بازار سهام

20-01

سریال رکوردشکنی شاخص بورس

دیروز شاخص کل بورس تهران توانست پرقدرت از سطح ۳۴۰ هزار واحد عبور کند و با افزایش ۳۹۰۵ واحدی در کانال ۳۴۳ هزار بایستد. هم‌زمان ارزش معاملات نیز در سطوح نزدیک به دو هزار میلیارد تومان در بورس باقی ماند که نشان‌دهنده ادامه اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار است. ورود پول‌های تازه، انتظارات تورمی، نرخ دلار و رشد قیمت جهانی کالاها مهم‌ترین محرک‌های سهام محسوب می‌شوند. به‌طوری که بحث بازار جهانی با فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا به روند صعودی بورس کمک کرد و دیروز پس از مدت‌ها گروه‌های بزرگ کالایی در صدر ارزش معاملات قرار گرفتند به‌طوری که فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در رتبه‌های اول و دوم صنایع بورسی ایستادند.

 

بازار ارز

20-02

خیز ناکام دلار

دلار معاملات دیروز را صعودی آغاز کرد و توانست برای لحظاتی کانال 13هزار تومان را لمس کند. اما در ادامه به‌شدت کاهشی شد و حتی پایین‌تر از پایان هفته قرار گرفت. بنابراین، بازدهی دلار در سال 98 که هفته گذشته برای چند روز به محدوده مثبت بازگشته بود، مجددا به منفی چهار درصد از ابتدای سال رسید. به‌نظر می‌رسد مداخله بازارساز با روشی منطقی‌تر باعث خنثی شدن جریان‌های سفته‌بازی و کاهش التهاب بازار ارز شده است. در سوی دیگر، برخی سیگنال‌های غیراقتصادی به‌ویژه سفر احتمالی رئیس‌جمهور به ژاپن و امکان میانجی‌گری ژاپنی‌ها باعث عقب‌نشینی معامله‌گران ارزی شده است. بنابراین، اخبار حوزه سیاست خارجی اهمیت ویژه‌ای در دلار خواهد داشت.

 

بازار سکه

20-03

سکه زیر فشار دلار

بازار سکه نیز که هفته گذشته رکوردهایی را تجربه می‌کرد، روز گذشته کاهشی شد و حتی بیش از عوامل اثرگذار افت کرد. هر سکه طرح جدید با افت 6/ 1 درصدی به 4 میلیون و 390 هزار تومان رسید. این در حالی بود که قیمت اونس طلای جهانی نسبت به پنج‌شنبه تقریبا بدون تغییر بود و دلار نیز فقط 8/ 0 درصد کاهش یافته بود. از یک‌سو کاهش انتظارات از صعود ادامه‌دار دلار بخشی از این واکنش را رقم زد و هم‌زمان توافق تجاری موقت چین و آمریکا باعث شده احتمال جهش قیمت اونس طلای جهانی نیز تضعیف شود. با این حال باید توجه داشت طی بیش از یک سال اخیر سکه عمدتا متاثر از روند بازار ارز بوده و در نتیجه معامله‌گران طلا باید توجه بیشتری به وضعیت دلار داشته باشند.