بازار سهام

آشتی خریداران با سهام

قیمت سهام طی روز گذشته از فشار فراگیر فروش رهایی یافت و در بخش‌هایی از بازار به تعادلی نسبی رسید. افزایش سرعت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی در تلطیف فضای عمومی معاملات و تقویت تقاضا اثرگذار شد و شاخص کل را به کانال ۳۰۲ هزار واحدی هدایت کرد. تاثیر مثبت غول‌هایی نظیر «فولاد» و «فملی» و دیگر سهم‌های کامودیتی‌محور بر شاخص نشان می‌دهد که معامله‌گران به کارنامه‌ فصلی شرکت‌ها توجه نشان داد‌ه‌اند. تاثیر این گزارش‌ها در برخی سهم‌های گروه دارو هم منجر به چرخش مثبت و حرکت قیمت از صف فروش به صف خرید شد. بهبود جو روانی بازار همچنین آخرین قیمت ۴۲ درصد از کل نمادهای بورسی را مثبت کرد و با وجود تداوم صف‌های فروش، تعداد صف‌های خرید هم افزایش یافت.

20-01

 

بازار ارز

بازار ارز در احاطه اخبار نزولی

بازار ارز دیروز به دومین افت متوالی تن داد. نرخ هر دلار آمریکا در معاملات روز گذشته ۵۰ تومان دیگر کاهش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۳۲۰ تومانی تنزل یافت. شاخص ارزی کشور با این افت به کمترین مقدار از ۲۵ شهریور رسید. پیش از این، گروهی از معامله‌گران ارزی اصلاح شاخص سهام را به نفع دلار تلقی می‌کردند. با وجود این، سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز باعث شد تا تقاضای شناور در بین بازارها قدرت تحریک دلار را پیدا نکند. در بین خبرهایی که بین معامله‌گران ارزی دست به دست می‌شود، گشایش‌های صورت گرفته در روابط ارزی ایران با امارات، اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی و همچنین موضوع سفر احتمالی وزیر خارجه کشورمان به عربستان از وزن عمده‌ای برخوردارند.

20-02

 

بازار سکه

سکه در مسیر ارزش واقعی

سکه دیروز بر خلاف تداوم روند نزولی قیمت در بازار ارز رشد آرام 2 هزار تومانی را تجربه کرد و ساعت 16 به قیمت 3 میلیون و 962 هزار تومان رسید. طی روزهای اخیر شاهد افت و خیز متناوب بهای سکه در زیر سطح 4 میلیون تومان بودیم که این روند دیروز با رشد محدود قیمت ادامه یافت. علاوه بر فاز نزولی دلار، بازگشایی ضعیف بازار جهانی و تثبیت اونس طلا در زیر مرز ۱۵۰۰ دلار امکان حرکات پردامنه را از سکه گرفته است. باید توجه داشت که سکه طی چهار ماه اخیر به طور پیوسته در زیر سطوح ارزش واقعی خود معامله شده است. حباب منفی سکه که هفته قبل تا بالای ۱۰ درصد رسیده بود، در دو روز اخیر کاهش یافت.

20-03