بازار سهام

تداوم واگرایی نماگرهای کوچک و بزرگ بورس

بورس تهران ضمن تحمل محدودیت‌های دسترسی به اینترنت، معاملات اولین روز کاری آذر را با رشد آرام قیمت‌ها آغاز کرد. شاخص کل این بازار در معاملات دیروز ۶۲۵ واحد افزایش یافت و به کانال ۳۰۵ هزار واحد صعود کرد. البته همزمان با جو آرام معاملات به‌ویژه در سهام شرکت‌های بزرگ، شاهد تب‌وتاب بیشتر متقاضیان در سهام گروه‌های کوچک‌تر بودیم. شکل‌گیری موج‌های موسمی در شرایطی که بازار جهت‌گیری خاصی از متغیرهای بنیادی نمی‌بیند، از ویژگی‌های تالار سهام در معاملات هفته قبل بود که طی روز گذشته هم انعکاس وسیعی در بورس داشت. شاخص کل که اثرپذیری بیشتری از شرکت‌های کالایی و وابسته به بازار جهانی دارد، رشد محدود ۲/ ۰ درصدی را ثبت کرد و شاخص هم‌وزن به رشد یک درصدی دست یافت تا هم تاثیر قطعی اینترنت و هم عدم قطعیت‌های مرتبط با بودجه دولت و قیمت‌های جهانی را نمایان سازد.

20 (1)

 

بازار ارز

صعود دلار از نشیب ۴ روزه

بازار ارز هم روز شنبه به مسیر صعودی برگشت. نرخ هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز رشد ۴۵ تومانی را در مقایسه با معاملات پنج‌شنبه هفته قبل تجربه کرد و به ارتفاع سطح ۱۱ هزار و ۹۷۰ تومان رسید. این چرخش مثبت در مسیر دلار طی روز گذشته درحالی رخ داد که بازار ارز برای چهار روز پیاپی مسیر نزولی را با سرعت بالایی طی می‌کرد. شاخص ارزی کشور پس از اعلام دولت در مورد کسری جدی بودجه برای سال بعد و سپس تشدید التهابات و نارضایتی‌های اجتماعی ناشی از اصلاح قیمت بنزین، شیب تند صعودی را تجربه کرد و روز دوشنبه هفته قبل به بالاترین سطح از ابتدای مرداد رسید. اما حضور بازارساز برای کنترل التهابات ارزی به نرخ‌ها فشار آورد و دلار را وادار به اصلاح کرد تا اینکه روز گذشته مجال چرخش دلار فراهم شد.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه در حمایت دلار

بازار سکه معاملات اولین روز آذرماه را با رصد اخبار داخلی ارز پی گرفت و توانست بخشی از افت اخیر را جبران کند. قیمت هر سکه طرح جدید طی معاملات دیروز با افزایش 15 هزار تومانی همراه شد و به ارتفاع 4 میلیون و 165 هزار تومانی دست یافت. این رشد مرهون افزایش بهای دلار در بازار آزاد بود. البته سکه در موج نزولی اخیر تماما از دلار پیروی نکرد و با مقاومت در برابر ریزش 4 درصدی دلار، اصلاح 7/ 1 درصدی را ثبت و دیروز حدود 4/ 0 درصد از این افت را جبران کرد. قیمت طلای جهانی دو هفته متوالی است در کانال 1460 دلار قرار گرفته و در سایه تردیدهای ناشی از توافق تجاری چین و آمریکا امکان رشد نیافته است. به همین دلیل سکه‌بازان قطب‌نمای خود را روی حرکت دلار تنظیم کرده و درحال رصد تحرکات معامله‌گران ارزی هستند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

سرنوشت اونس در دست اخبار مذاکرات

بازار جهانی هفته گذشته شاهد افت 4/ 0 درصدی بهای هر اونس طلا بود. طلا از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون با رشد ۱۴ درصد بهترین عملکرد را در ۹ سال اخیر ثبت کرده که عمدتا به‌دلیل جنگ تجاری چین و آمریکا بوده است. چین مطابق ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، مذاکره‌کنندگان ارشد تجاری ایالات متحده را برای دور جدید مذاکرات به پکن دعوت کرده و ضمنا از احتمال تاخیر فاز یک توافق به سال آینده خبر داد. ترامپ هم ضمن ابراز امیدواری در اظهاراتی دوپهلو از معترضان هنگ‌کنگی حمایت کرد تا همچنان مواضع تجاری و سیاسی این دو کشور در هم گره خورده بماند. آمار قوی‌تر از انتظار تولیدات صنعتی و فعالیت‌های خدماتی آمریکا در ماه نوامبر انگیزه‌ها را برای خرید دارایی‌های ریسکی افزایش داد و ضمن تقویت شاخص دلار، از ارزش دلاری طلا کاست.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی «تسه» در آغاز آذر

روز شنبه شاهد برتری بلامنازع عرضه اوراق «تسه» و کاهش سطح عمومی قیمت در این بازار بودیم. با وجود تقویت بهای هر ورقه «تسه» دی ماه ۹۶ (نمودار روبه‌رو) در معاملات دیروز اما فضای «تسه»ها در مجموع کاهشی بود. در این میان، تنها سه امتیاز وام طی معاملات دیروز با رشد قیمت مواجه شدند و مابقی -۲۰ امتیاز- افت قیمت را ثبت کردند. میانگین قیمت «تسه»ها ضمن کاهش ۸۰۰ تومانی(معادل ۲ درصد) نسبت به معاملات چهارشنبه هفته قبل به ۴۲ هزار تومان رسید. کاهش تقریبا دسته‌جمعی «تسه»ها طی روز گذشته درحالی رقم خورد که میانگین قیمت این اوراق در آبان بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته بود. موج صعودی اخیر در «تسه»ها پس از اجرای طرح ملی مسکن و سپس اظهارات رئیس بانک مسکن درخصوص افزایش سقف خرید امتیاز وام شکل گرفت و همین روند بی‌وقفه انتظار اصلاح قیمت را بالا برد.

20 (5)

 

بازار نفت

برآیند صفر نوسان نفت

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا در هفته قبل بدون تغییر روی عدد 9/ 57 دلار باقی ماند. البته برآیند صفر نفت در هفته قبل توام با تلاطم‌های شدیدی بود. این شاخص نفتی که در میانه هفته قبل در پی سیگنال‌های دوسویه از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا و ترس از عدم توافق بین این دو قدرت اقتصادی، تا کف 55 دلار هم عقب رفته بود، پس از انتشار آمار ضعیف‌تر از انتظار موجودی نفت آمریکا طی روز چهارشنبه جهش ۳ درصدی را تجربه کرد و خود را تا سطح ۵۷ دلار بالا کشید. روز پنج‌شنبه نیز بر اثر انتظار برای تمدید توافق کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای اوپک و متحدانش در نشست دسامبر شاخص WTI تا ۵۸ دلار بالا رفت. این شاخص نفتی در آخرین معاملات هفته در پی عدم قطعیت در مورد دستیابی چین و آمریکا به توافق، از سقف دو ماهه بازگشت.

20 (6)