بازار ارز

20-01

نرخ دلار در کانال جدید

شاخص ارزی کشور پنج‌شنبه گذشته پس از ۵ ماه به کانال ۱۳ هزار تومان وارد شد. در آخرین روز کاری هفته قبل نرخ دلار با رشد ۶/ ۱ درصدی به نرخ ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. به این ترتیب بازدهی هفتگی آن به ۵/ ۴ درصد رسید. دلار هفته را با افت نرخ آغاز کرده بود و در میانه هفته نیز دو روز کاهشی را تجربه کرد؛ با وجود این در دو روز آخر هفته بیش از ۳ درصد رشد را تجربه کرد. برخی تحلیلگران صعود نرخ ارز را مرهون رشد نرخ حواله درهم دانستند که پس از پایان تعطیلات رسمی امارات با افزایش تقاضا مواجه شد. در عین حال عده‌ای معتقدند سخت‌تر شدن خرید و فروش برای خریداران غیررسمی ارز موجب افزایش نوسانات آن شده است.

 

بازار سکه

20-02

صعود دوجانبه سکه

پنج‌شنبه قبل هر سکه طرح جدید 4 میلیون و 580 هزار تومان قیمت خورد. سکه هفته گذشته با ثبت بازدهی 1/ 5 درصدی وارد کانال جدیدی شد. سکه علاوه بر آنکه هفته قبل با رشد پرقدرت نرخ دلار داخلی همراه شد، از سمت طلای جهانی هم تقویت شد. درحالی‌که دو هفته قبل خوش‌بینی به مذاکرات تجاری چین و آمریکا شدت گرفته بود، هفته گذشته این روند معکوس شد. تهدیدهای تعرفه‌ای ترامپ و سخنان نه‌چندان امیدبخش او موجب افزایش قیمت طلای جهانی تا کانال ۱۴۸۰ دلار در مقطعی از هفته قبل شد. از سوی دیگر ضعف آمارهای شاخص مدیران خرید آمریکا در ماه نوامبر نیز بر صعود بیشتر قیمت طلای جهانی تا سقف دامنه نوسان هفته‌های اخیر موثر بود.

 

بازار نفت

 

20-03

 

فروکش هیجان در بازار نفت

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 جمعه به 1/ 58 دلار رسید. با وجود اینکه برخی رسانه‌ها از توافق اوپک پلاس بر کاهش بیشتر تولیدات در نشست جمعه این گروه خبر داده‌اند، نفت WTI دیروز با کاهش قیمت مواجه شد. به‌نظر می‌رسد علت افت قیمت طلای سیاه این بود که این گروه تعمیق ۵۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش تولید نفت را تنها برای زمان باقیمانده از توافق قبلی‌ (تا مارس ۲۰۲۰) در نظر دارد و تصمیمی درخصوص تمدید مهلت توافق گرفته نشده است. برخی آمارها هم نشان از آن دارد که تولیدات این گروه عملا در ماه‌های اخیر بیش از رقم قبلی موردتوافق کاهش یافته بود. از این رو توافق جدید نتوانست انتظار فعالان بازار نفت را به‌طور کامل برآورده کند.