بازار سهام

چرخش کالایی-خودرویی در بورس

شاخص کل بورس که ۹ روز متوالی در مسیر صعودی می‌تاخت، روز گذشته بر اثر فشار عرضه در سهام بزرگان کالایی اصلاح ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد و به کانال ۳۶۱ هزار برگشت. این اتفاق درحالی افتاد که شاخص هم‌وزن به لطف تداوم رشد تقاضا در سهام شرکت‌های کوچک‌تر صعود ۶/ ۰ درصدی را رقم زد. یکی از ویژگی‌های مهم معاملات دیروز، چرخش کانون تقاضا از سهام گروه‌های کالایی به سمت خودرویی‌ها بود. نماد شرکت‌های بزرگ فلزی، معدنی و پتروشیمی دیروز در معرض عرضه‌های جدی قرار گرفتند و شاخص کل را به مدار منفی کشاندند. از سوی دیگر، خودرویی‌ها با اختلاف از سایر گروه‌ها، با جذب بیش از ۷۰ میلیارد تومان از منابع خرد، عنوان بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع در اختیار گرفتند. بازی کوچک‌ترهای بازار هم داغ ماند تا نگرانی تحلیلگران از نحوه توزیع نقدینگی در بازار بر جا بماند.

11-01

 

بازار ارز

رشدهای محتاط دلار

بازار ارز از ابتدای این هفته نوسانات کم‌دامنه‌ای را حول میانگین تجربه کرد. نرخ هر دلار که در این روز در کانال ۱۳ هزار تومان نوسان می‌کند، روز گذشته با رشد ۲۰ تومانی همراه شد و به سطح ۱۳ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. چسبندگی دلار در سطوح پایین کانال ۱۳ هزار را می‌توان به تقابل عوامل اقتصادی و عدم قطعیت‌های غیرتجاری نسبت داد. از یک طرف، اخبار مرتبط به FATF در کنار دورنمای درآمدهای نفتی و چشم‌انداز بودجه‌ای اقتصاد کشور برای سال بعد عامل حمایت از دلار ارزیابی می‌شوند. در طرف مقابل، تور آسیایی تیم دیپلماسی و احتمال بهبود در روابط خارجی و گشایش در فروش نفت، دلار را در حرکت صعودی رام‌تر کرده است. به‌طور معمول مسیر دلار در هفته‌های آغازین دی با عقب‌نشینی از اوج تقاضای فصلی تجار، روند ارز را تا پایان سال ترسیم کرده است.

11-02

 

بازار سکه

دو بهانه سکه برای صعود

بازار سکه هم روز چهارشنبه از دو سو حمایت شد. از یک طرف، نرخ دلار به رشد خود ادامه داد و از سوی دیگر، بهای طلای جهانی در آخرین روزهای کاری سال 2019 توانست به بالاترین سطوح در یک و نیم ماه اخیر دست یابد. تاثیر این دو عامل سبب شد قیمت سکه در ساعت ۱۶ معاملات دیروز ۱۵ هزار تومان نسبت به روز سه‌شنبه افزایش یابد و به سطح ۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان برسد. علاوه بر دلار که در کانال ۱۳ هزار تومان به پیشروی ادامه داد، صعود اونس طلای جهانی به مرز ۱۵۰۰ دلار عاملی شد تا سکه برای رشد بهانه‌های جدی داشته باشد. با وجود این، سکه هنوز نتوانسته همچون دلار به بازدهی مثبت از ابتدای سال دست یابد و در معاملات دیروز ۲ درصد پایین‌تر از قیمت این فلز گرانبها در ابتدای سال معامله شد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

صعود اونس به مرز روانی

بهای هر اونس طلای جهانی قبل از تعطیلی روز کریسمس به ۱۵۰۰ دلار رسید. قیمت طلا از ابتدای این هفته حدود ۲۰ دلار رشد داشت و روز چهارشنبه به بالاترین سطح از ۵ نوامبر رسید. کاهش جریان اخبار و اطلاعات در این هفته و هفته بعد (به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی) در افزایش تقاضای طلا به‌عنوان دارایی امن موثر بود. این جریان تا ۶ ژانویه سال نو میلادی ادامه خواهد یافت و بنابراین حجم معاملات در بازار جهانی از جمله بازار طلا کاهش خواهد یافت. از طرفی، بازار جهانی، اختلافات سیاسی چین و آمریکا بر سر مساله هنگ‌کنگ و اقلیت اویغور مسلمان چین را مانع اصلی امضای توافق تجاری می‌داند. ضمن اینکه برخی تحلیلگران در همین چشم‌انداز، روند اصلاحی را برای دارایی‌های ریسکی در سال پیش رو در نظر دارند و طلا را جایگزینی مناسب می‌دانند.

11-04

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد یکدست «تسه»ها

هر ورقه تسه دی ماه ۹۶ (تسه۹۶۱۰) با رشد ۳ درصدی طی معاملات روز گذشته به قیمت ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومانی رسید. البته نزدیک شدن به موعد سررسید، قیمت این امتیاز را همچنان پایین‌تر از میانگین بازار نگه داشته است. در مجموع، دیروز بهای ۲۳ امتیاز از ۲۴ مرحله «تسه» در فرابورس افزایش یافت. «تسه»ها طی روز گذشته به‌طور میانگین با قیمت ۴۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شدند که ۲ درصد بالاتر از سطح متوسط قیمت در پایان معاملات روز سه‌شنبه بود. در هفته جاری «تسه»ها غالبا حول مرز ۴۰ هزار تومان به نوسان پرداختند. ورود «تسه»ها به منطقه ۴۰ پس از فشارهای شدید عرضه عمدتا به دلیل سیگنال‌های اعتباری سیاست‌گذار رقم خورد. در واقع، نگاه «تسه»ها در این روزها به طرح افزایش سقف خرید وام مسکن است که زمزمه‌های آن از دو هفته پیش در گوش اهالی بازار پیچید.

11-05

 

 

بازار نفت

سیگنال‌های صعودی از تقاضای نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا قبل از تعطیلات کریسمس بار دیگر رشد کرد و تا سطح ۱/ ۶۱ دلار بالا آمد. این بالاترین سطح قیمت نفت پس از حمله به تاسیسات آرامکو به شمار می‌رود. نفت هفته قبل هم پس از اعلام آمار موجودی‌های آمریکا، سیگنال‌های مثبت از داده‌های صنعتی چین و همچنین خبر پیشرفت مذاکرات تجاری تا نزدیکی سقف سه ماهه پیش رفته بود. طی این هفته با وجود نزدیک شدن به سال نو میلادی و کاهش جریان اطلاعات در بازار جهانی، آمار موجودی‌های آمریکا قیمت‌ها را شارژ کرد. تحلیلگران انتظار کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه‌ای را داشتند اما برآوردهای موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی‌های این کشور در هفته منتهی به ۲۰ دسامبر افت ۹/ ۷ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرده است. همچنین واردات روزانه نفت آمریکا هم با کاهش ۳۳۱ هزار بشکه‌ای به ۴/ ۶ میلیون بشکه رسید.

11-06