روز گذشته هر ورقه تسهیلات مسکن دی 96 (تسه9610) به قیمت 37 هزار و 931 تومان معامله شد. چهارشنبه تقریبا نیمی از امتیازهای وام مسکن افت قیمت را تجربه کردند؛ از این رو میانگین قیمت اوراق وام با کاهش اندکی به 38 هزار و 336 تومان رسید. آمارها حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن در نیمه ابتدایی مهر نسبت به مقطع مشابه شهریورماه با رشد مواجه شده است. این اتفاق از آن جهت جلب توجه می‌کند که به‌طور معمول پس از پایان تابستان (فصل جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن) با کاهش محسوس مبادلات مسکن مواجه می‌شویم. این رشد تعداد معاملات را می‌توان ناشی از کاهش قیمت عمده واحدهای مسکونی در هفته‌های اخیر دانست. به این ترتیب به نظر می‌رسد در مقطع فعلی افت قیمت مسکن تنها عامل محرک در این بازار است.

11 (5)

 

بازار نفت

سیگنال‌های دوگانه به نفت

هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا تا ساعت 16 چهارشنبه 53 دلار قیمت خورد. نفت خام آمریکا که سه‌شنبه نوسانات شدیدی را بین دو حد 6/ 53 و 6/ 52 دلار تجربه کرده بود، دیروز هم در اطراف مرز 53 دلار معامله شد. عمده فشار بر قیمت نفت توسط افزایش نگرانی‌ها از افت تقاضای طلای سیاه شکل گرفت. صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ به پایین‌ترین حد خود از زمان بحران ۲۰۰۹-۲۰۰۸ هشدار داد و جنگ تجاری پکن و واشنگتن را علت کندی آهنگ رشد اقتصاد دنیا دانست. در سوی دیگر، بازار جهانی از سه‌شنبه به حصول یک توافق در مسیر برگزیت امیدوار شده و این مساله می‌تواند از قیمت نفت طی روزهای آتی حمایت کند. خبر احتمال کاهش بیشتر تولیدات اوپک و غیر اوپک حامی دیگر دیروز نفت خام آمریکا بود.

11 (6)