بازار سهام

فتح قله‌ای دیگر برای بورس

شاخص اصلی سهام که روز سه‌شنبه تحت فشار عرضه در بزرگان کامودیتی‌ساز بازار اصلاح نسبتا عمیقی را تجربه کرده بود، در معاملات دیروز ضمن صعود ۵۲۰۳ واحدی (معادل ۳/ ۱ درصدی) به سطح بی‌سابقه ۴۱۱ هزار واحد دست یافت. این رشد مرهون افزایش قیمت در ۲۴۱ نماد بورسی بود. مازاد تقاضای دیروز منجر به انجماد ۴۳۰ میلیارد پول در صف خرید ۱۱۳ نماد شد. علاوه بر تغییر مدار تقاضا در سهام غول‌های کالایی و غیرکالایی نظیر «فارس» و «اخابر» و همچنین بازگشایی مثبت «فملی»، در گروه‌های کوچک و متوسط هم تقاضا با قوت بیشتری بر عرضه‌ها غلبه کرد و جهش ۹/ ۱ درصدی را برای شاخص هم‌وزن به ارمغان آورد. سرمایه‌گذاران حقیقی هم حضور پررنگی در خریدها نشان دادند و مالکیت ۱۸۵ میلیارد تومان از کل سهام بورسی را به دارایی‌های خود افزودند. گفتمان دارایی‌محوری همچنان حرف اول را در معاملات سهام می‌زند.

11-01

 

 

بازار ارز

حرکت تناوبی دلار

بازار ارز در معاملات چهارشنبه شاهد برتری تقاضا بود. نرخ هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز 20 تومان افزایش یافت و به سطح 13 هزار و 470 تومان رسید. شاخص ارزی کشور در معاملات این هفته افت و خیزهای متناوبی را تجربه کرد. با این حال، نکته مهم کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها و آرامش نسبی بر فضای ارزی کشور است. رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیروز اعلام کرد ثبات بازار از نرخ ارز مهم‌تر است. با وجود برقراری ثبات موقت در بازار همچنان معامله‌گران ارزی اخبار لوایح مربوط به FATF را رصد کرده و سرنوشت نامعلوم الحاق ایران به کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی را عاملی برای رشد احتیاطی قیمت‌های ارز می‌دانند. از طرف دیگر، سناریوهای مختلف سیاسی در واکنش به ارجاع برجام به شورای امنیت سازمان ملل هم سبب شده تا محافظه‌کاری در بین معامله‌گران رخنه کند.

11-02

 

 

بازار سکه

قطب‌نمای دلاری صعود سکه

بازار سکه در معاملات دیروز تحت تاثیر عوامل ناهمسو حرکت کرد. از یک طرف، رفت و برگشت قیمت طلای جهانی را زیر نظر داشت و از سوی دیگر ارزشیابی خود را با روند دلار تنظیم کرد. به این ترتیب، ساعت 16 دیروز، قیمت هر سکه طرح جدید در واکنش به تقویت دلار، 15 هزار تومان افزایش یافت و به سطح 4 میلیون و 875 هزار تومان رسید. با صعود قیمت‌ها طی روز گذشته میزان بازدهی سکه از ابتدای سال به 8/ 4 درصد بهبود یافت. این درحالی است که نرخ رشد دلار در همین مقطع زمانی روی عدد 24/ 2 درصد قرار گرفته است. بازدهی بیشتر سکه نسبت به دلار در شرایطی که اونس جهانی تحت فشار بوده را باید به محدودیت‌های کمتر حاکم بر بازار طلای داخلی و شیفت تقاضای احتیاطی به این دارایی امن نسبت داد.

11-03

 

 

بازار طلای جهانی

سایه «ویروس» کرونا بر اونس

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه با افت ناچیز یک دلاری به قیمت 1556 دلار معامله شد. وضعیت نگران‌کننده بهداشت در چین با شیوع فزاینده ویروس مرموز «کرونا» که منجر به مرگ 9 نفر از چینی‌ها شده و به دیگر کشورها از جمله آمریکا و استرالیا سرایت کرده، علاوه بر تضعیف یوآن و بازارهای سهام آسیایی، بازارهای کالایی از جمله طلا را طی اولین ساعات معاملات روز گذشته متاثر ساخت. با وجود این، آگاهی‌بخشی نسبت به این بیماری از شدت نگرانی‌ها در بازار جهانی کاست. از طرفی، براساس آخرین آمارها، مصرف طلای چینی‌ها در سال 2019 برای اولین‌بار طی سه سال اخیر کاهش یافته که نشان‌دهنده رکود حاکم بر اقتصاد بزرگ‌ترین بازار فلز دنیاست. تقویت شاخص دلار در روز چهارشنبه طلا را برای متقاضیان غیردلاری گران کرد و عامل مضاعف فشار بر اونس شد.

10-04

 

 

بازار اوراق مسکن

حال و هوای صعودی «تسه»ها

بهای هر ورقه امتیاز تسه دی‌ماه 97(تسه9710) در معاملات دیروز رشد 8/ 2 درصدی را ثبت کرد و به سطح 45 هزار و 451 تومانی رسید. در معاملات این روز 18 مرحله از اوراق 23 مرحله‌ای وام مسکن با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. به این ترتیب، متوسط قیمت کل امتیازهای «تسه» در روز سه‌شنبه عددی معادل 44 هزار و 900 تومان بود. این رقم در جریان معاملات دیروز 9/ 0 درصد افزایش پیدا کرد و به سطح 45 هزار و 300 تومان رسید. شدت نوسان قیمت اوراق وام مسکن در روزهای کاری این هفته به نحو ملموسی کاهش یافت و حتی در میانه هفته شاهد اصلاح اندک قیمت‌ها هم بودیم. با این حال، فضای مثبت حاکم بر فرابورس طی روز گذشته به «تسه»ها هم سرایت و زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم کرد.

10-05

 

 

بازار نفت

حمایت‌ها و مقاومت‌ها در بازار نفت

هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد3/ 0 درصدی به سطح 58 دلار رسید. تعطیلی عملیات نفتی در لیبی یکی از مهم‌ترین عوامل حمایتی از قیمت‌ها در این هفته و به‌طور مشخص در روز چهارشنبه بود. ناآرامی‌های لیبی منجر به تعطیلی میدان‌ها و پایانه‌های نفتی در شرق و جنوب لیبی شده و اکنون تولید نفت در این کشور از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۷۲ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. وجود بی‌ثباتی‌ها در عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک هم عامل حمایتی دیگر بود. با این حال، نگرانی از مازاد عرضه باعث فشار بر قیمت‌ها شد. روز گذشته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی با یک میلیون بشکه در روز مازاد عرضه نفت روبه‌رو خواهد شد.

 

10-06