بازار سهام

20-01

عبور پرقدرت بورس از مرز 400 هزار

معاملات اولین روز کاری هفته با پرش شاخص کل بورس به فراسوی مرز 400 هزار واحد پایان یافت. نماگر اصلی سهام در ششمین رشد متوالی خود 6/ 2 درصد افزایش یافت و به رکورد جدید 409 هزار و 962 واحد دست یافت. تقویت جریان اطلاعات از محل انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها، بهبود قیمت‌های جهانی و موج جدید افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی علاوه بر قیمت‌ها منجر به ثبت رکورد 3630 میلیارد تومانی برای ارزش معاملات خرد شد. البته تقاضا ابعاد گسترده‌تری داشت؛ به‌طوری که معامله در سهام 99 بنگاه هم با صف 500 میلیارد تومانی خرید پایان یافت. حدود 44 درصد از کل جریان نقدینگی به ترتیب در میان سهام خودرویی، گروه بانک، پتروشیمی و فلزات گردش پیدا کرد. حجم سنگین پول‌های ورودی منجر به عبور قیمت بسیاری از سهم‌ها از نسبت‌های متعارف ارزشیابی نظیر درآمد هر سهم شده است.

 

بازار ارز

20-02

شروع هفته منفی دلار

برخلاف بازار سهام، در بازار ارز شاهد عقب‌نشینی شاخص در اولین روز کاری هفته بودیم. ساعت 16 روز شنبه نرخ هر دلار آمریکا 70 تومان افت کرد و به سطح 13 هزار و 450 تومان رسید. دلار چهارشنبه هفته گذشته در پی اخبار منفی از فضای غیراقتصادی تا ارتفاع 13 هزار و 550 تومان هم بالا رفت. با وجود این، تلاش برای شناسایی سود در آخر هفته و فروکش تقاضای احتیاطی 100 تومان از ارتفاع شاخص ارزی در این دو روز کم کرد. در حالی که فعال کردن مکانیزم ماشه از سوی کشورهای اروپایی و نگرانی از آثار ارجاع برجام به شورای امنیت سازمان ملل عامل تقویت دلار به حساب می‌آید، برخی فعالان این موج تقاضا را گذرا دانسته و نقش بازارساز را برای جلوگیری از رشد قیمت‌های ارز در میان‌مدت اثربخش می‌دانند.

 

بازار سکه

20-03

همصدایی سکه با ارز

بازار سکه هم روز شنبه با دلار همراه شد و پس از شش رشد متوالی در دوربرگردان قیمتی قرار گرفت. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز عقبگرد 50 هزار تومانی را نسبت به آخرین معاملات پنج‌شنبه تجربه کرد و به سطح 4 میلیون و 850 تومان رسید. سکه معاملات هفته قبل را کاملا صعودی سپری کرد و علاوه بر ثبت پنج هفته رشد پی‌درپی، بازدهی خود را از ابتدای سال به رقم 4/ 5 درصد رساند. سکه در روزهای اخیر به‌طور متناوب مسیر خود را از دلار جدا کرده و دوباره با روند دلار هماهنگ شده است. سکه هفته قبل جهش 8/ 3 درصدی را در مقابل رشد 3/ 1 درصدی دلار تجربه کرد. همین اختلاف سرعت سبب شد تا روز شنبه شاهد افت شدیدتر بهای سکه از دلار باشیم (افت یک درصدی سکه در برابر عقب‌نشینی نیم درصدی دلار).

 

بازار طلای جهانی

20-04

اونس از کف هفتگی برگشت

بهای هر اونس طلای جهانی در هفته قبل 5 دلار افت کرد و به سطح 1557 دلار بازگشت. البته اونس هفته گذشته کف 1544 دلاری را هم تجربه کرد. امضای فاز نخست توافق تجاری چین و آمریکا مهمترین عامل موثر در افت قیمت طلا بود. در مقابل، تنزل نرخ رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین سطح طی حدود 30 سال اخیر نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران جهانی به وجود آورد و مانع از تداوم روند نزولی طلا شد. از طرف دیگر، آمارهای ضعیف‌تر از انتظار آمریکا در حوزه مسکن و همچنین بخش اشتغال این کشور شاخص دلار را تحت فشار گذاشت و زمینه را برای تقویت تقاضای غیردلاری فلز زرد فراهم کرد. از طرف دیگر، انتقادهای ترامپ از نرخ بالای بهره، مساله استیضاح وی و همچنین برنامه تزریق نقدینگی از سوی فدرال رزرو از عوامل حمایتی طلا در این هفته بود.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

«تسه»ها در دوربرگردان قیمتی

بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی 97 (تسه9710) در معاملات دیروز 4/ 0 درصد افت کرد و به سطح 44 هزار و 610 تومان رسید. فضای منفی حاکم بر اوراق وام مسکن معاملات تقریبا تمام امتیازها را در بر گرفت. دیروز قیمت 21 امتیاز از کل 23 امتیاز وام بانک مسکن فرابورس کاهش یافت. امتیاز «تسه»ها در پایان معاملات چهارشنبه به‌طور متوسط روی 45 هزار و 550 تومان معامله می‌شد. این رقم طی روز گذشته در پی فشار عمومی عرضه و افت 4/ 1 درصدی به عدد 44 هزار و 920 تومان رسید. دیروز در واقع، اولین موج منفی «تسه»ها پس از رشد بیش از 10 درصدی در دو هفته اخیر بود. با وجود افزایش عرضه‌ها و افت قیمت «تسه»ها در معاملات دیروز، ارزش معاملات این امتیازها هم به رقم 9 میلیارد تومان نزدیک شد.

 

بازار نفت

20-06

دومین افت هفتگی نفت

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در هفته قبل 5/ 0 درصد کاهش یافت و به سطح 8/ 58 دلار رسید. پس از کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه که قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت، امضای فاز نخست توافق تجاری میان چین و آمریکا در تمام بازارهای کالایی از جمله نفت اثر سازنده داشت. البته انتشار آمار رشد اقتصاد چین سبب شد تا اثرات مثبت توافق تجاری خنثی شود و نگرانی‌هایی درباره تقاضای سوخت در بازارها به وجود‌ آید. با وجود این، کاهش بیش از انتظار موجودی‌های هفتگی منجر به حمایت از قیمت‌ها شد. روز جمعه هم خبرگزاری رویترز از تعطیلی پایانه‌های نفتی لیبی و احتمال افت روزانه ۷۰۰ هزار بشکه صادرات نفت این کشور خبر داد که می‌تواند حامی قیمت‌ها در هفته پیش رو باشد. در نقطه مقابل، توقف فعالیت پالایشگاه‌های نفتی کانادا به دلیل سرمای سخت عامل فشار بر قیمت‌هاست.