بازار سهام

بازار سهام در فاز انتظار

شاخص کل بورس تهران روز گذشته را با صعود موقت تا کانال ۳۰۶ هزار واحد آغاز کرد؛ اما در ادامه روز از این سطح عقب‌نشینی کرد. با وجود این، نماگر اصلی بازار سهام در دقایق پایانی جلسه معاملاتی دیروز صعودی شد و نهایتا رشد ۱۵۱ واحدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد بورسی هم با بهبود دسترسی سهامداران به اینترنت افزایش یافت و حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان رقم خورد. با وجود این، به‌نظر می‌رسد انتظار سهامداران برای انتشار گزارش‌های آبان ماه شرکت‌های بورسی و همچنین لایحه بودجه سال ۹۹ موجب قرار گرفتن بازار در فاز انتظار شده و این مساله را می‌توان در رونق معاملات در برخی تک‌سهم‌ها به خصوص سهم‌های با شناوری کمتر همچون «کویر» و «غنوش» و از سوی دیگر اثرگذاری کمتر نمادهای بزرگ‌تر بورسی بر شاخص کل مشاهده کرد.

20 (1)

 

بازار ارز

صعود مجدد دلار به کانال ۱۲ هزار

یکشنبه نرخ دلار در بازار تهران با رشد ۹/ ۱ درصدی به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. به این ترتیب شاخص ارزی کشور پس از رفت‌وبرگشت کوتاه هفته قبل بین کانال ۱۱ هزار و ۱۲ هزار تومان، دیروز با افزایش ۲۳۰ تومانی بار دیگر به کانال بالاتر صعود کرد. به نظر می‌رسد با برقراری اتصال برخی از مناطق کشور به شبکه اینترنت، بخشی از تقاضایی که هفته قبل به‌دلیل عدم دسترسی کامل به اطلاعات شکل نگرفته بود، وارد بازار ارز شده است. برخی تحلیلگران معتقدند با عدم توانایی دلار برای عبور از مرز ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در روند کاهشی آخر هفته قبل، فعالان بازار ارز این سطح را کف جدید دلار دانسته و به خرید بیشتر ارز اقدام کرده‌اند. انتشار قریب‌الوقوع لایحه بودجه می‌تواند از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز در روزهای پیش‌رو باشد.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه در نزدیکی سقف هفته قبل

هر سکه طرح جدید تا ساعت 16 یکشنبه به قیمت 4 میلیون و 210 هزار تومان خرید و فروش شد. سکه‌بازان در پی رشد ۲۳۰ تومانی دیروز دلار، افزایش ۴۵ هزار تومانی قیمت سکه را رقم زدند. با وجود این، سکه مانند روزهای قبل با شدت کمتری نسبت به دلار نوسان کرد و رشد ۱/ ۱ درصدی را در مقابل صعود ۹/ ۱ درصدی شاخص ارزی کشور تجربه کرد. از سوی دیگر طلا در بازار جهانی در دو هفته اخیر بین دو کانال ۱۴۵۰ و ۱۴۷۰ دلار نوسانات کمی را تجربه کرده و کمتر بر قیمت سکه تاثیرگذار بوده است. پرده‌برداری دولت از لایحه بودجه ۹۹ و روند پیشرفت فازنخست تجاری چین و آمریکا دو عاملی هستند که با تاثیرگذاری بر نرخ ارز داخلی و قیمت جهانی طلا می‌توانند قیمت سکه را در بازار تهران طی روزهای آتی جابه‌جا کنند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

تردید تحلیلگران در پیش‌بینی قیمت طلا

هر اونس طلا در بازار جهانی در آخرین معاملات این بازار به قیمت ۱۴۶۲ دلار قیمت خورد و افت ۴/ ۰ درصدی در مقیاس هفتگی را رقم زد. مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن این هفته نیز در صدر اخبار بازار طلا بود. در نظرسنجی این هفته کیتکو کارشناسان همچون هفته قبل اجماع کاملی بر روند آتی طلای جهانی نداشتند که عمدتا به‌دلیل روند نامشخص و بیانات دوپهلوی مقامات آمریکا و چین درخصوص مذاکرات تجاری این دو کشور اتفاق افتاد. در این نظرسنجی از ۱۶ متخصص ۶ نفر به افت قیمت طلا در هفته آینده رای دادند. از میان ۱۰ کارشناس دیگر نیمی از آنها روند طلا را صعودی و نیمی خنثی دانستند. هفته آینده آمار شاخص مدیران خرید برای بسیاری از کشورها منتشر خواهد شد که می‌تواند قیمت فلز زرد را تحت‌تاثیر قرار دهد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

رشد حجم معاملات مسکن در آبان

روز گذشته هر ورقه تسهیلات مسکن دی ۹۶ به قیمت ۴۰ هزار و ۷۴۵ تومان معامله شد. با وجود رشد ۵/ ۰ درصدی قیمت پایانی «تسه۹۶۱۰»، قیمت این ورقه وام مسکن در آخرین معامله با رسیدن به کانال ۳۹ هزار تومان، افت ۷/ ۳ درصدی را تجربه کرد. دیروز ۲۳ امتیاز وام مسکن در بازار فرابورس معامله شدند که به‌طور متوسط ۶/ ۰ درصد کاهش قیمت داشتند. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن یکشنبه به کانال ۴۱ هزار تومان سقوط کرد. آخرین گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، نشان از رشد ۱۵ درصدی تعداد معاملات آبان ماه (نسبت به مهر) و همچنین تداوم روند نزولی قیمت واحدهای مسکونی دارد. حجم معاملات مسکن که در تابستان افت محسوسی را تجربه کرده بود، در دو ماه اخیر بر مدار صعودی قرار گرفته است.

20 (5)

 

بازار نفت

عقب‌نشینی نفت از اوج دو ماهه

نفت‌خام آمریکا که هفته را با نرخ ۹/ ۵۷ دلار به ازای هر بشکه آغاز کرده بود، در آخرین روز کاری بازار جهانی معاملات را با همین قیمت به پایان رساند. نفت WTI این هفته تحت‌تاثیر دو عامل اصلی نوسان کرد. نخستین عامل روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین بود. رئیس‌جمهور چین جمعه از تمایل به دستیابی به توافق تجاری خبر داد. با وجود این، شی جین پینگ اضافه کرد در صورت نیاز برای حفظ حقوق خود خواهند جنگید. دومین عامل اثرگذار بر نفت در روزهای اخیر نااطمینانی‌ها از تصمیم اوپک پلاس درخصوص تولیدات آینده این گروه است. با افزایش امیدواری فعالان بازار جهانی به توافق اوپک و غیراوپک درخصوص کاهش بیشتر تولیدات، نفت صعود چشمگیری را تا سقف نزدیک به دو ماه اخیر تجربه کرد. سرنوشت این تصمیم ۶ دسامبر مشخص خواهد شد.

20 (6)