بازار سهام

20-01

سربلندی بورس در موج شناسایی سود

سطح عمومی قیمت سهام روز گذشته دو مسیر معکوس را تجربه کرد. در ابتدای معاملات دیروز ضمن گسترش موج شناسایی سود شاهد تنزل 3 کانالی شاخص کل به سطح 415 هزار تومان بودیم. همین موج منفی، سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید کرد و در نتیجه، قیمت اغلب سهم‌ها رفته‌رفته به محدوده مثبت بازگشت و دوباره خیل معامله‌گران در صف‌های خرید به هم پیوستند. برآیند این رفت‌وبازگشت به رشد 2355 واحدی شاخص و ارتقا به سطح 420 هزار واحد ختم شد. سهام گروه‌های غیرکامودیتی با محوریت بانک‌ها از حجم تقاضای بالایی برخوردار شدند و غول‌های کالایی در پی بازگشایی منفی بازار جهانی و ریزش بهای نفت غالبا در فشار عرضه معاملات خود را به پایان رساندند.

 

بازار ارز

20-02

همراهی بازارساز با روند نرخ‌های آزاد

نرخ دلار که افت و خیزهای متناوبی را طی دو هفته گذشته ثبت کرد، ساعت 16 دیروز در دومین رشد متوالی خود 40 تومان افزایش یافت و به سطح 13 هزار و 580 تومان رسید. دلار با احتساب این رشد از مدار دو هفته گذشته خارج شد و در بالاترین سطح طی 15 روز کاری اخیر رسید. علاوه بر سیگنال‌ بازارساز با ارتقای 450 تومانی نرخ صرافی ملی در این هفته، به نظر می‌رسد توقف بحث پذیرش شروط FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارسال لوایح مرتبط به شورای نگهبان، ریسک قرارگیری ایران در فهرست سیاه این نهاد مالی را افزایش داده و متعاقبا تقاضای احتیاطی دلار را تقویت کرده است.

 

بازار سکه

20-03

عبور سکه از مرز روانی

افزایش محسوس تقاضا برای دارایی‌های امن، هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی، منجر به رشد شدید بهای سکه در روز دوشنبه شد. دیروز قیمت هر سکه طرح جدید ضمن افزایش 60 هزار تومانی (معادل 2/ 1 درصدی)، سطح 5 میلیون و 10 هزار تومانی را پس از 16 روز کاری تصاحب کرد. سکه از نوزدهم دی‌ماه طی موج نزولی در زیر سطح 5 میلیون تومان نوسان داشت. اما بروز ریسک‌ها در پی اختلاف بر سر لوایح مرتبط با FATF و از سوی دیگر، افزایش ناشی از شیوع فزاینده ویروس کرونا، بازگشایی بازارهای جهانی از جمله طلا را شدیدا متاثر ساخت و به این ترتیب، سیگنال صعودی خود را به سکه هم فرستاد.