بازار سهام

صعود بورس به اوج سه هفته

شاخص کل بورس تهران در ششمین صعود متوالی خود طی روز گذشته به رشد ۹/ ۰ درصدی دست یافت و پس از سه هفته تا کانال ۳۰۸ هزار واحد پیش رفت. قیمت سهام ۸۳ درصد از تعداد کل شرکت‌های بورسی در این روز افزایش یافت و ۴۴ درصد از نمادها نیز با صف خریدی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات خود پایان دادند. افزایش همه‌جانبه تقاضا در اکثر قریب به اتفاق گروه‌های بورسی در کنار ارتقای ارزش معاملات خرد را می‌توان پیامد رشد نرخ ارز در روزهای اخیر، رونق نسبی معاملات بورس کالا، بازگشایی آرام معاملات بازار جهانی و همچنین انتظار برای عقب‌نشینی از سرکوب قیمت‌های کالاهای مصرفی در بودجه سال بعد تلقی کرد.

20-01

 

بازار ارز

تاخت‌وتاز دلار در کانال ۱۲

نرخ دلار که روز یکشنبه با جهش ۹/ ۱ درصدی مجددا به کانال ۱۲ هزار تومانی راه یافته بود، در معاملات دیروز ۱۶۰ تومان دیگر رشد کرد و به سطح ۱۲ هزار و ۳۶۰ تومانی رسید. از ویژگی‌های اخیر معاملات ارز نوسانات شدیدتر قیمت است. طی تقریبا چهار ماه اخیر، یعنی از هفته اول مرداد که دلار به زیر مرز ۱۲ هزار تومان برگشت، میزان نوسان روزانه قیمت در این بازار تا قبل از التهابات اخیر، حدود نیم درصد بود. شدت این نوسانات پس از ۲۲ آبان تا روز گذشته به‌طور متوسط به ۵/ ۱ درصد افزایش یافته است. علاوه بر ورود تقاضای تجاری، سیگنال‌های دریافتی از بازارساز عامل دیگر صعودهای تند دلار ارزیابی می‌شود که فروکش آن مستلزم اطمینان از سمت عرضه است.

20-02

 

بازار سکه

سکه در اوج چهارماهه

نگاه سکه‌بازان در روز گذشته هم غالبا معطوف به نوسانات بازار ارز بود. سکه روز گذشته همراه با رشد قابل‌توجه دلار توانست جهش 100 هزار تومانی را ثبت کند و به سطح 4 میلیون و 310 هزار‌تومانی دست یابد. جهش 4/ 2 درصدی بهای سکه در حالی رقم خورد که قیمت طلا در بازگشایی هفتگی بازار جهانی عقب‌نشینی کرد و دوباره به کانال ۱۴۵۰ دلار برگشت. با وجود این، توانایی دلار در پیمودن مسیر صعودی سکه را هم با خود همراه کرد و قیمت این فلز گرانبها را به بالاترین سطح از ابتدای مرداد ارتقا بخشید. به این ترتیب، سکه فاصله خود را از نقطه ابتدایی سال به عدد ۷ درصد کاهش داد.

20-03