بازار سهام

خیز دوباره سهام به کانال ۳۰۵ هزار

در دومین جلسه معاملاتی هفته جاری شاخص کل بازار سهام افت دو کانالی جلسه قبل را جبران کرد و با صعود ۲۵۲۰ واحدی بار دیگر قدم به کانال ۳۰۵ هزار گذاشت. نکته قابل توجه دوشنبه بورس تهران رشد ۲/ ۲ درصدی شاخص کل هموزن بود که نشان از رونق تقاضا در گروه‌های کوچک‌تر بازار سهام داشت. با وجود این، افت نسبی ارزش معاملات بورس حاکی از کم‌رمق بودن معاملات در دومین روز کاری هفته نیمه تعطیل جاری بود. به‌نظر می‌رسد برخلاف گروه‌های کوچک‌تر بازار سهام که افت قیمت چند روز اخیر خود را جبران کردند، عمده نمادهای گروه‌های کامودیتی‌محور (که تقریبا نیمی از وزن بورس تهران را به خود اختصاص داده‌اند) طی دادوستدهای روز دوشنبه با افت قیمت یا صعود اندک قیمت سهام مواجه شدند.

20 (1)

 

بازار ارز

دومین روز صعودی دلار در هفته نیمه تعطیل

نرخ دلار در بازار تهران دوشنبه با صعود ۴۰ تومانی به ۱۱ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. دلار از روز شنبه به حرکت نزولی نسبتا پرشتاب هفته قبل پایان داد و دوشنبه نیز در فضای نیمه تعطیل بازارهای داخلی تقویت شد. برخی از تحلیلگران بازار ارز افزایش نرخ حواله درهم را علت صعود نرخ دلار دانستند. با این حال عده‌ای دیگر معتقدند با افت این نرخ به سطوح کم‌سابقه یک سال اخیر، بازیگران فنی به خرید دلار پرداختند و از این رو شاخص ارزی کشور صعودی شد. به عقیده کارشناسان، تمایل فعلی بازارساز نیز کاهش نوسانات بازار همسو با افت تدریجی ( نه یکباره) نرخ دلار است. در شرایط تحریمی مدیریت عرضه ارز بیش از پیش اهمیت یافته و از این رو بازارساز انگیزه افزایش چشمگیر عرضه دلار را برای کاهش نرخ آن ندارد.

20 (2)

 

بازار سکه

جبران مافات در بازار سکه

دوشنبه هر سکه طرح جدید به قیمت 3 میلیون و 935 هزار تومان معامله شد. معاملات سکه‌بازان از ابتدای هفته جاری عقب‌نشینی 3 درصدی قیمت سکه طی هفته قبل را تا حدی جبران کرد. به این ترتیب قیمت سکه طی روزهای شنبه و دوشنبه مجموعا 2/ 2درصد افزایش یافت. نرخ دلار طی معاملات دوشنبه با صعود 40 تومانی مواجه شد و سکه را نیز با خود همراه کرد. طلا در بازار جهانی هم تا عصر دوشنبه تغییرات کمی را به ثبت رسانده بود؛ از این رو بر قیمت سکه چندان تاثیرگذار نبود. با وجود این، قیمت اونس جهانی طلا از شامگاه دوشنبه بر مدار نزولی قرار گرفت و تا ساعت 16 دیروز به سطح 1489 دلار رسید. به این ترتیب با فرض ثابت بودن سایر شرایط، کاهش جزئی قیمت سکه در چهارشنبه دور از انتظار نخواهد بود.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا به سطوح قیمتی دو هفته قبل

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت ۱۶ دیروز به ۱۴۸۹ دلار رسید. طلا که هفته قبل به بالای مرز ۱۵۰۰ دلار صعود کرده بود، از روز دوشنبه افت قیمت را تجربه کرد. اظهارات ترامپ در خصوص احتمال توافق جزئی پیش از موعد با چین بهانه‌ای برای خوش‌بینی بازارهای جهانی به روند مذاکرات تجاری واشنگتن-پکن شد. در پی انتشار این خبر شاخص اس اند پی ۵۰۰ بازار سهام آمریکا رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر، ایالات‌متحده اعلام کرد امکان تعلیق دوباره تعرفه‌های ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی (که ۲۸ دسامبر منقضی می‌شود) وجود دارد. نتایج نشست سه‌شنبه و چهارشنبه فدرال رزرو آمریکا نیز در حالی زیر نظر فعالان بازار جهانی قرار دارد که عمده سرمایه‌گذاران سومین افت متوالی نرخ بهره آمریکا را قطعی تلقی می‌کنند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

افزایش دمای معاملات بازار مسکن در مهر

هر ورقه تسهیلات مسکن دی۹۶ (تسه۹۶۱۰) دوشنبه با رشد ۴۷۲ تومانی به قیمت ۳۷ هزار و ۸۵۸ تومان معامله شد. طبق گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه، حجم معاملات مسکن پایتخت ماه گذشته با افزایش ۲۲ درصدی همراه بود. از این رو می‌توان ادعا کرد با صعودی شدن میزان معاملات پس از ۴ ماه افت متوالی، از عمق رکود بازار مسکن کاسته شد. با وجود این، حجم معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/ ۶۳ درصد کمتر رقم خورده است. همچنین شاخص قیمت طی ماه اخیر رشد ۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد که حاکی از ثبات نسبی قیمت مسکن در تهران است. به این ترتیب متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در پایتخت به ۲/ ۱۲۷ میلیون ریال رسید که ۷/ ۴۷ درصد بیشتر از مقدار این متغیر در ماه مشابه سال گذشته است.

20 (5)

 

بازار نفت

عقب‌نشینی نفت از اوج یک ماهه

دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا دومین افت قیمت متوالی را تجربه کرد و تا ساعت ۱۶ به ۱/ ۵۵ دلار رسید. اگرچه خبر امکان نهایی شدن زودتر از موعد توافق تجاری آمریکا و چین بازار جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داد، این اتفاق نتوانست مانع از عقب‌نشینی قیمت طلای سیاه شود. می‌توان افت قیمت نفت را نتیجه سه اتفاق دانست. یکی آنکه روند مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن در ماه‌های اخیر بارها فعالان بازار جهانی را امیدوار و سپس ناامید کرده است؛ از این رو می‌توان گمان کرد واکنش‌ها به اخبار مذاکرات تجاری محدودتر شده است. دومین عامل برآورد کارشناسان بازار نفت از افزایشی شدن موجودی تجاری نفت خام آمریکا طی هفته جاری است. سومین عامل نیز خبر در نظر گرفتن کند شدن رشد تولید نفت آمریکا در جلسه دسامبر اوپک پلاس بود.

20 (6)