بازار سهام

صعود سهام در محدوده مطمئن

طی روز گذشته یک بار دیگر سرمایه‌گذاران خرد به جبهه خرید پیوستند و با حضور موثر خود قیمت‌ها را به سطوح بالاتر هدایت کردند. شاخص کل سهام در این روز ۴/ ۰ درصد ارتفاع گرفت و بخشی از افت روز یکشنبه را جبران کرد. این رشد در ادامه افت و خیزهای متناوب قیمت‌ها رقم خورد. رفت و آمد نماگر اصلی سهام حول نقطه ۳۰۵ هزار واحد طی ۱۴روز متوالی نشان‌دهنده اصلاح زمانی قیمت‌ها در محدوده‌ای مطمئن و جست‌وجو برای محرک‌های جدی‌تر است. خواب اطلاعاتی بازار و ناتوانی عوامل بیرونی نظیر ثبات نرخ‌های ارز و وضعیت نامطمئن بازار جهانی باعث دست به دست شدن بیشتر سهام در محدوده‌های کم‌نوسان شده و در عین حال، تحرکاتی کم‌دامنه و موقت در برخی گروه‌ها را رقم زده است.

20-01

 

بازار ارز

دلار روی سقف 5 هفته

بازار ارز طی روز گذشته دومین صعود متوالی خود را تجربه کرد و روی سقف 5 هفته اخیر ایستاد. نرخ هر دلار آمریکا راس ساعت 16دیروز 55 تومان دیگر افزایش یافت و به سطح 11 هزار و 495 تومان رسید. افزایش 3/ 1 درصدی شاخص ارزی در دو روز اخیر در حالی رقم خورده که طی معاملات آبان شاهد نوسانات محدود نرخ دلار حول میانگین 11 هزار و 308 تومانی بوده‌ایم. دلار تنها یک بار در آبان از مرز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی عبور و دوباره عقب‌نشینی کرده است؛ اما روز قبل شاخص ارزی با صعود خود به بالاترین سطح از سیزدهم مهرماه رسید و خود را هر چه بیشتر به مرز روانی ۱۱ هزار و ۵۰۰تومان نزدیک کرد.

20-02

 

بازار سکه

شکست دوباره سقف مقاومتی سکه

سکه هم که از ریزش قیمت طلای جهانی رهایی یافته، در معاملات دیروز همگام با دلار حرکت کرد. بهای هر سکه طرح جدید در معاملات دیروز 25 هزار تومان دیگر افزایش یافت و به سطح 4 میلیون و 10 هزار تومان رسید. سکه در دو روز اخیر 2 درصد رشد قیمت را تجربه کرده که بخش عمده آن مرهون افزایش نرخ‌های ارز بوده است. البته تقویت قیمت طلای جهانی در بازگشایی بازارها طی روز گذشته از سکه حمایت کرد. طلای جهانی هفته قبل متاثر از خوش‌بینی‌های اقتصادی، ریزشی 55 دلاری را تجربه کرده بود و سکه را وادار به عقب‌نشینی کرد. با وجود انتظارات صعودی برای حرکت دلار، به‌نظر می‌رسد نااطمینانی از روند طلای جهانی به نوسانات جدی‌تری در بازار سکه بینجامد.

20-03