بازار سهام

گرمای معاملاتی در سهام خودرویی

دیروز شاخص کل بورس با صعود محدود ۲۳۰ واحدی در کانال ۳۰۸هزار متوقف شد. یکشنبه قیمت پایانی ۲۰۰ نماد از ۳۲۲ نماد بورسی معامله شده در محدوده سبز قیمتی قرار گرفت و ۷۷ نماد هم با صف خرید ۱۳۲میلیارد تومانی به کار خود پایان دادند. با وجود حرکت آرام نماگر اصلی، معاملات سهام در سهم‌های کوچک‌تر با رونق همراه بود و منجر به رشد ۲/ ۱ درصدی شاخص هموزن شد. مهم‌ترین اتفاق دیروز بازار سهام  قدرت گرفتن تقاضا در گروه خودرویی بود. یکشنبه کل گروه خودرو به جز یک نماد با رشد قیمت مواجه شدند. سهامداران حقیقی دیروز مالکیت ۱۴۵ میلیارد تومان را به نفع خود تغییر دادند که ۶۸ میلیارد تومان آن مربوط به دو غول خودرویی «خودرو» و «خساپا» بود.

20-01

 

بازار ارز

سومین رشد متوالی دلار

یکشنبه دلار با رشد ۲۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۳۲۰ تومان معامله شد. به این ترتیب شاخص ارزی کشور سومین صعود متوالی را تجربه کرد. عده‌ای از کارشناسان تغییرات نرخ حواله درهم را عامل موثر بر نرخ ارز در روزهای اخیر می‌دانند. نرخ حواله درهم روز گذشته تا سطح ۳ هزار و ۱۱۴تومان نیز صعود کرد، اگرچه در ادامه روز کمی از این سطح عقب‌نشینی کرد. از سوی دیگر باید در نظر گرفت با نزدیک شدن به پایان سال میلادی که موعد تسویه تجاری بسیاری از شرکت‌هاست، تقاضای واقعی ارز به طور سنتی با افزایش روبه‌رو می‌شود. با وجود این بسیاری معتقدند نرخ ارز تغییر چندانی نداشته و دلار در حال نوسان بین دامنه نوسان هفته‌های اخیر (۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) خواهد داشت.

20-02

 

بازار سکه

پیشروی سکه تا نزدیکی مرز روانی

روز گذشته قیمت هر سکه طرح جدید با افزایش 6 هزار تومانی به 3میلیون و 996 هزار تومان رسید. نرخ دلار که طی سه روز معاملاتی اخیر بر مدار صعودی قرار گرفته، بار دیگر سکه را با خود همراه کرد و سکه که از 20 مهر زیر مرز روانی 4 میلیون تومان معامله می‌شود، طی معاملات یکشنبه در نزدیکی این مرز قرار گرفت. با این حال، روز گذشته حباب منفی سکه افزایش یافت. حباب منفی سکه طی هفته‌های گذشته بیش از 400 هزار تومان برآورد شده است. در آخرین نظرسنجی کیتکو عمده کارشناسان وال استریت روند خنثی را برای طلای جهانی در هفته پیش‌رو پیش‌بینی کردند. بنابر چنین انتظاری تغییرات قیمتی سکه در هفته جاری به روند نرخ دلار در بازار داخلی وابستگی کامل خواهد داشت.

20-03