بازار سهام

استقبال از بزرگان بورسی

بازار سهام در آخرین جلسه معاملاتی هفته به قله جدیدی دست یافت. شاخص کل بورس تهران با رشد یک درصدی دیروز به ارتفاع ۳۵۰ هزار واحد رسید. ضمنا در پی استقبال همه‌جانبه اهالی سهام، معاملات ۶۱نماد بورسی با صف خرید مجموعا ۱۴۲ میلیارد تومانی پایان یافت. روز گذشته نماد شرکت‌های بزرگ کالایی در صنایع فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی در کنار سهام گروه بانکی در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفتند. به‌نظر می‌رسد روند قیمت‌ها در بازار جهانی به‌خصوص رشد قیمت فولاد و مس در کنار تداوم صعود نرخ دلار داخلی منجر به تغییر ذائقه سهامداران در معاملات دیروز به نفع گروه‌هایی شد که پیش‌تر به‌عنوان جامانده‌ها از رونق اخیر بورس شناخته می‌شدند. استقبال از گزارش عملکردهای ماهانه شرکت‌های بورسی را نیز می‌توان در رشد دیروز کالایی‌ها دخیل دانست.

11-01

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار حول مرز 13 هزار

نرخ دلار در بازار تهران ساعت ۱۶ روز گذشته با کاهش ۱۰۰ تومانی به ۱۲ هزار و ۹۱۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور سه‌شنبه یک‌بار دیگر به بالای مرز ۱۳ هزار تومان صعود کرده بود. این رشد در ساعات اولیه معاملات دیروز هم ادامه یافت؛ اما رفته رفته مسیر دلار تغییر کرد و نهایتا با افت ۰/۸ درصدی طی دادوستدهای چهارشنبه مواجه شد. دلار در چند روز اخیر در بازه‌ای بین سطوح حمایتی و مقاومتی خود نوسان می‌کند. علاوه بر عوامل فنی می‌توان بخشی از رفتار احتیاطی نرخ ارز را به انتظار فعالان بازارهای داخلی برای اخبار و دستاوردهای سفر آسیایی رئیس‌جمهور مرتبط دانست. از سوی دیگر همچنان گروهی از کارشناسان با نزدیک شدن به ماه ژانویه افت بیشتر نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کنند. دیروز نرخ درهم امارات هم روندی نزولی داشت.

11-02

 

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 4 میلیون و 430 هزار تومان معامله شد. دیروز نرخ دلار در بازار تهران افت 0/8درصدی را تجربه کرد. سکه نیز با تعقیب دلار و طلای جهانی با کاهش 1/3 درصدی قیمت همراه شد. دلار در روزهای اخیر روند ناپایداری دارد و بین دو کانال 12 و 13 هزار تومان نوسان رفت و برگشت می‌کند. از سوی دیگر طلای جهانی هم عصر سه‌شنبه حدود ۵ دلار از ارزش خود را از دست داد. این افت پس از انتشار برخی آمارهای قوی‌تر از انتظار اقتصاد آمریکا رخ داد. قیمت اونس طلای جهانی در معاملات دیروز هم کاهش یافت. انتظار می‌رود اخبار غیراقتصادی از کانال نرخ دلار داخلی و توافق تجاری چین و آمریکا از سمت طلای جهانی بر قیمت سکه طی روزهای پیش‌رو اثرگذار باشند.

11-03

 

 

بازار طلای جهانی

روز کم‌نوسان اونس

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ساعت ۱۶ چهارشنبه به ۱۴۷۶ دلار رسید. روز گذشته طلای جهانی متاثر از تقابل چند نیرو نوسانات کمی را تجربه کرد. از یکسو تداوم نگرانی‌ها درخصوص نهایی‌سازی توافق پکن و واشنگتن و همچنین تردید به اثربخشی این صلح تجاری همچنان از قیمت طلا حمایت می‌کند. از سوی دیگر سه‌شنبه آمارها نشان از رشد پرقدرت تولیدات صنعتی آمریکا و افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی در این کشور داشتند. این آمارها سیگنال بهبود وضع اقتصاد جهان را به بازار طلا ارسال کرد. همچنین برخی خبرها حاکی از آن است که جانسون (نخست‌وزیر بریتانیا) برای حصول اطمینان از پایان مرحله گذار پسابرگزیت در موعد ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ در تلاش برای اصلاح لایحه برگزیت است. ابهامات جدید در روند برگزیت نیز از قیمت طلای جهانی حمایت اندکی به‌عمل آورد.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در فاز اصلاح

تسهیلات مسکن دی 96 روز گذشته با افت 2 درصدی به قیمت 40 هزار و 9 تومان معامله شد و به این ترتیب بخشی از رشدهای چند روز اخیر خود را از دست داد. این افت قیمت طی روز قبل در 78 درصد از تعداد کل امتیازهای وام مسکن مشاهده شد. در مجموع کل اوراق به‌طور متوسط 0/8 درصد از ارزش خود را از دست دادند. میانگین قیمت این اوراق همچنان در کانال 41 هزار تومان قرار دارد. تثبیت سقف خرید وام مسکن از محل اوراق تسهیلات در کنار رشد چشمگیر قیمت در بازار مسکن به کاهش قابل ملاحظه تقاضا و افت شدید قیمت به محدوده ۳۵ هزار تومان منجر شده بود. با وجود این، انتشار خبر موافقت بانک مرکزی با طرح ترمیم قدرت خرید اوراق وام مسکن به استقبال متقاضیان از اوراق «تسه» در روزهای اخیر انجامید.

11-05

 

بازار نفت

سرگیجه نفت در سیگنال‌های ناهمسو

بهای نفت‌خام آمریکا که در مقطعی از معاملات سه‌شنبه سطح ۶۱دلار را لمس کرده بود، چهارشنبه پس از انتشار آمار موجودی‌های تجاری نفت ایالات متحده با افت همراه شد و نهایتا ساعت ۱۶ دیروز به قیمت ۶/۶۰ دلار معامله شد. سه‌شنبه آمارهای قوی‌تر از انتظار بخش تولید و مسکن آمریکا افزایش یک درصدی شاخص وست‌تگزاس را در پی داشت. با وجود این، آمار موسسه نفت آمریکا (API) جهش ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای موجودی تجاری نفت‌خام آمریکا را طی هفته گذشته نشان داد. رشد غیرمنتظره موجودی‌ها سیگنال منفی کاهش تقاضا را به بازار نفت ارسال کرد. این درحالی است که توافق تجاری آمریکا و چین از اواخر هفته گذشته با امیدواری نسبت به رشد تقاضای نفت همراه شده بود. انتشار آمار رسمی موجودی‌های تجاری در شامگاه چهارشنبه بر قیمت‌ها موثر خواهد بود.

11-06