بازار سهام

20-01

آغاز و پایان متفاوت بورس

اگرچه بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن یک روز تعطیلی شروعی مثبت داشت، اما نهایتا با کاهش 9/ 1 درصدی به کانال 358 هزار واحد رسید. شرکت‌های کوچک‌تر بورسی دیروز افت یکنواخت و جدی‌تری را تجربه کردند و شاخص کل هموزن با عقب‌نشینی 1/ 3 درصدی در سطح 109 هزار واحد استقرار یافت. سه‌شنبه قیمت پایانی 93 درصد نمادهای بورسی معامله‌شده منفی بود و معامله‌گران در 268 نماد در صف فروش به ارزش 1435میلیارد تومان قرار گرفتند. حقوقی‌ها نیز همچون روزهای گذشته حمایتی تمام‌جانبه را به نمایش گذاشتند و سهم‌هایی به ارزش 547 میلیارد تومان از سبد بازیگران خرد به سوی پرتفوی حقوقی‌ها روانه شد.

 

بازار ارز

20-02

تداوم دیده‌بانی بازارساز بر ارز

دیروز اخبار غیراقتصادی موجب شارژ دوباره فضای نااطمینانی و رشد 100 تومانی دلار شد. شاخص ارزی کشور ساعت 16 سه‌شنبه به 13 هزار و 950 تومان رسید. به عقیده کارشناسان، بازارساز طی روزهای اخیر با مدیریت عرضه ارز و نرخ صرافی‌ها نقش مهمی در کاهش شتاب نزولی دلار داشته است. رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهاراتش از تلاش برای خنثی‌سازی فشار حداکثری دشمن با تمام توان خبر داد. از سوی دیگر درحالی‌که فعالان بازارهای داخلی تصویب لوایح مرتبط با FATF را پس از اقدام تروریستی جنایتکارانه آمریکا چندان محتمل نمی‌دانند، دیروز وزیر اقتصاد از تداوم بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت خبر داد.

 

بازار سکه

20-03

سبقت مستمر سکه از ارز

سه‌شنبه بهای سکه طرح جدید با افزایش 8/ 2 درصدی به 5میلیون و 160 هزار تومان رسید. نرخ دلار داخلی دیروز صعودی 7/ 0درصدی داشت. در سوی دیگر اونس طلا در بازار جهانی کم‌نوسان بود. سکه که حباب منفی قیمت آن پیش‌تر تا منفی 500 هزار تومان هم رسیده بود، این روزها رشد بیشتری را نسبت به نرخ ارز تجربه کرده و به ارزش واقعی خود نزدیک‌تر شده است. از سوی دیگر عصر سه‌شنبه آمار شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی آمریکا منتشر خواهد شد. با وجود این، انتظار می‌رود طی روزهای پیش‌رو تنش‌های خاورمیانه همچنان در کانون توجه باشند و تاثیر دیگر عوامل بنیادی بر قیمت طلای جهانی چندان به نظر نرسد.