بازار سهام

فروکش تب بازار سهام

در هفته گذشته هراس معامله‌گران و موج فروش دسته‌جمعی در بازار سهام تا حدی فروکش کرد.  شاخص کل بورس تهران افت ۲/ ۱درصدی (معادل ۳۸۳۹ واحد) را در این مدت تجربه کرد. انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی ‌مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته بازار سهام بود که توانست انتظارات بسیاری از معامله‌گران به خصوص سهامداران گروه‌های بزرگ و کالایی‌محور را برآورده کند. در سوی دیگر، کارنامه‌های ناامیدکننده از غول‌های گروه خودرو نتوانست مانع اقبال این نمادها شود. «خودرو» و «خپارس» در آخرین دادوستدهای بازار سهام با رشد قیمت مواجه شدند. از سوی دیگر، لوایح مرتبط با FATF که سر خط اخبار این روزهای کشور است، در صورت تصویب نهایی می‌تواند با کاهش دادن ریسک‌های غیراقتصادی و همچنین کاهش انگیزه سفته‌بازی در بازارهای موازی بورس، از بازار سهام حمایت کند.

20 (1)

 

بازار ارز

خروج دلار از حبس قیمتی مهر

نرخ دلار در بازار تهران طی هفته اخیر عقب‌نشینی ۴۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد. شاخص ارزی کشور از ابتدای هفته گذشته معاملات را زیر مرز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد و در آخرین روز کاری هفته به ۱۱ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. به این ترتیب دلار ۲۸۰ تومان افت هفتگی را تجربه کرد. بسیاری از تحلیلگران افزایش فروش فنی به دلیل خروج نرخ دلار از محدوده ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان را علت افت نرخ این ارز دانستند. دلار از اواخر شهریور در این محدوده قیمتی محبوس بود و نوسانات کمی را تجربه می‌کرد. اگرچه طی ماه‌های اخیر کاهش حساسیت نرخ ارز به اخبار غیراقتصادی مشاهده شد، می‌توان گمان کرد تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF و همچنین تداوم کاهش تعهدات برجامی ایران از متغیرهای تاثیرگذار بر شاخص ارزی کشور باشند.

20 (2)

 

بازار سکه

عقبگرد 3 درصدی سکه

قیمت هر سکه طرح جدید در آخرین روز کاری هفته قبل به 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید. از این رو عقب‌نشینی بهای سکه در مقیاس هفتگی به 3 درصد رسید. سقوط قیمت فلز گرانبهای داخلی به کف 10 ماهه عمدتا در پی کاهش نرخ دلار اتفاق افتاد. همچنین قیمت طلا در بازار جهانی که تا پنج‌شنبه گذشته زیر سطح ۱۵۰۰ دلار تثبیت شده بود؛ عاملی دیگر برای افت قیمت سکه بود. برخی از تحلیلگران کاهش تقاضای مصرفی سکه در بازار را نیز بر کاهش قیمت این کالا موثر می‌دانند. عده‌ای دیگر نیز معتقدند قرار گرفتن سکه بر مدار نزولی در کنار کاهش نوسانات قیمتی آن موجب کاهش تقاضای سفته‌بازی فلز گرانبهای داخلی شده است. دیروز طلای جهانی صعود بیش از یک درصدی قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب بازگشایی افزایشی بازار سکه در شنبه دور از انتظار نخواهد بود.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

صعود پرقدرت طلا بر فراز مرز 1500 دلار

هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت ۱۶ جمعه به ۱۵۱۳ دلار رسید. به این ترتیب بازار جهانی طلا در آستانه ثبت بهترین رشد در پنج هفته اخیر قرار گرفت. داده‌های ضعیف کالاهای سرمایه‌ای آمریکا در روز پنج‌شنبه از ‌مهم‌ترین حامیان قیمت طلا بود. همچنین آمارها از سریع‌ترین افت فعالیت‌های تولیدی ژاپن در سه سال اخیر خبر داده‌اند. از این رو افزایش نگرانی‌ها از وضع اقتصاد جهانی، روز گذشته طلا را به بالای مرز روانی ۱۵۰۰ دلار کشاند. سیاست‌گذاران فدرال رزرو در نشست آخر هفته خود سرنوشت نرخ بهره آمریکا را مشخص خواهند کرد. طبق آخرین آمار دیده‌بان CME احتمال کاهش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره برای سومین بار متوالی به ۵/ ۹۳ درصد رسیده است. برگزیت که طی روزهای اخیر در برزخ به سر می‌برد و همچنین روند مذاکرات چین و آمریکا نیز تحت نظر فعالان بازار طلا قرار دارد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

افزایش تعداد معاملات مسکن در مهر

اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ طی هفته گذشته افت ۶/ ۱درصدی را تجربه کرد. عموم امتیازهای وام مسکن اوایل هفته قبل بر مدار نزول قیمت حرکت می‌کردند و دوشنبه گذشته عموما به کانال ۳۶ هزار تومان نزول کردند که کمترین حد قیمتی طی حدود ۶ سال اخیر بود. با این حال در آخرین جلسه معاملاتی هفته اکثر اوراق تسهیلات مسکن با رشد قیمت مواجه شدند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز هفته گذشته از افزایش ۱۷ درصدی معاملات مسکن پایتخت نسبت به شهریور ماه خبر داد. مصطفی قلی خسروی از انتظار افزایش تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن پس از پایان ماه‌های محرم و صفر و در سوی دیگر ثبات قیمت واحدهای مسکونی سخن گفت. می‌توان گمان کرد تنها محرک فعلی در بازار مسکن، روند نزولی قیمت واحدهای مسکونی در هفته‌های اخیر بوده است.

20 (5)

 

بازار نفت

طلای سیاه در اوج یک ماهه

روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام آمریکا به 1/ 56دلار رسید. نفت برنت نیز که چهارشنبه شب از مرز 60 دلار عبور کرد، دیروز به قیمت 4/ 61دلار معامله شد. آمار رسمی موجودی تجاری نفت آمریکا چهارشنبه گذشته فعالان این بازار را شگفت‌زده کرد. در شرایطی که تحلیلگران افزایش این موجودی را برآورد می‌کردند، این متغیر کاهش 7/ 1 میلیون بشکه‌ای را ثبت کرد. به این ترتیب مجموعا موجودی تجاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا ۱۰ میلیون بشکه کاهش یافت. از سوی دیگر، میزان صادرات نفت آمریکا با ثبت رقم ۸۷۳ هزار بشکه به کمترین حد تاریخی خود رسیده است.  احتمال کاهش بیشتر میزان تولید نفت توافق شده توسط اوپک و متحدانش نیز بر صعود قیمت نفت طی روزهای اخیر موثر بود و حتی انتشار آمارهای ضعیف از بخش تولید آمریکا نیز نتوانست مانع صعود قیمت نفت شود.

20 (6)