بازار سهام

20-01

تسکین اضطراب بازار سهام

روز گذشته شاهد بازگشت آرامش نسبی به معاملات شرکت‌های بزرگ بورسی بودیم. شاخص کل بورس تهران یکشنبه با افت 1519 واحدی (4/ 0 درصدی) تا سطح 365 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. معاملات دیروز با افت 5 کانالی نماگر اصلی آغاز شد؛ اما رفته‌رفته از موج هیجانی بازار سهام کاسته شد و افزایش خریدها به جبران بخشی از افت اولیه شاخص کل منجر شد. با وجود این، شاخص کل هموزن دیروز افتی یکنواخت را تجربه کرد و پس از نزول 3 کانالی در ابتدای معاملات، تا پایان دادوستدها در همان سطح باقی ماند و افت 3 درصدی را تجربه کرد. معاملات دیروز بورس تهران هم همچون شنبه با حمایت حقوقی‌ها همراه بود. به‌طور خالص 532 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران خرد خارج و به سبد حقوقی‌های بازار منتقل شد.

 

بازار ارز

20-02

دلار بر سقف 7 ماهه

شاخص ارزی کشور که در اولین روز هفته رشدی 250 تومانی را تجربه کرد، یکشنبه هم با افزایش 300 تومانی همراه شد. نرخ دلار در بازار تهران ساعت 16 دیروز با صعود 2/ 2 درصدی به 13هزار و 850 تومان رسید. این نرخ دلار در بیش از 7 ماه گذشته بی‌سابقه است. ریسک‌های غیراقتصادی دیروز هم به افزایش تقاضای احتیاطی دلار افزودند و بازار را نوسانی کردند. از سوی دیگر نرخ دلار صرافی‌های رسمی روز گذشته بدون تغییر در سطح 13 هزار و 300 تومان ماند. این صرافی‌ها شنبه نرخ خود را افزایش قابل‌توجهی داده و به عقیده کارشناسان از شکل‌گیری بخشی از تقاضای کاذب در بازار ارز جلوگیری کرده بودند. از دیگر نکات قابل‌توجه این روزها نبود هیجان در رفتار صرافی‌های رسمی و فروش ارز طبق روال عادی گذشته است.

 

بازار سکه

20-03

جدی‌ترین صعود سکه در یک‌سال اخیر

روز گذشته معامله‌گران بازار سهام شاهد رشد قیمت سکه در کنار نوسانات زیاد آن بودند. هر سکه طرح جدید ساعت 16 یکشنبه به قیمت 5 میلیون و 20 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه توانست پس از 6 ماه از مرز 5 میلیون تومانی خود عبور کند. دیروز نرخ دلار در بازار آزاد رشدی 2/ 2 درصدی داشت که بخشی از صعود 2/ 4 درصدی سکه را رقم زد. رشد قیمت طلای جهانی و چشم‌انداز صعود آن پس از بازگشایی بازار جهانی در دوشنبه بخش دیگری از رشد پرقدرت قیمت سکه را توضیح می‌دهد. بازار سکه از 4 دی 97 تا به حال چنین صعودی را تجربه نکرده بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد با افزایش نگرانی‌ها از تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا رشد بیشتری را در بازار سکه داخلی شاهد باشیم.

 

بازار طلای جهانی

20-04

فشار چندجانبه بر فلز زرد

هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی به نرخ 1552 دلار معامله شد که بیشترین سطح 4 ماه گذشته است. فلز زرد طی هفته گذشته رشدی 4/ 2 درصدی را تجربه کرد و بازدهی خود را از اول فروردین امسال به 8/ 18 درصد رساند. افزایش مداوم تنش‌ها بین کشورهای خاورمیانه و آمریکا به‌دنبال اقدام تروریستی ایالات‌متحده در کنار تصمیم فدرال رزرو برای عدم تغییر نرخ‌های بهره، طلای جهانی را از جمعه بر مدار صعودی قرار داد. درحالی‌که بازارهای سرمایه در عموم کشورهای جهان با افت مواجه شدند، تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا، ین و بیت‌کوین افزایش یافته است. تحلیلگران فنی بازار طلا هم عقیده دارند کف حمایتی فلز زرد سطح 1520 دلار است و هر چقدر طلا برفراز این مرز بیشتر استقرار یابد، می‌تواند به سطوح بالاتری دست یابد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

دو نیمه متفاوت «تسه»‌ها

روز گذشته قیمت پایانی (متوسط) بیش از نیمی از امتیازهای وام مسکن معامله شده منفی بود؛ اما آخرین معاملات عموم آنها در محدوده مثبت انجام شد. قیمت متوسط این اوراق یکشنبه با افت 4/ 0 درصدی به 40 هزار و 176 تومان رسید. بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی 96 هم به 35 هزار و 321 تومان رسید. با وجود افت 9/ 1 درصدی قیمت پایانی «تسه9610»، آخرین معامله این ورق وام مسکن در سقف قیمتی روزانه رقم خورد. خبر افزایش 40 درصدی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت طی آذر نسبت به کف آبان در کنار تصویب لایحه افزایش سقف وام تسهیلات مسکن، طی روزهای اخیر به گمانه‌زنی برخی از خروج بازار مسکن از فاز رکود منجر شده بود. با وجود این، به نظر می‌رسد بازار مسکن واکنش چندان مثبتی نسبت به این اخبار نشان نداد.

 

بازار نفت

20-06

آخر هفته پرهیجان بازار نفت

بازار نفت هفته گذشته رشدی 1/ 2 درصدی را تجربه کرد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس آمریکا در آخرین معاملات بازار جهانی به قیمت 63 دلار معامله شد. بازدهی از ابتدای سال (شمسی) طلای سیاه هم به 3/ 7 درصد رسید. ترور سردار شهید سلیمانی و پس از آن تحرکات نظامی در عراق به نگرانی بازار جهانی نسبت به عرضه نفت منجر شده است. به این ترتیب بهای هر بشکه نفت برنت تنها در یک روز نزدیک به 3 دلار افزایش یافت. اگرچه قیمت بسته‌شده شنبه کمی پایین‌تر از جمعه بود، تداوم رالی طلای سیاه طی روزهای آینده البته به‌صورت محدودتر دور از انتظار نخواهد بود. قیمت طلای سیاه هفته قبل از سوی اقدام جدید بانک مرکزی چین هم شارژ شد. پکن به‌دلیل نگرانی از کندی رشد اقتصادی خود، کاهش سپرده قانونی بانک‌ها را تصویب کرده است.