بازار سهام

روز سبز ۳۰۲ بنگاه بورسی

شاخص کل بازار سهام در آخرین جلسه معاملاتی هفته با رشد ۲/ ۱ درصدی (معادل ۳۶۹۵ واحد) به کانال ۳۰۹ هزار رسید. روز گذشته قیمت پایانی ۳۰۲ نماد از ۳۲۴ نماد بورسی معامله شده با رشد مواجه شد و در دقایق پایانی معاملات نیز برای ۱۶۵ نماد بورسی صف خرید به ارزش مجموعا ۲۷۰ میلیارد تومان تشکیل شد. به این ترتیب فضای مثبت خرید که از روز دوشنبه آغاز شده بود، روز گذشته شدت گرفت و دومین صعود متوالی نماگر اصلی بورس را رقم زد. دادوستدهای چهارشنبه بازار سهام همچون دوشنبه با افزایش تقاضا برای سهم‌های کوچک‌تر همراه بود؛ از این رو شاخص کل هموزن رشد ۲/ ۳ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب در پایان هفته سه روزه بورس تهران، شاخص کل بازدهی هفتگی ۳/ ۱ درصد را ثبت کرد و به سه هفته افت متوالی خود پایان داد.

11 (1)

 

بازار ارز

شکست دلار در مسیر صعودی

روز گذشته دلار در بازار تهران با افت ۳۵ تومانی به نرخ ۱۱ هزار و ۲۰۵ تومان معامله شد. دو رشد پیاپی نرخ ارز در شنبه و دوشنبه موجب شد برخی از فعالان این بازار تصور کنند قیمت‌ها در حال بازگشت به سطوح مهرماه است. این گروه افزایش خریدهای فنی دلار در کف کانال ۱۱ هزار تومان و در پی آن صعود نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کردند. اما افت ۳/ ۰ درصدی دیروز دلار سناریوی مقابل، یعنی ثبات نرخ در زیر دامنه نوسان مهرماه (و حتی تداوم روند نزولی آن) را بیش از پیش تقویت کرد. در مقابل گروه اول، برخی تحلیلگران به تداوم روند آرام افت نرخ ارز معتقدند. به اعتقاد این گروه دلار مدتی در دامنه قیمتی فعلی نوسان خواهد کرد تا زمینه برای عقبگرد آن به زیر مرز ۱۱ هزار تومان به‌صورت تدریجی فراهم شود.

11 (2)

 

بازار سکه

فشار دوجانبه بر قیمت سکه

چهارشنبه قیمت هر سکه طرح جدید با کاهش 30 هزار تومانی به 3 میلیون و 905 هزار تومان رسید. افت 35تومانی نرخ دلار در بازار تهران از دلایل کاهش دیروز قیمت سکه بود. از سوی دیگر طلا در بازار جهانی از اواسط روز دوشنبه به زیر مرز روانی 1500 دلار سقوط کرده بود؛ اما به دلیل تعطیلی سه‌شنبه بازارهای داخلی سکه مجالی برای واکنش به این اتفاق نیافت. با وجود این طلا چهارشنبه بار دیگر بر مدار صعود قرار گرفت، اما نتوانست افت شدید روزهای پیشین را به‌طور کامل جبران کند. برخی کارشناسان بازار سکه باور دارند سکه کف قیمتی خود را پیدا کرده و در این شرایط تقاضای سکه توسط بازیگران فنی این بازار افزایش می‌یابد. به باور این گروه از تحلیلگران، صعود قیمت سکه به بالای مرز ۴ میلیون تومان محتمل است.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به «فد»

قیمت اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 16 دیروز روی عدد 1491 دلار ایستاد. چهارشنبه آمارهای اشتغال غیرکشاورزی و تولید ناخالص داخلی آمریکا بهتر از انتظارات ثبت شدند و از شاخص دلار حمایت کردند. در نتیجه، اونس طلا که طی ساعات اولیه معاملات تا ۱۴۹۵ دلار رشد کرده بود، از این سطح عقب‌نشینی کرد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران بازار جهانی در انتظار نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند. طبق آخرین آمار دیده‌بان فدرال CME احتمال سومین کاهش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره آمریکا به بیش از ۹۸ درصد رسیده است. با این حال تحلیلگران معتقدند این گمانه‌زنی‌ها از کاهش نرخ بهره تا مقطع فعلی تاثیر نسبتا کمی روی قیمت طلای جهانی داشته است؛ از این رو نتیجه نهایی نشست فدرال رزرو در شامگاه چهارشنبه می‌تواند قیمت فلز زرد را به نحو قابل‌توجهی تحت‌تاثیر قرار دهد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

رونق بازار «تسه»؟

روز گذشته قیمت پایانی هر ورقه تسهیلات مسکن دی96 با رشد 4/ 3 درصدی به 39 هزار و 114 تومان رسید. «تسه9610» در آخرین معامله تا نزدیکی سقف مجاز قیمتی روزانه رشد کرد. بیش از نیمی از امتیازهای وام مسکن دیروز با رشد قیمت مواجه شدند؛ از این رو ۲۶ امتیاز وام معامله شده به‌طور متوسط رشد ۳/ ۰ درصدی را تجربه کردند. میانگین قیمت این اوراق نیز طی هفته‌های اخیر بر مدار صعودی قرار دارد و دیروز به ۳۹ هزار و ۲۶۰ تومان رسید. آمار جدید بانک مرکزی حاکی از افزایش حجم معاملات مسکن طی مهرماه در کنار ثبات نسبی قیمت آپارتمان‌ها است. از این رو می‌توان ادعا کرد کاهش تورم مسکن در چند ماه گذشته موجب ایجاد جذابیت قیمتی و افزایش تقاضا در بازار مسکن و در پی آن افزایش تقاضای «تسه»ها شده است.

11 (5)

 

بازار نفت

هشدار IEA درخصوص مازاد عرضه نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا تا ساعت 16 چهارشنبه به 3/ 55 دلار رسید. نفت وست تگزاس که سه‌شنبه شب به نزدیکی سطح 56 دلار صعود کرده بود، پس از انتشار آمار موجودی تجاری آمریکا توسط موسسه API تا حدی عقب‌نشینی کرد. طبق این آمار موجودی تجاری نفت خام ایالات متحده رشد ۶/ ۰ میلیون بشکه‌ای را طی هفته اخیر تجربه کرده است. آمار رسمی موجودی تجاری‌ها شامگاه چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود. از سوی دیگر، سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت در ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را کاهش داد. کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای پیش‌بینی IEA از تقاضای نفت در سال جاری و آینده میلادی فشاری مضاعف بر قیمت نفت وارد کرد. به گفته این آژانس بازار نفت ممکن است در ۲۰۲۰ با مازاد عرضه مواجه شود.

11 (6)