بازار ارز

20-01

سرگردانی دلار در مسیریابی

 

نرخ دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته به ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان رسید و شاخص ارزی کشور با رشد هفتگی ۷/ ۱ درصدی همراه شد. دلار معاملات هفته قبل را در میانه کانال ۱۲ هزار تومان آغاز کرد و در نیمه دوم هفته عمدتا حول مرز ۱۳ هزار تومان نوسانی رفت و برگشتی داشت. شایعات مرتبط با بازگشت ایران به لیست سیاه FATF موجب تلاطم بازار ارز در مقطعی از هفته گذشته شد. با وجود این، تغییرات نرخ دلار در روزهای اخیر محدودتر شده است. گروهی از فعالان بازار ارز عقیده دارند دلار در مقطع کنونی بیش از هر عامل دیگری به نقاط حمایتی و مقاومتی واکنش نشان می‌دهد. عده‌ای نیز حرکت محدود آن را مرتبط با انتظار بازار برای اخبار حوزه سیاست خارجی می‌دانند.

 

بازار سکه

20-02

سکه از رشد دلار جا ماند

سکه طرح جدید پنج‌شنبه گذشته به قیمت 4 میلیون و 465 هزار تومان معامله شد. تغییرات قیمت سکه طی هفته اخیر بسیار محدودتر از نرخ ارز بود. نرخ دلار طی هفته قبل صعود ۷/ ۱ درصدی را تجربه کرد. با وجود این، سکه به رشد اندک ۱/ ۰ درصدی بسنده کرد. این درحالی است که قیمت طلا در بازار جهانی هم در این بازه زمانی با رشد ۴/ ۰۴ درصدی همراه بود. طلای جهانی پنج‌شنبه قبل پس از استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا توسط مجلس نمایندگان این کشور برای ساعاتی سقف قیمتی دو هفته اخیر خود را لمس کرد. قیمت اونس ساعت ۱۶ دیروز هم صعودی بود. به این ترتیب با فرض ثبات شرایط انتظار می‌رود سکه طی روزهای آینده بخشی از عقب افتادگی خود را نسبت به نرخ ارز جبران کند.

 

بازار نفت

20-03

آرامش آخر هفته بازار نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 جمعه با افت 3/ 0 درصدی به 61 دلار رسید. نفت که از چهارشنبه گذشته طی دو روز متوالی با رشد قیمت مواجه شده بود، دیروز اصلاح اندک قیمت‌ها را تجربه کرد. گزارش EIA از کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای موجودی نفت‌خام آمریکا اولین بهانه برای صعود قیمت طلای سیاه بود. همچنین پنج‌شنبه اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا از امضا شدن سند فاز اول توافق تجاری با چین در اوایل ژانویه خبر داد. در همین روز پکن هم از معافیت‌های تعرفه‌ای بر شش محصول نفتی و شیمیایی ایالات‌متحده رونمایی کرد. این معافیت‌ها که از آخر هفته جاری اعمال می‌شوند، یک سال برقرار خواهند بود. چنین اقداماتی منجر به امیدواری بازار جهانی نسبت به پیشرفت توافق تجاری این دو غول مصرف‌کننده نفت دنیا شد.