بازار سهام

جبهه‌‌بندی بنزینی بورسی‌‌ها

بورس تهران معاملات دیروز را در فضایی متاثر از خبر تعدیل قیمت بنزین پی گرفت. معامله‌گران بورسی که تصوری مثبت از اثر این سیاست بر قیمت سهام پالایشگاه‌های بورسی داشتند، در صف خرید سهم‌های این صنعت بورسی نشستند. در نقطه مقابل، ترس از آثار منفی این سیاست بر تقاضای خودرو، سهام خودروسازان را با صف فروش مواجه کرد. به این ترتیب، بیشترین ورود پول حقیقی در سهام پالایشی رقم خورد و عنوان بیشترین خروج پول حقیقی هم به گروه‌های بانکی و خودرویی تعلق گرفت. البته تداوم رشد تقاضا در دیگر سهم‌ها توانست شاخص کل را به‌طور مقطعی تا آستانه ورود به کانال ۳۰۹ هزار واحد پیش ببرد. اما رفته‌رفته از هیجان خریداران کاسته شد و قیمت‌ها در عموم سهم‌ها از سقف روزانه برگشت و به تعادل جدید در محدوده منفی رسید و نهایتا شاخص کل را وادار به عقب‌نشینی ۲۰۸ واحدی کرد.

20 (1)

 

بازار ارز

سه عامل جهش دلار

بازار ارز که از هفته قبل گام‌هایی جدی برای خروج از مدار باثبات حدودا سه ماهه برداشته بود، طی معاملات شنبه با سرعت از مرز روانی 12 هزار تومان گذشت. نرخ هر دلار آمریکا روز شنبه با رشد قابل‌توجه ۳۷۰ تومانی همراه شد و به سطح ۱۲ هزار و ۲۲۰تومانی دست یافت. شاخص ارزی از وسط تابستان از سطح ۱۲هزار تومانی عقب نشست و برای بیش از سه ماه پا از این سطح فراتر نگذاشت. اما طی روزهای اخیر با رشد تقاضای تجاری و سپس اعلام دولت مبنی بر کسری جدی بودجه کشور برای سال بعد، سرعت رشد قیمت‌ها در بازار ارز افزایش یافت. در همین راستا، تعدیل قیمت بنزین و در ادامه بروز نارضایتی‌های عمومی طی دو روز گذشته منجر به شارژ نرخ‌های ارز از محل ورود تقاضای احتیاطی به بازار شد.

20 (2)

 

بازار سکه

سوخت دلاری صعود سکه

سکه‌بازان هم طی روز گذشته مسیر خود را با دلار هماهنگ کردند. ثبات نسبی بازار جهانی طلا توجه سکه را از هفته گذشته معطوف به روند قیمت دلار در بازار داخل کرد. این رویکرد در بین سکه‌بازان طی روز گذشته هم دنبال شد. قیمت هر سکه طرح جدید در معاملات دیروز جهشی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و ساعت ۱۶ تا ۴ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان هم بالا رفت. این بیشترین سطح قیمت سکه از ۲۷ مرداد است. درحالی‌که طلای جهانی با انتشار علائم دوسویه از مذاکرات تجاری چین و آمریکا در کانال ۱۴۶۰ دلار در نوسان است، دلار داخلی به تنها عامل تعیین‌کننده در حرکت سکه تبدیل شده و طی روز گذشته نیز قیمت این فلز گرانبها را حدود ۵/ ۲ درصد بالا برد. فروکش تب تقاضای احتیاطی دلار می‌تواند روند مشابهی برای سکه رقم بزند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای اونس

بهای هر اونس طلای جهانی در معاملات هفته قبل ضمن رشد 6/ 0درصدی به سطح 1469 دلار رسید. طلا در این هفته هم عمدتا متاثر از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا بود. اوایل هفته گذشته اظهارات ترامپ مبنی بر اجرای تعرفه‌های وارداتی دسامبر درحالی‌که چینی‌ها از رفع آن سخن گفته بودند، بار دیگر طلا را شارژ کرد. با وجود این، ادامه گفت‌وگوها در این رابطه و سنگینی وزنه‌ها به نفع سیگنال‌های مثبت سبب شد تا اونس از سقف اولیه خود عقب‌نشینی کند. در این میان، انتشار آمار امیدوارکننده از سوی شرکت‌های بزرگ آمریکا و حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار سهام هم موجب فشار بر طلا طی این هفته شد. ضمن اینکه مقامات آمریکا در آخرین روز این هفته از احتمال بالای توافق در فاز نخست سخن گفتند و زمینه را برای کاهش تقاضای احتیاطی طلا فراهم کردند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

روند صعودی تسه‌ها

بازار اوراق وام مسکن هم طی معاملات شنبه به روند صعودی خود ادامه داد. میانگین قیمت «تسه»ها در پایان دادوستدهای دیروز به رقمی بالای 41 هزار تومان رسید. از بین 23 امتیاز معاملاتی وام مسکن در فرابورس 16 امتیاز طی روز گذشته با رشد قیمت مواجه شدند. سقف قیمت امتیازهای وام مسکن دیروز 42 هزار تومان و کف قیمت 38 هزار تومان رقم خورد. ارزش معاملات «تسه»ها با وجود افت نسبی، بالای مرز 4 میلیارد تومان ماند. از هفته قبل و همزمان با اجرای طرح مسکن ملی، نسیمی از رشد قیمت به بازار «تسه»ها ورزید. به‌نظر می‌رسد متقاضیان با اجرای این طرح نسبت به افزایش سقف خرید «تسه»ها خوش‌بین شده‌اند. ورود «تسه»ها به کانال ۴۰تا ۴۲ هزار تومانی در حالی اتفاق افتاده که امتیاز وام دی‌ماه ۹۶ (نمودار روبه‌رو) همچنان در زیر ۴۰ هزارتومان معامله می‌شود.

20 (5)

 

بازار نفت

روی خوش نفت به سیگنال‌های مثبت تجاری

بازار نفت هفته گذشته را طی روندی متلاطم با رشد ۹/ ۰ درصدی پشت‌سر گذاشت. اظهارات امیدوارکننده مقامات ارشد آمریکایی درخصوص توافق تجاری در تقویت نفت طی روز جمعه نقش موثری ایفا کرد. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که احتمال بسیار بالایی برای دستیابی به فاز اولیه توافق با چینی‌ها وجود دارد. به‌رغم این امیدواری‌های تجاری که منجر به دومین رشد هفتگی نفت شد، عوامل متعددی قیمت‌ها را در این هفته تحت فشار گذاشت. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از افزایش عرضه کشورهای غیراوپک در سال بعد را به ۳/ ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داد. اواسط هفته نیز اداره اطلاعات انرژی آمریکا از دستیابی این کشور به رکورد تولید روزانه ۱۳میلیون بشکه خبر داد و با خبر افزایش بیش از انتظار موجودی‌های آمریکا برای سومین هفته متوالی دو سیگنال کاهشی به بازار فرستاد.

20 (6)