بازار سهام

کمین حقوقی‌ها در روز افت هیجانی سهام

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت ۵/ ۱ درصدی (معادل ۴۵۴۵ واحد) به کانال ۳۰۲ هزار واحد برگشت. از میان ۳۲۴ نماد معامله شده بورسی، ۲۹۱ نماد دادوستدهای یکشنبه را در محدوده قرمز قیمتی به پایان رساندند. معامله‌گران در ۱۷۴ نماد بورسی در صف فروشی به ارزش ۱۹۲ میلیارد تومان قرار گرفتند و ۹ نماد با صف خرید ۱۳ میلیارد تومانی مواجه شدند. در پی افزایش قیمت بنزین بازار سهام دیروز هم مانند شنبه با افزایش عرضه سهام خودرویی همراه بود. گروه‌های کوچک‌تر بورسی هم که طی هفته گذشته مورد اقبال سهامداران قرار داشتند، دیروز با فشار فروش مواجه شدند؛ از این رو شاخص کل هموزن کاهش ۱۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد. همچنین خالص تغییر مالکیت سهامداران حقیقی به حقوقی روز یکشنبه به ۳۵۰ میلیارد تومان (بیشترین میزان از ۱۷ اردیبهشت) رسید.

20 (1)

 

بازار ارز

هفتمین صعود متوالی دلار

نرخ دلار تا ساعت 16 یکشنبه با رشد 9/ 1 درصدی به 12 هزار و 450 تومان رسید. روند صعودی شاخص ارزی کشور از چهارشنبه گذشته شدت گرفت و طی این 4 روز کاری چند مرز مقاومتی را شکست. البته از ابتدای هفته جاری هم در پی اصلاح قیمت بنزین و واکنش عمومی به این مساله، نرخ دلار به کانال ۱۲ هزار تومان رسید و دیروز هفتمین صعود متوالی را تجربه کرد. به این ترتیب رشد نرخ دلار طی ۷ روز اخیر به ۸/ ۸ درصد رسید. درحالی‌که پیش‌تر رئیس‌کل بانک‌مرکزی از قرار داشتن بازارساز در موضع خرید خبر داده بود، برخی فعالان گمان می‌کنند بازارساز تسلط گذشته را روی بازار ارز ندارد. با وجود این باید احتمال ورود پرقدرت بازارساز را با در دست داشتن ارز بیشتر (ناشی از خریدهای چند روز اخیر) در نظر داشت.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه در تعقیب دلار

بهای هر سکه طرح جدید تا ساعت 16 روز گذشته به 4 میلیون و 220هزار تومان رسید. به این ترتیب سکه با جهت‌گیری از نرخ دلار با رشد 2/ 1 درصدی مواجه شد. با وجود این، سکه افزایش کمتری را نسبت به دلار در روزهای اخیر تجربه کرده است. این درحالی است که قیمت طلا در بازار جهانی نیز طی روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است و در نظرسنجی اخیر کیتکو تحلیلگران وال‌استریت درخصوص چشم‌انداز هفته آینده طلا اجماع چندانی نداشتند. اگرچه مقامات آمریکا در آخرین روز کاری بازار جهانی از حصول پیشرفت در فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین خبر دادند، به‌نظر می‌رسد قیمت طلا طی روزهای آتی تاثیر چندانی بر تصمیمات سکه‌بازان نداشته باشد و توجه آنها بیشتر متمرکز دلار باشد که به سطوح بیش از ۳ ماه قبل رسیده است.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار توافق تجاری چین و آمریکا

هر اونس طلا با ثبت رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی طی آخرین معاملات بازار جهانی به قیمت ۱۴۶۸ دلار معامله شد. اخبار مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا طی هفته گذشته بود. سه‌شنبه گذشته سخنان دوپهلوی ترامپ موجب بدبینی فعالان بازار جهانی نسبت به حصول توافق در آینده نزدیک شد. اما جمعه مقامات آمریکایی از حصول پیشرفت در روند این مذاکرات خبر دادند و طلا با کاهش قیمت نسبت به سقف روزانه مواجه شد. در آخرین نظرسنجی سایت کیتکو از ۱۵ کارشناس بازار طلا، به‌نظر می‌رسد این تحلیلگران بر چشم‌انداز هفته آتی اتفاق نظر ندارند. ۶نفر روند صعودی، ۶ نفر روند نزولی و ۴ نفر خنثی بودن قیمت طلای جهانی را پیش‌بینی کردند. با وجود این، ۶۱ درصد از معامله‌گران بازار جهانی صعود طلا را برآورد کردند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه9610» به کانال 40 هزار تومان

یکشنبه بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی 96 با رشد 4/ 4 درصدی به 40 هزار و 633 تومان رسید. به این ترتیب «تسه9610» پس از نزدیک به دو ماه به کانال 40 هزار تومان بازگشت. روز گذشته 21 نماد از 23 امتیاز وام مسکن معامله شده با رشد قیمت پایانی مواجه شدند و میانگین بازدهی روزانه اوراق تسهیلات مسکن دیروز به 1/ 2 درصد رسید. همچنین متوسط قیمت اوراق وام دیروز به حدود 42 هزار تومان رسید که افزایش محسوسی را نسبت به هفته‌های گذشته نشان می‌دهد. سقف و کف قیمت این اوراق دیروز به ترتیب 43 و 39 هزار تومان بود. حجم معاملات مسکن در ماه‌های اخیر به ارقام کم‌سابقه‌ای تقلیل یافته بود، با این حال به‌نظر می‌رسد بسیاری از متقاضیان مصرفی که طی ماه‌های گذشته از خرید مسکن خودداری کرده بودند، پروسه جست‌وجوی مسکن را از سر گرفته‌اند.

20 (5)

 

بازار نفت

دومین صعود هفتگی نفت

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا در دومین صعود هفتگی رشدی معادل ۹/  ۰ درصد را تجربه کرد و در آخرین معاملات این هفته به سطح 8/ 56 درصد رسید. طی هفته گذشته بهای نفت افت و خیزهای نسبتا شدیدی را تجربه کرد و در نهایت، سیگنال‌های مثبت از توافق تجاری رشد هفتگی نفت را رقم زد. وزیر بازرگانی آمریکا روز جمعه از احتمال بالای فاز اولیه توافق با چینی‌ها خبر داد و زمینه را برای تقویت قیمت در بازارهای کالایی فراهم کرد. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین تخمین خود افزایش عرضه کشورهای غیراوپک در سال بعد را معادل روزانه ۳/ ۲ میلیون بشکه پیش‌بینی کرد. دستیابی آمریکا به رکورد جدید تولید در کنار افزایش بیش از انتظار موجودی‌های آمریکا برای سومین هفته متوالی هم نتوانست اثر مثبت خوش‌بینی فعالان بازارها به توافق تجاری را خنثی کند.

20 (6)