بازار سهام

20-01

آرایش فروش در تالار سهام

بورس تهران معاملات دو روز ابتدایی هفته را در سایه تنش‌های سیاسی و با فشار همه‌جانبه فروش پشت‌سر گذاشت. شاخص کل در این دو روز 8/ 4 درصد افت کرد و روز یکشنبه در سطح 365 هزار واحد قرار گرفت. بخش عمده عقب‌نشینی قیمت سهام مربوط به معاملات روز شنبه بود که شاخص کل سومین سقوط تاریخی خود را تجربه کرد. البته فضای روانی حاکم بر معاملات در روز یکشنبه تا حدودی فروکش کرد و شماری از سهام شرکت‌های بزرگ به لطف حمایت سهامداران حقوقی و استحکام بنیادی از فشار عرضه رهایی یافتند و حتی صف خرید را تجربه کردند. اما سهام شرکت‌هایی با اندازه کوچک بازار و شناوری پایین‌تر تعداد سهام، با صف‌های بی‌مشتری فروش به معاملات دیروز پایان دادند و شاخص هم‌‌وزن را وادار به ریزش 3 درصدی کردند.

 

بازار ارز

20-02

جدی‌ترین رشد دلار پس از وقایع آبان

اثرات تنش‌های سیاسی بازار داخلی ارز را هم احاطه کرده است. نرخ دلار آمریکا در معاملات دو روز ابتدایی هفته 550 تومان افزایش یافت و یکشنبه در ارتفاع 13 هزار و 850تومانی قرار گرفت. دلار روز یکشنبه جدی‌ترین رشد روزانه را از 25 آبان به ثبت رساند و در بالاترین سطح قیمت از پنجم خردادماه سال جاری مستقر شد. علاوه بر چشم‌انداز تورمی بودجه دولت که طی هفته‌های اخیر عامل محرک تقاضا برای دلار بوده، نگرانی آحاد جامعه پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا تقاضای احتیاطی را روانه بازار ارز کرده است. تهدیدات متقابل مقامات کشور و همچنین پاسخ‌های تند توییتری ترامپ فضای نگران‌کننده‌ای برای کل اقتصاد جهانی ایجاد کرده است. انعکاس این نگرانی در رشد ارزش پول ژاپن به‌عنوان امن‌ترین ارز جهان هم قابل مشاهده است.

 

بازار سکه

20-03

سبقت سکه از دلار

سکه به‌عنوان سنگر امن دارایی‌ها طی دو روز اخیر با شدت بیشتری نسبت به دلار رشد کرد. قیمت هر سکه طرح جدید طی معاملات روزهای شنبه و یکشنبه 380 هزار تومان افزایش یافت و پس از حدود 7 ماه و نیم، کانال 5 میلیون تومانی را تجربه کرد. نکته جالب توجه این است که سکه در واکنش به حادثه تروریستی بغداد واکنش تند‌تری نسبت به دلار نشان داده است. به‌طوری که قیمت هر سکه در دو روز ابتدایی هفته جهش 2/ 8 درصدی را به نمایش گذاشته و دلار به رشد 1/ 4 درصدی بسنده کرده است. بخشی از واگرایی سکه و دلار داخلی را می‌توان نتیجه حمایت‌های اونس جهانی دانست و بخشی را باید به مقررات و محدودیت‌های کمتر برای خرید سکه با تشدید ریسک‌های سیاسی نسبت داد. سکه روز یکشنبه جدی‌ترین رشد روزانه را در یک‌سال اخیر تجربه کرد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

اونس در قله 6 و نیم ساله

صعود شتابان قیمت طلا در بازگشایی هفتگی بازارهای جهانی ادامه یافت. اونس طلا از روز جمعه در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در بغداد به اوج 4 ماهه رسیده بود. این روند در معاملات دیروز شدت بیشتری گرفت. بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز 25 دلار دیگر افزایش یافت و به سطح 1577 دلار رسید. این بالاترین سطح قیمت اونس از آوریل سال 2013 است. کماکان فعالان بازارهای جهانی تهدیدات متقابل ایران و آمریکا و جنگ توییتری ترامپ را رصد کرده و صرف ریسک بالایی به تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه داده‌اند. علاوه بر طلا، دیگر دارایی‌های امن نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس هم در واکنش به افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا به بالاترین سطوح طی 3 تا 4 ماه اخیر صعود کرده‌اند؛ شاخص دلار هم در مقابل ارزهای دیگر تحت فشار است.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

برآیند نزولی «تسه»ها

قیمت امتیازهای مسکن دی ماه 96 در دو روز ابتدایی هفته از سطح 37 هزار و 915 تومان عقب‌نشینی کرد و با ثبت افتی 8/ 6درصدی، روز یکشنبه به سطح 35هزار و 321 تومان رسید.  نزدیک شدن به موعد سررسید عامل اصلی ریزش قیمت این اوراق بود. در مجموع کل اوراق معاملاتی وام مسکن در فرابورس طی این دو روز به طور میانگین 5/ 3 درصد افت قیمت را ثبت کردند. این اتفاق در شرایطی افتاده که بانک مرکزی طرح افزایش سقف خرید اوراق وام را تصویب کرده است. عدم کفایت افزایش سقف خرید اوراق وام، تعداد اقساط زیاد برای متقاضیان غیرتهرانی و مساله انتشار اوراق جدید از عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها قلمداد می‌شود. البته ابلاغ طرح ترمیم و امکان دریافت وام جدید مسکن از روز سه‌شنبه می‌تواند تقاضای «تسه»ها را تحریک کند.

 

بازار نفت

20-06

نگرانی نفت از اختلال عرضه

بهای نفت که روز جمعه با جهش 4 درصدی تا نزدیکی اوج 7ماه اخیر آمده بود، روز گذشته در بازگشایی هفتگی بازار جهانی به مسیر صعودی خود ادامه داد. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز 8/ 0 درصد دیگر رشد کرد و به سطح 5/ 63 دلار رسید و قله 7 ماهه را قاطعانه فتح کرد. اظهارات تند مقامات ایران در واکنش به حادثه تروریستی بغداد و ترور فرمانده سپاه قدس و رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای خارجی از این کشور در مقابل توییت‌های تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا بر آتش تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه افزوده و فعالان بازار نفت را نگران اختلال عرضه کرده است. از بین آمارهای هفتگی، کاهش بیش از انتظار موجودی‌های نفت آمریکا در کنار افت 7 حلقه‌ای دکل‌های فعال نفتی این کشور هم از قیمت‌ها حمایت کرده است.