بازار سهام

دو نیمه متفاوت بورس در مهر

نماگر اصلی بازار سهام که در نیمه‌ نخست مهر صعود تا سطح ۳۲۷ هزار واحد را تجربه کرد، در نیمه دوم تن به اصلاح شدید داد و یکشنبه گذشته تا نزدیکی مرز ۳۰۰ هزار افت کرد. با وجود این، پس از صعود ۶ کانالی دیروز شاخص کل بازدهی مهرماه بورس تهران به ۲ درصد رسید. عده‌ای از کارشناسان افت دو هفته اخیر شاخص کل را نتیجه طبیعی رشد چشمگیر قیمت سهام در ماه‌های اخیر دانستند. عده‌ای نیز معتقدند رفتار هیجانی و ترس دسته‌جمعی بورس‌بازان تازه‌کار و توجه کمتر معامله‌گران به‌صورت‌های مالی ۶ ماهه عامل اصلی عقب‌نشینی دماسنج اصلی سهام بود. ارزش معاملات خرد بورس نیز که ۹ مهر رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کرد، طی نیمه دوم ماه با کاهش محسوسی مواجه شد.

20-01

 

بازار سهام

ضعف تقاضا در خیابان فردوسی

بازار ارز در اولین ماه پاییز معاملات کم‌رمقی را تجربه کرد و نرخ دلار عقب‌نشینی ۸/ ۰ درصدی را در مقیاس ماهانه به ثبت رساند. نرخ دلار در بازار تهران از ابتدای اردیبهشت سال جاری بر مدار نزولی قرار گرفته است و طی دو روز آخر مهر نیز از کف یک ماهه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومانی خود پایین‌تر رفت. این روند نزولی نرخ دلار بسیاری از نوسان‌گیران را از این بازار خارج کرده است. در سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی نیز از فزونی گرفتن عرضه از تقاضای ارز در سامانه نیما خبر داده است. به این صورت که کاهش تقاضا برای دلار منجر به افت نرخ آن در مهر ماه شد و تقاضای زوار اربعین برای ارز هم نتوانست مانع کاهش شاخص ارزی کشور شود.

20-02

 

بازار سهام

افت 115 هزار تومانی سکه در مهر

فلز گرانبهای داخلی افت 3 درصدی قیمت را طی معاملات مهرماه به ثبت رساند. نرخ دلار در بازار تهران و طلای جهانی نیز طی یک ماه گذشته به ترتیب با افت‌های 8/ 0 و 2 درصدی مواجه شدند. سکه که ابتدای مهرماه بالاتر از 4 میلیون تومان معامله می‌شد، در ادامه به زیر این مرز نزول کرد و پس از افت 17 هزار تومانی در آخرین روز کاری ماه به 3 میلیون و 945 هزار تومان رسید. نرخ دلار طی دو هفته اخیر بر مدار نزولی حرکت می‌کند و در سوی دیگر تحلیلگران بازار جهانی طلا چشم‌انداز هفته آتی این کامودیتی را در سایه مذاکرات برگزیت نزولی برآورد کرده‌اند. از این رو اگر محرکی برای افزایش نرخ دلار در هفته‌های آینده ایجاد نشود، افت بیشتر قیمت سکه دور از انتظار نخواهد بود.

20-03