بازار سهام

20-1

بازدهی بورس از 100 درصد گذشت

شاخص بورس پس از روند رفت و برگشتی دیروز در کانال 359 هزار واحد مستقر شد و بازدهی خود از ابتدای سال را به بالای 100 درصد رساند. دیروز تلاطم به حدی شدید بود که فاصله کمترین قیمت با بیشترین قیمت در 256 نماد (80 درصد از کل نمادهای بورسی) به 5 تا 10 درصد رسید. برخی فعالان بورسی، انتشار شایعه تعطیلی بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه را بهانه اصلی فشار عرضه‌های دیروز عنوان کردند. برخی دیگر، عقب‌نشینی قیمت دلار و فروش سهامداران بزرگ‌مقیاس را سیگنال منفی به سهام دانستند. با وجود چرخش هیجانی معاملات، حضور پررنگ سرمایه‌گذاران برای خرید سهام رکورد ارزش معاملات خرد را به سطح ۳۲۵۰ میلیارد تومان ارتقا بخشید.

 

بازار ارز

20-02

چرخش منفی دلار

بازار ارز معاملات دیروز را نزولی طی کرد. نرخ هر دلار آمریکا که روز یکشنبه تا سطح 13 هزار و 180 تومان بالا رفته بود، ساعت 16 روز گذشته 80 تومان کاهش یافت و روی عدد 13 هزار و 100 تومان قرار گرفت. تلاش نرخ دلار برای تثبیت در محدوده 13 هزار تومانی درحالی ادامه دارد که تحرکات دیپلماتیک در جهت منفی بر دلار اثر می‌گذارد. با وجود این، وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی نظیر نقدینگی، درآمدهای نفتی و بودجه دولت برای سال بعد چشم‌انداز تورمی برای نرخ دلار رقم زده‌اند. بازار ارز در این شرایط بیش از پیش به سیگنال‌های دریافتی از دستاوردهای سفر مقامات سیاسی کشورمان به ژاپن و عمان و همچنین گشایش احتمالی در رابطه با غرب نظر دارد.

 

بازار سکه

20-03

چربش زور دلار به اونس

قیمت داخلی طلا هم که روز یکشنبه مسیر خود را از دلار جدا کرده بود و تحت فشار بود، دیروز همنوا با دلار به حرکت نزولی خود ادامه داد و از رشد بهای طلای جهانی بهره‌ای نبرد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 40 هزار تومان پایین‌تر از عصر یکشنبه قیمت خورد و روی عدد 4 میلیون و 500 هزار تومان ایستاد. سکه در دومین افت متوالی خود با سرعت بیشتری (9/ 0 درصد) حرکت کرد و به این ترتیب، بازدهی خود از ابتدای سال را به منفی 2/ 3 درصد رساند. فشار منفی دلار به حدی بود که حتی تقویت تقاضای غیرتجاری طلای جهانی و رشد اونس تا ۱۴۸۳ دلار هم نتوانست از قیمت داخلی این فلز گرانبها حمایت کند.